900 Power skrev:
twin_cam skrev:
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?
Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.
skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja!
Konstigt... Saab 99/900 turbo och volvo 240 turbo gick ju på mineralolja av sämre kvalité än den vi har idag när dom va nya, och det finns fortfaronde många som går med original turbo och på mineralolja...
Gäller bara att följa byetsintevallen.
Bara ett påpekande...
Jo, men de byttes mer turboaggregat för i tiden med.
Utveckling har gått lite längre nu än på 80-talet så att försvara mineraloljan bara för att den användes då är lite fel.
Och en 740 turbo söndagskörs nog inte så ofta, därför blir det varmt och då koksar oljan, spelar inte så stor roll hur gammal den är utan det handlar om egenskaper oljan har.
Men visst det kan funka och tom koksa utan att man märker det.
Frågan är om det är värt att bråka om den lilla extra peng helsyntetoljan kostar?
Nej, syntet är mycket bättre, men många belyser det som att turbon skär bara man startar bilen på mineral... Det håller ett tag, men man får ju byta oftare
Den lilla prisskillnaden på kanske 2 - 300 kr mellan en bra mineral och en bra syntet är motiverad om man kör hårt.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!