3826
Sök

Audi 80 2,6 v6 Quattro ojämn gång.

20 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har lite problem med min audi 80 quattro med en 2,6 liter v6 -94.
Den går ryckigt på jämna varv, och vill ibland dö när man gasar.

Det jag testat sånt där akut medel man har i tanken vid ojämn och ryckig gång och jag har även testat luftmassemätaren.
Jag kan tillägga att tomgången är fin, och att den går bra så länge den är kall.

Nu vänder jag mig till er, vad tror ni?

Quattro User
260 Inlägg
9 januari 2008
#2
Angående att den går ryckigt på jämna varv vid varm motor; Kolla Tempgivaren till ECU'n, Vacuumslangarna kring insuget (även de som sitter jävligt till), bara en liten knappt synbar spricka kan göra att motorgången blir usel.

Angående ryck eller tvekan vid gaspådrag, kolla Gasspjällspotentiometern, den fick jag byta på min gamla 80.

Hur kollade du LMM?
Har du läst ut eventuella felkoder?

Mvh oooo

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

20 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#3
Tack för tipsen.

Det jag undrar är vad ECU'n är för något och hur temperaturgivaren ser ut. Vart sitter Gasspjällspotentiometern?

Angående LMM, jag fick ett tips att dra ut kontakten till den med bilen igång, och om den började gå skit då så fungerade den. Kan vara en lite för enkel slutsats jag vet inte.

Tror du att dom hittar det här felet om jag felsöker bilen på t.ex Bilmetro?

Quattro User
260 Inlägg
9 januari 2008
#4
ECU'n är detsamma som Styrboxen.

Vad det sitter för typ av tempgivare på V6an vet jag inte, men det är en liten filur som sitter inskruvad i blocket, och har 2 eller fler kablar kopplade till sig.

Gasspjällspotentiometern sitter i nära anslutning till gasspjället, där det rör sig under huven när man gasar. Den har sladdar kopplade till sig. Den funkar ungefär som en volymkontroll, och talar om för ECU'n hur gasspjället står.

Om man drar ur LMM och den är kass, så ska bilen <gå bättre> med den urkopplad.
Den går in i limp-home mode

Både ja och nej, det är inte alla fel som syns som felkod.
Men läs ut eventuella koder, det kan visa dig i rätt riktning om du har tur.
Kan vara gratis om de är på bra humör, för det tar inte lång tid.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

20 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#5
okej.. jag antar att det är bara att felsöka den då. Om jag inte hittar nåt där så vet jag inte.
Det är startgas man använder när man kollar vakumslangar va?

Quattro User
260 Inlägg
9 januari 2008
#6
Japp, tomgången ska öka vid funnen läcka.  Kolla även vid insugspackningarna.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

20 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#7
okej ska kika det då. Tack!

Quattro User
260 Inlägg
9 januari 2008
#8
Lycka till med det "roliga" letandet ;]

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

20 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#9
var iväg och kollade lite snabbt, men om jag ska vara ärlig så vet jag inte ens hur en vakumslang ser ut, så det var ingen lek direkt. Så jag fudnerar på att höra med någon audi kunnig här i närheten om en felsökning.

Quattro User
260 Inlägg
10 januari 2008
#10
De är ganska tunna oftast, typ nylon eller plastmaterial, sitter som ett virrvarr kring insug och luftburk, med mera.

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.


Sök