3221
Sök

Problem med motorvärmaren

1 723 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#1
Nu ska ni få nåt att klura på medan jag arbetar... smile

Om jag kopplar in sladden i uttaget och sen i bilen händer inget. Har ett uttag som startar autmatiskt då sladden sätts i.

Vänder jag på kontakten, alltså roterar den ett halvt varv och sätter i den igen, så går automatsäkringen. Drar jag ut sladden ur vägguttaget och ur bilen, roterar tillbaka kontakten så att inte automatsäkringen går och sen pluggar i bilen igen så startar den.

Varför?!

Sladden från givaren som sitter vid blockvärmaren (oljetrycksgivare?) hade lagt sig mot värmaren och smält lite, den har jag nu tagit bort. Kan det har påverkat? Värmare har ju fungerat klockrent hela förra vintern och tills nu.

Bilen är en Volvo 245a med B21.

21 761 Inlägg
12 januari 2008
#2
Kan ju ha blivit "halvkortis" i blockvärmaren på något sätt.

Jag hade problem med blockvärmaren i min bil för några år sedan, automatsäkringen (6A) på jobbet löste ut men när jag hade sladden inkopplad i hemmet (10A säkring) så höll säkringen. Ska tillägga att det inte var fel på kupevärmaren och den var inte inställd på hög effekt heller.

Det visade sig till slut att det var "halvkortis" mellan skyddsjorden och fasen när jag tog loss värmaren och mätte, inte helt kortsluten alltså. Ganska mystiskt tyckte jag, man tror ju att det är antingen helt kortslutning eller ingen kortslutning alls.

Jag bytte iaf blockvärmaren och sedan var det inga problem.

69 Inlägg
12 januari 2008
#3
Annars är det väl så att motorvärmaren och kupevärmaren tillsammans kräver mer än 6 ampere. Min motorvärmare och kupevärmare tillsammans kräver att jag kopplar den till ett uttag säkrat på 16A annars bränner jag bara säkringar efter en kvart eller så.

Bilar! