3792
Sök

v70r awd eller fwd?

31 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
jag undar bara vad som är best av dessa två olika alternativ AWD eller FWD.
på acceleration?
bränsleförbrukning?
vanliga problem med dom två olika modellerna?
vid vilka mil är dom dyra servicearna?
vid vilka mil börjar problemen komma?
och om det finns något mer som är viktigt att tillägga?

vi pratar endast om årsmodell 1998 för det är en sån jag funderar på att köpa tongue

111 Inlägg
5 januari 2008
Awd är dyrare om den går sönder med tanke på fyrhjulsdriften, köper du fwd så är det ju mindre som kan fela. Problem kan komma när som hellst beronde på hur bilen är skött kamrem ska bytas vid 12000 mil.

V-Power
1 186 Inlägg
5 januari 2008
AWD borde ju ha bättre acceleration än framhjlusdriven, annars har ju volvo gjort något fel me fyrhjulsdriften tongue

Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
5 januari 2008
jag har ingen direkt erfarenhet av AWD men om man kollar runt lite i forumen märker man ju snabbt att det är många som tycker att awd funktionen är oduglig på dem...

4 822 Inlägg
5 januari 2008
Konbanan skrev:
AWD borde ju ha bättre acceleration än framhjlusdriven, annars har ju volvo gjort något fel me fyrhjulsdriften tongue

Rikard

Fel, AWD:n är långsamare 0-100Km/h och det skiljer mer i högre farter.
Sen är dom inte riktigt 4 hjulsdrivna utan är i normalfallet 90 eller om det var 95% framhjulsdrivna och fördelar kraften bakåt när det behövs.

Xoff skrev:
jag har ingen direkt erfarenhet av AWD men om man kollar runt lite i forumen märker man ju snabbt att det är många som tycker att awd funktionen är oduglig på dem...

Ja det är ju ingen jättehit precis både vad det gäller reaktionstiden innan den koppar in bakhjulen samt att den håller inget vidare, speciellt om man trimar den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

31 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
okej tack för era inlägg big_smile
0-100? vet någon exakt?
och lite annan motorfakta
hk/nm med mera?
neutral

376 Inlägg
5 januari 2008
Ska man ha en Volvo AWD så ska man ha den från 02, eller om det var 03 och uppåt. Det är iaf då Volvo gick över till fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Vilken är bra skit smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2008
finns en tråd om v70r vs audi rs6, sök på den, skrev upp lite 0-100 å skit om volvon där, men de va inge wow upplevelse ja fick när ja läste de siffrorna iaf

2 164 Inlägg
5 januari 2008
Volvo V70 med viskos koppling klarar max 300 hk och dom är inte ett dugg snabba.
Dom är tunga och går sönder om inte de är samma rullomkrets på hjulen och de är super känsligt. Man ska helst skifta fram och bak minst 1 gång per sesång för att inte de ska gå sönder. Vinkel växeln är jätte känslig med.
Titta på en utan om de inte är haldex!

MVH

F

Supraman
2 300 Inlägg
5 januari 2008
Vill du slippa problem och ha en bil som är lättmekat köp fwd.

Haft awd, var kul sålänge det fungerade.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

121 Inlägg
7 januari 2008
Ser man på de första V70R (97-00) där är faktiskt AWD:n långsammare än FWD:n på sträckan 0-100. Sen tillverkade Volvo endast AWD modellen på V70N (R AWD) mod 03-07, dock på pappret snabbare än alla tidigare R-modeller, dessa modeller har ingen FWD att jämföra med.
Kolla upp tiderna på tidigare "En dag på strippen" där är faktiskt många Volvo och Saab mfl som är klassegrare (framhjulsdrivna med överladdning) snabbare än dom bästa Subaru och Evo i klassen fyrhjulsdrivna med överladdning. Fyrhjulsdrift kommer till sin rätt om det är extrema effekter eller när det gäller att köra på vinterväglag och naturligtvis vid rallytävlingar. I dessa tävlingar är alltid de snabbaste bilarna fyrhjulsdrivna.
Över till den fråga det gäller. Minsta problem när det gäller Volvo V70R-98 välj en FWD
Senast redigerat av LAE (7 januari 2008)

Drifttekniker VA
580 Inlägg
7 januari 2008
Läste i går i bilsport nr3 -04 om att V70R AWD (97-00) avklarade 0-100 på 7,4s och att en vanlig V70 T5 (97-00) gjorde det på 7,0s.  Så vore jag du skulle jag satsa på en V70 T5 och slänga på en R front. Då T5 är betydligt billigare i pris och försäkring.
Senast redigerat av Lalla78 (7 januari 2008)

427 Inlägg
7 januari 2008
Är motorn samma blir AWD lånsammare eftersom mycket effekt går förlorad på vägen till bakhjulen.

Sök