3950
Sök

Porsche i USA, försäkring, import mm.

4 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Hej,

jag kommer flytta till Los Angeles i höst och funderar på att köpa en Boxster (98-99).
Någon som har koll på priser så försäkringar? Andra avgifter mm?
Undrar också om det är möjligt för mig som student i USA att ta hem bilen som flyttgods efter ett år så man slipper skatter odyl? Är 22 år kan jag tillägga, tacksam för alla svar!

// Nils

V-Power
1 186 Inlägg
4 januari 2008
Det enda jag kan säga e att du e lyckligt lottad som ska flytta till USA, bilpriserna i USA kan man kanske jämföra me sveriges... mopedpriser kanske tongue hehe nä inte riktigt men mycke billigare!

Vet tyvärr inget om försäkringar i USA

Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 januari 2008
det är som i Sverige beror på många olika faktorer.. var man bor, motor osv osv
tänk på när du ser priserna att skatten inte är medräknad, den är olika i olika stater.
i Pennsylvania är det tex 6% skatt som tillkommer vid bilköp i Californien vet jag inte.

funderar själv på att köpa en corvette-07 och ha hemma hos föräldrarna så jag har börjat kolla på det där med. men får se om jag lugnar mig i 2år till jag flyttar över själv.

du bör kunna ta hem den som flyttgods efter ett år har dock inte kollat hur tullavgifter osv ligger till då men kan knappast tänka mig att du skulle tjäna på det.
ett tips är ju att inte köpa den billigaste du hittar, de har en annan åsikt där borta om bilar: "nyttofordon/förbrukningsvara"

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

V-Power
1 186 Inlägg
4 januari 2008
niclas_swe skrev:
tänk på när du ser priserna att skatten inte är medräknad, den är olika i olika stater.
i Pennsylvania är det tex 6% skatt som tillkommer vid bilköp i Californien vet jag inte.

funderar själv på att köpa en corvette-07 och ha hemma hos föräldrarna så jag har börjat kolla på det där med. men får se om jag lugnar mig i 2år till jag flyttar över själv.

du bör kunna ta hem den som flyttgods efter ett år har dock inte kollat hur tullavgifter osv ligger till då men kan knappast tänka mig att du skulle tjäna på det.
ett tips är ju att inte köpa den billigaste du hittar, de har en annan åsikt där borta om bilar: "nyttofordon/förbrukningsvara"

Jag har oxå tänkt flytta till USA under en kortare tid. Vill bara fråga om du vet hur mycke en normal livförsäkring kostar ungefär? Det är ju liksom den största skillnaden mot sverige o jag har ingen aning om va de kostar.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
4 januari 2008
Förlåt sjukförsäkring mena jag. Så man blir omhändertagen på sjukhus om man tex. skulle råka ut för en olycka...

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

4 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Ja det beror väl på de flesta faktorerna, vill bara ha en humm om ungefär var det kan ligga. Ang skatt menar du att man betalar en viss procent på priset av bilen direkt? Istället för per kvartal/halvår/år?
När det gäller att ta hem den som flyttgods har jag hört att man slipper skatt och moms om man har ägt och kört den i ett år om man jobbat i landet, vet inte hur det ligger till om man pluggat. Och varför skulle det inte löna sig att ta hem den då tänkte du?

// Nils

4 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
inlägget va till niclas_swe

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 januari 2008
NilsL skrev:
Ja det beror väl på de flesta faktorerna, vill bara ha en humm om ungefär var det kan ligga. Ang skatt menar du att man betalar en viss procent på priset av bilen direkt? Istället för per kvartal/halvår/år?
När det gäller att ta hem den som flyttgods har jag hört att man slipper skatt och moms om man har ägt och kört den i ett år om man jobbat i landet, vet inte hur det ligger till om man pluggat. Och varför skulle det inte löna sig att ta hem den då tänkte du?

// Nils

vilket collage/uni ska du plugga vid? en del har man nämnligen en kontaktperson på och skulle jag tro att det smidigaste är att fråga denna om försäkringskostnader och ev andra tillägg i den staten.

säg att en bil kostar 10000 USD du betalar då även en skatt på bilen vi köpet i Pennsylvania ligger som sagt skatten på 6 % vilket då ger ett totalpris på 10600 USD. i varje fall om du köper från en firma, och sen inte som vi har här som du skrev.

varför det inte lönar sig att ta hem den? kolla prisbilden så ser du väl det snart.

Niclas Magnusson

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 januari 2008
Konbanan skrev:
niclas_swe skrev:

Jag har oxå tänkt flytta till USA under en kortare tid. Vill bara fråga om du vet hur mycke en normal livförsäkring kostar ungefär? Det är ju liksom den största skillnaden mot sverige o jag har ingen aning om va de kostar.

det där är ju en riktig djungel men sålänge du har kvar ditt svenska medborgarskap (för du har det?) så ser jag ju inte vitsen med att skaffa en amerikansk sjukförsäkring. Om det nu bara är för en kortare tid och du inte ska ha ett permanent uppehållstillstånd.
Ska du jobba så är det nog det bästa att kolla hur företaget du jobbar för har det med sådana förmåner. kan vara riktigt bra.

Till exempel jag har en vän i South Carolina som jobbar på sin grannes lastbilsspedition och där har alla anställda möjligheten att få en "all included" sjukförsäkring för sin och sitt hushåll för ett löneavdrag på 40dollar i månaden. Vilket inte är så farligt enligt min mening. men det finns mängder av sätt att lösa det på.
Även företaget som min far är VD för där har liknande möjligheter dock tackar de flesta nej till det. (varför?)

Niclas Magnusson

V-Power
1 186 Inlägg
4 januari 2008
niclas_swe skrev:
Konbanan skrev:
niclas_swe skrev:

det där är ju en riktig djungel men sålänge du har kvar ditt svenska medborgarskap (för du har det?) så ser jag ju inte vitsen med att skaffa en amerikansk sjukförsäkring. Om det nu bara är för en kortare tid och du inte ska ha ett permanent uppehållstillstånd.
Ska du jobba så är det nog det bästa att kolla hur företaget du jobbar för har det med sådana förmåner. kan vara riktigt bra.

Till exempel jag har en vän i South Carolina som jobbar på sin grannes lastbilsspedition och där har alla anställda möjligheten att få en "all included" sjukförsäkring för sin och sitt hushåll för ett löneavdrag på 40dollar i månaden. Vilket inte är så farligt enligt min mening. men det finns mängder av sätt att lösa det på.
Även företaget som min far är VD för där har liknande möjligheter dock tackar de flesta nej till det. (varför?)

Tack bra då vet jag! smile 40dollar all included e ju ingenting enligt mej heller..

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 januari 2008
Konbanan skrev:
niclas_swe skrev:
Konbanan skrev:

Tack bra då vet jag! smile 40dollar all included e ju ingenting enligt mej heller..

OBS!! tänk nu på att det var DET företaget inom DEN branchen. Jag säger INTE att man kan få så överallt med alla jobb.
Men som sagt kolla upp vad som gäller med de olika visumen som finns.
Det "bästa" visumet enligt min är L1 visat. lite krångligare att få och lite dyrare avgifter men ack så värt det det är.
Sen för bästa svar på individfrågor så finns det ju faktiskt en Amerikansk ambasad i Stockholm, de svarar även på mail.

Niclas Magnusson

V-Power
1 186 Inlägg
4 januari 2008
niclas_swe skrev:
Konbanan skrev:
niclas_swe skrev:

OBS!! tänk nu på att det var DET företaget inom DEN branchen. Jag säger INTE att man kan få så överallt med alla jobb.
Men som sagt kolla upp vad som gäller med de olika visumen som finns.
Det "bästa" visumet enligt min är L1 visat. lite krångligare att få och lite dyrare avgifter men ack så värt det det är.
Sen för bästa svar på individfrågor så finns det ju faktiskt en Amerikansk ambasad i Stockholm, de svarar även på mail.

