3495
Sök

Godkänns lambodörrar på besiktningen?

281 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.
Jag funderar på att montera om mina dörrar till lambodörrar. Har en kontakt i Kroatien som specialtillverkar gångjärn till varje bil.
Min fråga är nu om bilprovningen godkänner dessa dörrar?? Ngn som har lambodörrar eller vet svart..????

/Deki

281 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#2
Någon hallåå???

/Deki

Språkfascist
109 Inlägg
6 januari 2008
#3
kanske tar en stund innan nån som vet svarar, ta det lungt! 7 minuter är kort tid!

Syns man inte, så finns man inte.

LillNaisarn
6 januari 2008
#4
LSD gör det ja! då dom har prövats i krocktester, med andra "RIP-off" kan det nog bli lite knivigare...

(Så har jag förstått det från LSD, nu får ngn rätta mig om dom vet mera om jusst detta)

16 197 Inlägg
6 januari 2008
#5
om bilen e helbilsgodkänd så e de helt hört..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
6 januari 2008
#6
LillNaisarn skrev:
LSD gör det ja! då dom har prövats i krocktester, med andra "RIP-off" kan det nog bli lite knivigare...

(Så har jag förstått det från LSD, nu får ngn rätta mig om dom vet mera om jusst detta)

tror inte att SBP bryr sig så mycke om dessa tester..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

281 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#7
VAd är LSD ?? Men den är väl heltypsgodkänd från 2000 lr ngt ??

/Deki

1337
1 343 Inlägg
6 januari 2008
#8
Bara för att bilen är helbilsgodkänd betyder inte att man inte får ändra...
Man får givetvis ändra om sakerna man ändrar är godkända..
Alla dessa regler finns att läsa.
Det finns olika regler på oliksa saker..

I'm not a fighter, I'm a lover!

864 Inlägg
6 januari 2008
#9
_deki_ skrev:
VAd är LSD ?? Men den är väl heltypsgodkänd från 2000 lr ngt ??

LSD=Lambo Style doors

9 108 Inlägg
6 januari 2008
#10
Tror som sagt inte Svensk Bilprovning bryr sig om något test från utlandet.. TÜV-godkända saker från Tyskland är ofta olagligt i Sverige osv.

Har väldigt svårt att tro att man kan få igenom en helbilsgodkänd bil med lambodörrar. Vet flera som fått ombesiktning med Lambodörrar, vet ej vilket märke dom hade men ändå, SBP-gubben skiter nog i om det är "äkta" eftersom ingen biltillverkare har godkänt dom, hade dom funnits som tillval på Merca hade det nog varit enklare men så är ju inte fallet. wink


LillNaisarn
6 januari 2008
#11
evilaudio skrev:
tror inte att SBP bryr sig så mycke om dessa tester..

Iom att det är lika säkert som orginal dörrar vilket framkom i testerna ska dom igentligen inte ha ngt att anmärka på fast kommer väll på ngt annat.

Så har jag iaf förstått det, dock så kan jag inte säga ngt säkert.
Är mkt väl som du & millen säger att dom struntar i detta wink
Senast redigerat av LillNaisarn (6 januari 2008)

9 108 Inlägg
6 januari 2008
#12
Det har inte bara med krocktester att göra, besiktningsmännen har påpekat att det inte går att öppna dörrarna om bilen hamnat upp och ner osv.

Någon källa på LSDs tester? Alla länder har olika krav på besiktning, och jag är hyfsat säker på att även om det testats i USA så är det inte godkänt i Sverige. Som sagt, även om en sak är 100% laglig i Tyskland så skiter besiktningsmännen i det även om man visar upp 1000 intyg. Allt handlar som vanligt om hur snäll besiktningsmannen är, men på en helbilsgodkänd bil är det nog hyfsat kört.

Men det är några timmars arbete att sätta på originalgångjärnen igen så man får väl offra lite jobb om man nu får en nitisk besiktningsman.


LillNaisarn
6 januari 2008
#13
MilleN skrev:
Det har inte bara med krocktester att göra, besiktningsmännen har påpekat att det inte går att öppna dörrarna om bilen hamnat upp och ner osv.

Någon källa på LSDs tester? Alla länder har olika krav på besiktning, och jag är hyfsat säker på att även om det testats i USA så är det inte godkänt i Sverige. Som sagt, även om en sak är 100% laglig i Tyskland så skiter besiktningsmännen i det även om man visar upp 1000 intyg. Allt handlar som vanligt om hur snäll besiktningsmannen är, men på en helbilsgodkänd bil är det nog hyfsat kört.

Men det är några timmars arbete att sätta på originalgångjärnen igen så man får väl offra lite jobb om man nu får en nitisk besiktningsman.

Jo det stämmer givetvis, sa bara vad jag läst smile skrev även att jag kan inte säga med säkerhet vad som gäller, visst är det även så att det beror på vem man möter på besiktningen.

Bara att man tar tex solfilm som ett exempel : olagligt men vissa säger inget medans andra blir det direkt ombesiktning.

"LSD-Doors - The world`s only crash tested solution!
Side impact test for Lambo Style Doors delivers impressive safety evidence

- German DEKRA tested in compliance with R95 and ECE directive
- Any misgivings about safety can be entirely dispelled.
- The requirements of the applicable directives on car manufacturers are fully met. ( Test confirms occupant protection and ease of rescue. ) - 'Made in Germany' quality

The side impact test proved it: The patented LSD hinge system offers optimum safety in the event of a side impact. The test was conducted in accordance with the directives applicable to car manufacturers, ECE-R95, and EU directive 96/27/EEC. The DEKRA Accident Research and Crash Test Centre also confirmed: A vehiccle equipped with LSD doors offers the necessary protection and guarantees optimum safety for its occupants. The stress loads on occupant dummies actually fall short of the maximum permitted values.

Optimum safety for the occupants
The side impact test impressively demonstrates the extreme loads which components and occupants are exposed. In the side impact test, which is conducted in compliance with the applicable directives, a moving barrier is accelerated up to a speed of 50km/h (30mph). Then this barrier is caused to impact laterally on the driver's side of the vehicle. 'At the wheel' sits a dummy, model Euro - SID 1, equipped with sensors and connected to measuring instruments. The doors did not open during the impact.

Ease of rescue
The rescue of the occupants also satisfied the EU directive to its full extent. Rescue through the passenger door was effected with no difficulty, and without the assistance of any tools. On the driver's side it was still possible to swing the door open in an upward direction, as a result of the LSD hinge mechanism. This means that in the event of a serious accident it would be possilble to effect the rescue of the occupants even more swiftly.

'Made in Germany' quality
In contrast to other retrofit kits for Lambo Style Doors, the LSD door fittings, 'Made in Germany', are impressive due to their highly developed technology and the highest possible quality standarts.
"

Om du är intresserad kan du även se filmer på
http://www.lsddoors.de/int/content/crash_test.php

9 108 Inlägg
6 januari 2008
#14
tackar, googlade lite men hittade inget smile Det är ju bra att dom satsar på säkerhet i alla fall men som sagt, det är inget man kan köra upp i nyllet på besiktningsmännen tyvärr..


LillNaisarn
6 januari 2008
#15
MilleN skrev:
tackar, googlade lite men hittade inget smile Det är ju bra att dom satsar på säkerhet i alla fall men som sagt, det är inget man kan köra upp i nyllet på besiktningsmännen tyvärr..

Trodde det skulle räcka med ett e.v intyg men du har nog rätt, tänkte aldrig så pass långt ang om bilen hamnar på tak så går det inte att komma ut genom att öppna dörrarna som "vanligt".

Men nu fick man lärt sig det iaf smile

3 390 Inlägg
6 januari 2008
#16
_deki_ skrev:
VAd är LSD ?? Men den är väl heltypsgodkänd från 2000 lr ngt ??

1998

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

16 197 Inlägg
6 januari 2008
#17
Xtravagant skrev:
Bara för att bilen är helbilsgodkänd betyder inte att man inte får ändra...
Man får givetvis ändra om sakerna man ändrar är godkända..
Alla dessa regler finns att läsa.
Det finns olika regler på oliksa saker..

ska du ändra på nåt på en helbilsgodkänd bil så måste de intygas från denna biltillverkare att ändringen du gjort är godkänd av dom å de e typ omöjligt eftersom då måste dom göra krocktester å annat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 866 Inlägg
7 januari 2008
#18
Ang när bilen hamnar på taket! De flesta lambodörrar fungerar väl så att man först öppnar dörren en bit utåt och sedan uppåt!? Dvs när man öppnat dörren utåt så kan man ju klämma sig igenom... plus att man kan alltid krossa rutan eller skära upp taket....


F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
7 januari 2008
#19
Rille2005 skrev:
Ang när bilen hamnar på taket! De flesta lambodörrar fungerar väl så att man först öppnar dörren en bit utåt och sedan uppåt!? Dvs när man öppnat dörren utåt så kan man ju klämma sig igenom... plus att man kan alltid krossa rutan eller skära upp taket....

Det finns säkert olyckor där folk hade dött tills taket hunnit bli kapat.
Tror inte det finns någon som skulle vilja riskera detta.. förutom Lamborghini kanske wink

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

115 Inlägg
7 januari 2008
#20
jag ringde bilprovningen som sa att bara låsmekanismen sitter kvar kan du öppna dörren hur du vill.. alltså går det inte bra med "självmordsdörrar"om du inte besiktat bilen hos gällande märkesverkstad för att få ett ombygdnadsintyg. (självmordsdörrar är INTE lambodörrar för er som är lite osäkra på vad som är vad)
dom sa också att om du besiktar bilen hos gällande märkesverkstad och dom säger att det är ok, har bilprovningen ingenting emot det..men en sådan "Kontrollbesikting" kostar ofta över tusen kronor.

Ground Zero från www.Blekingebilradio.com
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=360824 min co-pilot Micke i slipning!


Sök