3419
Sök

Volvo 740 turbo - Motorolja, vilken sort använder ni?

111 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena! som överskriften lyder så undrar jag vad ni kör på för olja i eran volvo 740 (turbo). Någon bra olja att rekomendera? Castrol, mobil?? skriv! big_smile

// David Jonsson

486 Inlägg
10 januari 2008
#2
Körde hela förra sommaren på Biltema mineral 10w40 cool

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Avstängd
1 266 Inlägg
10 januari 2008
#3
inan jag ställde av min bil så fyllde jag i 5 liter lidl olja i veckan..den pinkade varje gång ja gasade smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

214 Inlägg
11 januari 2008
#4
Mineralolja i en turbobil?

Inget jag rekommenderar, mineraloljan tål inte alls samma temperaturer som syntetoljan, risken finns att oljerören till turbon koksar igen. Men du kanske gillar att byta turbo? wink

Nåja, till en 740 turbo skulle jag kört med Mobil1 0W40 helsyntet, eller liknande helsyntetolja.
Tillsammans med ett Volvo Original oljefilter.

Castrol säljer bara onödigt dyr olja, om du inte får tag i Mobil 1 till bra pris så funkar nog OK/Q8 Formula olja finfint. Se till att inte köra på nån skum viskositet, 0W30, 10W40 osv lämpar sig bäst, INTE 10W60, 15W40, 20W50 osv.

4 670 Inlägg
11 januari 2008
#5
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol


214 Inlägg
11 januari 2008
#6
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol

Passa dig för Castrol, deras "helsyntet" är inte riktigt helsyntet.. wink
Magnatech är en högraffinerad mineralolja, inte riktigt PAO-olja, nu är den en väldigt hårt raffinerad olja, så den funkar bra ändå.

4 670 Inlägg
11 januari 2008
#7
900 Power skrev:
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol

Passa dig för Castrol, deras "helsyntet" är inte riktigt helsyntet.. wink
Magnatech är en högraffinerad mineralolja, inte riktigt PAO-olja, nu är den en väldigt hårt raffinerad olja, så den funkar bra ändå.

Ok har aldrig haft några problem med den ja kör med.. men kommer byta sen när bilen går ut på bana till riktigt bra olja.. pga vill ej ha motorras när den kommer få jobba ordenkligt


3 235 Inlägg
11 januari 2008
#8
Den dyraste du kan hitta/bästa du kan hitta:)

är det en gammal bil som inte körs väldigt hårt, så kan man säkert ha Biltemaolja helsyntet i den. Kör du därimot hårt, får du nog satsa på märkesolja.


Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
#9
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol

Konstigt... Saab 99/900 turbo och volvo 240 turbo gick ju på mineralolja av sämre kvalité än den vi har idag när dom va nya, och det finns fortfaronde många som går med original turbo och på mineralolja...

Gäller bara att följa byetsintevallen.

Bara ett påpekande...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2008
#10
jag har då alltid kört mineral 10w40 i mina å dom har då inte pajat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 januari 2008
#11
är all mineral olja 10-40 ? för jag köpte halvsyntet och den hette 10-40 är det mineral i den då ? :S


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2008
#12
10w40 står för hur tjock den är kall å varm behöver inte va mineral

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
#13
turboforssen skrev:
10w40 står för hur tjock den är kall å varm behöver inte va mineral

Oftast är dock mineraloljan 10W/40, eftersom det rekommenaderas till dom flesta gamla bilarna smile Även halvsyntet brukar vara i 10W/40 av samma anledning, medans helsyntet finns i typ alla viskositeter...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

214 Inlägg
11 januari 2008
#14
twin_cam skrev:
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol

Konstigt... Saab 99/900 turbo och volvo 240 turbo gick ju på mineralolja av sämre kvalité än den vi har idag när dom va nya, och det finns fortfaronde många som går med original turbo och på mineralolja...

Gäller bara att följa byetsintevallen.

Bara ett påpekande...

Jo, men de byttes mer turboaggregat för i tiden med. wink

Utveckling har gått lite längre nu än på 80-talet så att försvara mineraloljan bara för att den användes då är lite fel.

Och en 740 turbo söndagskörs nog inte så ofta, därför blir det varmt och då koksar oljan, spelar inte så stor roll hur gammal den är utan det handlar om egenskaper oljan har.

Men visst det kan funka och tom koksa utan att man märker det.

Frågan är om det är värt att bråka om den lilla extra peng helsyntetoljan kostar?

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2008
#15
900 Power skrev:
twin_cam skrev:
mickius skrev:
mineral olja i en turbo?

Man ska köra helsyntet om man vill vara på säkra sitan o inte byta turbo npågra gånger per år.. i vissa bilar me turbo kan man köra delsyntet men bättre o vara på säkra sidan o ha helsyntet.

skälv kör ja me Castrol kostar inte så förbannat ändå. senast gav ja 570 för 5 liter olja! lol

Konstigt... Saab 99/900 turbo och volvo 240 turbo gick ju på mineralolja av sämre kvalité än den vi har idag när dom va nya, och det finns fortfaronde många som går med original turbo och på mineralolja...

Gäller bara att följa byetsintevallen.

Bara ett påpekande...

Jo, men de byttes mer turboaggregat för i tiden med. wink

Utveckling har gått lite längre nu än på 80-talet så att försvara mineraloljan bara för att den användes då är lite fel.

Och en 740 turbo söndagskörs nog inte så ofta, därför blir det varmt och då koksar oljan, spelar inte så stor roll hur gammal den är utan det handlar om egenskaper oljan har.

Men visst det kan funka och tom koksa utan att man märker det.

Frågan är om det är värt att bråka om den lilla extra peng helsyntetoljan kostar?

Nej, syntet är mycket bättre, men många belyser det som att turbon skär bara man startar bilen på mineral... Det håller ett tag, men man får ju byta oftare smile

Den lilla prisskillnaden på kanske 2 - 300 kr mellan en bra mineral och en bra syntet är motiverad om man kör hårt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

214 Inlägg
11 januari 2008
#16
200-300 i mellanskillnad, ja jäklar det betalar jag för 4L Mobil 1 helsyntet.. Ibland är inte livet rättvist.. wink

486 Inlägg
11 januari 2008
#19
900 Power skrev:
Jo, men de byttes mer turboaggregat för i tiden med. wink

Ofan? Intressant påstående. Vaför tror du de? hmm

Har kört nästan 1000 mil på 2 sommrar nu med 10w40 mineral och turbon är fortfarande i perfekt skick. (TD04-16T)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 januari 2008
#20
för att byta från mineral till helsyntet kan kosta en slang, har du kört mineral förut å byter lär det stå som en fontän i motor utrymmet om du inte har nya packningar överallt  , synteten tar bort alla avlagringar som har tätat motorn å börjar då läcka sad
men varför byta då det funkar hur bra som helst med mineral

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök