ingesalt skrev:
Ramrod skrev:
ingesalt skrev:
Ditt inlägg visar att du talar emot dig själv.
Är din bil så dåligt utrustad som du beskriver det, med din liknelse, då ska du nog inte ut på vägarna när det är halt.
Att vi andra tvingas köra omkring i saltlake hela vinterna för att du och dina chaufförskompisar och de åkerier som anställt er inte förmår att utrusta bilarna med lämpliga däck, slirskydd med mera, anser du alltså vara helt OK ?
Vad politikerna har för kunskap om salt, ger jag inte mycket för !
Din trångsynta kunskap ger inte JAG mycket för. Har du nån jävla aning om vad ETT däck kostar till en lastbil eller buss? Jag vet inte exakt men ca 5000 & uppåt.... & det är LÅGT räknat. Ta det gånger 22 däck. För det är ungefär så många däck som sitter på en 24 metare. & ta det gånger 2 för de ska ju också ha sommar däck till varje fordon. Lägg till också tyngden på de tunga fordon som rullar -som gör dubbdäcken orelevant & se hur mycket det sliter på vägen & i sin tur orsakar skador på vägen & hur mycket det i sin tur orsakar olyckor & sjukt mycket högre vägskatt. Om du för en sekund tror att saltet BARA har med dina komenterade anledning att göra med så är du ute på hal is! Då kan du börja räkna på EKONOMIN som styr mer än du verkar förstå. Vakna upp & var åtminstone lite realistisk. Efter allt det kan du få komma med dina upplyftande komentarer.
Menar du verkligen allvar med det du säger ?
Här skaffar man alltså en lastbil med så många hjul, att man bara har råd med omgång däck och inte inte anser sig ha råd att utrusta den för vintertrafik ?
Detta visar på en skrämmande nonchalans mot oss övriga trafikanter !
Dags för fakta istället för folks olika uppfattningar och tolkningar av författningar och lagar.
Jag själv tycker att det saltas för mkt.
Men salt behövs på farligare partier t,ex korsningar osv.
1. det är inte sand som sprid utan det är grus.
det innebär att det är allt från 0-10 mm i sanden som används för halkbekämpning.
detta kommer när man kör på det att agera som en bläster mot den som kör bakom plus att det kommer att behövas läggas påofta då det försvinner från vägbanan väldigt snabb och det beror helt på att trafiken "lyfter" det från vägarna när dom kör på det.
det blirtvåspår där det inte är något grus.
2. Svenska åkare vinterustar sina bilar i den mån som finns.
När tempen kryper ner så är det lagom att sätta på nya däck.
Däcken välj efter som förhållanden man kör på men man kan säga att det är dubbfria vinterdäck man sätter på som när dom slits får en sommarslityta
Dom svenska åkaran är inte problemet utan det är dom utländska som av ovana eller ren snålhet inte sätter på rätt däck.
3. Generellt så förlorar saltet sin förmåga runt -7 grader, lite beroende på nerkylningeffekten från vind och friktion från trafiken.
Salt tas från olika ställen, import givetvis men det tas även från inhemsk produktion.
Vägverket har inte allt ansvar utan vi trafikanter har mkt ansvar på hur vägverket agerar i vissa frågor.
Som min trafiklärare sa " du ska alltid förutsätta att alla andra trafikanter är dummare än vad du är"
det är precis så vägverket tänker, dom vill skydda oss från oss själva.
Och så länge som folk kör som dom gör så kommer inget att ändras.
"den som anser sig fullärd och tro sig veta allt så är det den som har mest kvar att lära"