3247
Sök

Kriterier för Xenonkonvertering?

Skogstokig
42 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar vad bilen måste vara utrustad med för att man ska kunna lagligt konvertera från halogen till xenon?

Alltså man ska kunna besiktiga bilen med konverteringen. Har hört att man måste ha aut. nivåreglering av ljuset. Men jag vet inte säkert, nån som vet så är jag tacksam för svar.

Mvh sete15

Det jag inte kommer ihåg har aldrig hänt.

Diamond
540 Inlägg
10 januari 2008
#2
tror att din höjdregleringsmotor måste funka..

I'm Rick James Bitch!

329 Inlägg
10 januari 2008
#3
Man måste även ha högtrycksspolning på lykterna i de här landet smile

3 295 Inlägg
10 januari 2008
#4
testa Sök funktionen nästa gång då det finns massor av trådar som handlar om just xenonkonvertering...

http://www.garaget.org/forum/search.php

MVH Johan
Senast redigerat av Slave_joe (10 januari 2008)


2 024 Inlägg
10 januari 2008
#5
Var inne på bilprovningen i Eksjö igår och frågade hur dom ställde sej till besiktining med Xenon på halvljuset.
Han jag pratade med där sa att det enda dom hade i sina papper om det är att bilen måste ha fungerande strålkastarrengörning.
Vore intressant och veta vad de säger på andra stationer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Skogstokig
42 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#6
okej, tack!

Det jag inte kommer ihåg har aldrig hänt.

10 287 Inlägg
11 januari 2008
#7
Jag ställde samma fråga på bilprovningen i Sollentuna och där var svaret att om det inte står i bilens registreringspapper att bilen är utrustad med xenon på halvljuset så är det ombesiktning.

/Göran


Expoze skrev:
Var inne på bilprovningen i Eksjö igår och frågade hur dom ställde sej till besiktining med Xenon på halvljuset.
Han jag pratade med där sa att det enda dom hade i sina papper om det är att bilen måste ha fungerande strålkastarrengörning.
Vore intressant och veta vad de säger på andra stationer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Inläggskritiker
990 Inlägg
11 januari 2008
#8
Bilen måste även ha nivåreglering.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Volvofreak
356 Inlägg
11 januari 2008
#9
jag kom igenom besiktningen med min med xenon på halv o dimljusen..  smile))

// Andreas
S40N T5-04

10 287 Inlägg
11 januari 2008
#10
Ja det är sant. Ett kriterium är ju att dom missar/skiter i det. Fast blir det lagligt då?

/Göran

DaAddez skrev:
jag kom igenom besiktningen med min med xenon på halv o dimljusen..  smile))

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvofreak
356 Inlägg
11 januari 2008
#11
Sharky skrev:
Ja det är sant. Ett kriterium är ju att dom missar/skiter i det. Fast blir det lagligt då?

/Göran

DaAddez skrev:
jag kom igenom besiktningen med min med xenon på halv o dimljusen..  smile))


Nä självklart blir det inte lagligt.
Men har haft Xenon i snart två år o inte blivit stannad för det en ända gång:)

// Andreas
S40N T5-04

Entreprenör
1 286 Inlägg
21 januari 2008
#12
Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

// Niklas Johansson

8 156 Inlägg
21 januari 2008
#13
Sen har vi ju det här med helbilsgodkännandet som ställer till en del problem.
Så har man en ny bil så kan man ju råka ut för ombesiktning ändå.

Men har man en äldre bil, med automatisk ljusnivåreglering (med sensorer) och högtryckssprutsrengöring för lyktorna så är det lagligt med xenon i halvljuset också.
(För i helljuset är det lagligt med xenon även utan ovanstående saker.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

7 Inlägg
16 oktober 2008
#14
Phaetoon skrev:
Men har man en äldre bil, med automatisk ljusnivåreglering (med sensorer) och högtryckssprutsrengöring för lyktorna så är det lagligt med xenon i halvljuset också.
(För i helljuset är det lagligt med xenon även utan ovanstående saker.)

Jag var på bilprovningen för några veckor sedan och det Phaetoon och alla har sagt i den här tråden med automatisk nivåreglering och rengöring av strålkastarna stämmer enligt bilprovningens kriterier (jag fick en utskrift) MEN du måste även registreringsbesiktiga bilen för att det ska vara lagligt!

13 Inlägg
22 mars 2009
#15
Har en del kompisar som har sånna här olagliga xenonkonverteringskit och bl.a. en av dom har nyligen för andra gången blivit tillsagd av polis att han måste ta bort det. Min fråga till honom var hur polisen ser om du har automatisk ljusnivåreglering på bilen. Jo, dom kollar när du vrider på tändningen om ljusbilden rör sig ner och upp för inställning.
Borde det inte gå att lura konstapeln med att i smyg ändra ljusregleringen från kupén först i botten och sen till rätt läge? big_smile

Sedan inför besikting är det väl bara att snabbt byta tillbaka till halogen för att sen efter besiktingen byta till xenon igen.
( Varför finns det inga verkstäder som billigt och lagligt kan xenonkonvertera med automatisk ljusnivåreglering så att vi inte behöver vara olagliga roll ) eller finns sånt?smile


7 274 Inlägg
22 mars 2009
#16
Rallan skrev:
( Varför finns det inga verkstäder som billigt och lagligt kan xenonkonvertera med automatisk ljusnivåreglering så att vi inte behöver vara olagliga roll ) eller finns sånt?smile

Därför att automatisk nivåreglering är inte billigt...
Sen att försöka göra en universal produkt utav det lär vara jävligt svårt.


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
22 mars 2009
#17
DaAddez skrev:
Sharky skrev:
Ja det är sant. Ett kriterium är ju att dom missar/skiter i det. Fast blir det lagligt då?

/Göran

DaAddez skrev:
jag kom igenom besiktningen med min med xenon på halv o dimljusen..  smile))


Nä självklart blir det inte lagligt.
Men har haft Xenon i snart två år o inte blivit stannad för det en ända gång:)

Din bil är ju såpass ny så man kan lätt tro att den har Xenon orginal. För din bil finns att köpa med orginalxenon så besiktningsmännen och trafikpoliser kanske inte reagerar på din bil. Det är värre för en volvo 360 o komma med Xenonkonverterat halvljus.

76 Inlägg
22 mars 2009
#18
Som besiktningsman  kan jag bara ge er fakta!
Bilen måste ha  automatisk nivåregling och ej manuell!

Bilen måste ha strålkastarrengörning  samt  den måste reggas  om med detta!cool
lycka till=)!

Life is like a turbo

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 mars 2009
#19
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text av Aleck, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogens lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. Om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man ändå stänger av dem vid möten.

Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i Kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!
Senast redigerat av alain (23 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Skogskonsult
214 Inlägg
23 mars 2009
#20
hej, jag som författade ovanstående guide här.

Tänkte bara understryka det som Sharky var inne på.

Bara för att du lycka lura/har tur vid en bes-station eller en polis på vägen som inte kan se skillnad så betyder det absolut inte att du har lagen på din sida. Detta kan då medföra att vid olycka som du inte ens behöver vara orsaken till, kan försäkringsbolaget hävda annat och du går miste om pengar.

Men visst är det snyggt wink

Mvh Alexander


Sök