Jaja självklart gällde de detta fallet. Men jag trodde att de kunde röra sej om 3000-4000 kr i månaden tongue hehe

Bra o veta att där e en i stockholm!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

4 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
niclas_swe skrev:
NilsL skrev:

// Nils

vilket collage/uni ska du plugga vid? en del har man nämnligen en kontaktperson på och skulle jag tro att det smidigaste är att fråga denna om försäkringskostnader och ev andra tillägg i den staten.

säg att en bil kostar 10000 USD du betalar då även en skatt på bilen vi köpet i Pennsylvania ligger som sagt skatten på 6 % vilket då ger ett totalpris på 10600 USD. i varje fall om du köper från en firma, och sen inte som vi har här som du skrev.

varför det inte lönar sig att ta hem den? kolla prisbilden så ser du väl det snart.

Ja kanske lika bra att höra med ngn sådan, har inte hittat ngnstans faktist vad det kan ligga på.
Ang att ta över bilen tycker jag skiljer en hel del i pris jämfört med sverige, okej inte för att man tjänar en förmögenhet men bra mkt billigare än om man skulle köpa en här hemma är det. Bra alternativ speciellt om man slipper skatterna och tullen.

// Nils

bitter besserwisser
644 Inlägg
4 januari 2008
jag kollade på ett gäng boxsters när jag var över sist och visst medelpriset ligger väl runt 17000 USD. jag vet även att det finns för 12-13000 USD på tex cars.com däremot så fick jag intrycket av det var jävligt slitna bilar. skitiga innuti osv plus att de flesta har gått rätt långt. så man ska nog upp i en 18-19000+ för att det ska vara en schysst bil och då är du på runt 130000 SEK så visst är det billigare sen tillkommer ev skatt och en annan sak som inte är helt oviktig, frakt, tumregeln som jag har lärt mig är att frakt från Cali ligger på runt 20k SEK. Visst det går nog att hitta billigare, polaren tog med sig sin sting ray från New York hit till Sverige och lyckades hitta för 6000 SEK dock så är det väl inte med försäkringar osv sen har denna herren en tendens till av snåla på fel saker.

då är vi uppe i ca 150000+ SEK, de flesta här ligger väl på 170 000SEK när affären är klarad så hittills har du nu sparat 20000SEK, och det är väl änsålånge bara en tidsfråga innan skatter och tullar är tillbaka, sedan tillkommer registrering osv här förr låg väl en regbes på ca 5000 va? vet inte vad den ligger på idag. men du ser det man tjänar minskar snabbt av. Sedan om man skall vara ekonom och följa alla teorier och läror så kan man även räkna in värdeminskningen, det blir för att det är en importbil, som en kostnad. och var hamnar vi då?
Vet vi ens hur reglerna för studerande i utland ligger till med bilar som flyttgods? Är tiden fortfarande ett år man måste ha bott utomlands?
Senast redigerat av niclas_swe (4 januari 2008)

Niclas Magnusson

Importerare
11 Inlägg
12 januari 2008
Hejsan
Håller på med import från bl.a USA och passar på att klargöra några saker
För att ta hem en bil skattefritt måste man bott minst ett år och ägt bilen minst ett år.
Gäller alla länder utanför EU
Skatten vid bilköp i CA är 9.2% man slipper inte den även om man köper från privatpersoner eftersom en tas ut när du registrerar fordonet på dig.
Angående frakt
Kostar $1400 från t. ex. los angeles, då fraktas bilen i container.
Billigare om man vill frakta RO-RO men då riskerar man både stöld och skador.
Regbesiktning kostar 1370:-
Sen tillkommer ju ev ombyggnadskostnader t. ex lysen som inte är godkända i sverige.

Tack för ordet och hoppas att det hjälpte något.
MVH/P-O-IMPORTHJÄLPEN

Jag blir faktiskt rik på spel!!!

Sök