3442
Sök

bakhjulsdrift i en 850 T5:a

850turbo
9 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena..Funderar på bakhjulsdrift i min 850 T5 nån som tror de skulle funka?
Är det svårt och fixa?

188 Inlägg
9 januari 2008
#2
Klart d skulle funka om du bygger om MASSOR!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

Sleeper
3 084 Inlägg
9 januari 2008
#3
öhh ja det är ju knappast nåt man gör  själv om man inte är proffs
Senast redigerat av Sushikocken (9 januari 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2008
#4
Du behöver inte byta så mycket.

Bara allt i princip.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

245 Inlägg
9 januari 2008
#5
finns/funnits en här på gorg som är konverterad

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

:]
469 Inlägg
9 januari 2008
#6
kolla med Ramrod här på garaget han håller på med de wink

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
9 januari 2008
#7
Det finns en 850 som har bakhjulsdrift. Tror den brukar va me på vallåkra eller liknande

C H E V R O L E T <3

11 Inlägg
9 januari 2008
#8
850turbo skrev:
Tjena..Funderar på bakhjulsdrift i min 850 T5 nån som tror de skulle funka?
Är det svårt och fixa?

Det är ju bara byta plats på fram och bakaxel, tror de sitter me 4 bult. roll

Har dock för mej att det finns en firma i Tranås som gör det, vet iaf att de byggt om en V40 till bakhjulsdrift, men det lär ju kosta ........


850turbo
9 januari 2008
Trådstartare
#9
Tror ni de skulle bli någon acc skillnad?
Gillar och köra drifting! fast inte så lätt med framhjulsdrift:(

699 Inlägg
9 januari 2008
#10
Finns ju 850 awd.. Den drivlinan kanske du skulle kunna använda dig av. Borde ju lixom bara vara att koppla bort drivaxlarna fram.. Vet dock inte hur hållbar den är..

Bilgalen elektriker :)

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
9 januari 2008
#11
850turbo skrev:
Tror ni de skulle bli någon acc skillnad?
Gillar och köra drifting! fast inte så lätt med framhjulsdrift:(

Är nog lättare att köpa en annan bil då.... tongue

Allt för den där jävla hatten!

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 januari 2008
#12
köp en 2-7-9 serie o stoppa motorn i

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

4 506 Inlägg
9 januari 2008
#13
JonasHalt skrev:
Finns ju 850 awd.. Den drivlinan kanske du skulle kunna använda dig av. Borde ju lixom bara vara att koppla bort drivaxlarna fram.. Vet dock inte hur hållbar den är..

Tuvärr så håller inte det, Annars hade det vart en fin fin ide.

Kan du andas kan du dö.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2008
#14
_Wallis_ skrev:
JonasHalt skrev:
Finns ju 850 awd.. Den drivlinan kanske du skulle kunna använda dig av. Borde ju lixom bara vara att koppla bort drivaxlarna fram.. Vet dock inte hur hållbar den är..

Tuvärr så håller inte det, Annars hade det vart en fin fin ide.

Kan kanske utgå ifrån den och förbättra lite?
Man borde ju inte ha tummen mitt i handen om man planerar att bakhjulskonvertera en bil..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 506 Inlägg
9 januari 2008
#15
John87 skrev:
_Wallis_ skrev:
JonasHalt skrev:
Finns ju 850 awd.. Den drivlinan kanske du skulle kunna använda dig av. Borde ju lixom bara vara att koppla bort drivaxlarna fram.. Vet dock inte hur hållbar den är..

Tuvärr så håller inte det, Annars hade det vart en fin fin ide.

Kan kanske utgå ifrån den och förbättra lite?
Man borde ju inte ha tummen mitt i handen om man planerar att bakhjulskonvertera en bil..

Nja vetefan om det inte är lättare att bygga helt eget isf.
För tar du en AWD så har du Haldex systemet att koppla ut.
Du får endå byta vxl låda, Sammt kardan & bakaxel så det
blir ev ennu jobbigare, Du får visserligen mindre arbete med
att bygga kardantunneln hehe smile Det kanske kan vara den enda
fördelen tongue

*Rättat av Edgecrusher*
1.
Haldex kom ~2002(Osäker). Fanns alltså inte på 850 AWD.
Där var det Volvos egna AWD system med Visko kopling.

2.
Ist för att ta en Getrag låda från te.x BMW lr Mercha så passar
M90 bolton på B5234T. Så slipper man arbetet med att göra egen sprängkåpa.
Senast redigerat av _Wallis_ (20 januari 2008)

Kan du andas kan du dö.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 januari 2008
#16
_Wallis_ skrev:
...Du får visserligen mindre arbete med
att bygga kardantunneln hehe smile Det kanske kan vara den enda
fördelen tongue

Och då att man får en axel som är gjord att drivas med.
Inte mycket, men ändå tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sleeper
3 084 Inlägg
9 januari 2008
#17
om man inte vet om det är svårt att fixa bakhjulsdrift på en FWD så ska man nog inte försöka sig på det. Som nån sagt köp en bakhjulsdriven bil! istället för att göra en konvertering som säkert kostar bortåt värdet på bilen om du ska göra det på firma...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

20 Inlägg
9 januari 2008
#18
ha så kul me å göra om de du måste ju vända om motorn seta kardan axel och sen en bak axel å diff ets, gissar po att du får ändra om litte i moto rumet med efter som motorn vänds men allt går säkert. de finns ju dom som har gjort de lyka te
Senast redigerat av Svensson89 (26 februari 2008)

Volvo :P

4 506 Inlägg
9 januari 2008
#19
Svensson89 skrev:
ha så kul me å göra om de du måste ju vänta om motorn seta kardan axel och sen en baxa axel å diff ets, gissar po att du får ändra om litte i moto rumet med efter som motorn vänds men allt går sär dom ju så lyka te

Ja han får ju bygga om motorrummet för att kunna montera fästen så motorn kan bli Rakställd, Sedan får du fixa en lämplig vxl låda, te.x en Getrag låda från en Bmw.
Och då måste du fixa ett annat svägnhjul till motorn m,m men framförallt fixa en addepterplatta för att enns kunna montera vx.l lådan på motorn.
För att kunna montera lådan i följd av motorn så får du bygga ett nytt vx.l låds hus, 
Sedan så får du bygga en kardantunnel, Och efter det så måste du bygga om golvet baktill för att få platts med en riktig bakaxel, Stel eller multilink, Gissar på att du skulle vilja ha en multilink om du endå ska göra så mkt. Då får du höja hela golvet baktill och fixa fästen där ochså, Sammt att du ska ha en kardan som passar i lådan, Och i axeln, Så om du inte tar bakaxeln från samma fabrikat o modell så måste du förgrena två olika bakaxlar, Istället för att förlänga eller förkorta den du får tag i då jag tvekar på att längden är rätt från början. Och då ska även kardanen balanseras m,m m,m m,m Det är en lång lista, Mycket jobb, Mycket erfarenhet som behövs. ELLER! Ett stort konto. smile

Men som tidigare nämmt, Kolla in Ramrod på gorg så kan du se hur han gör, han kör en annan variant och mittmonterar sin motor ist smile

Kan du andas kan du dö.

827 Inlägg
9 januari 2008
#20
tvärställ o kör med 940 drivlina med den fasta bakaxeln?
lite jobb men det går nog...



Sök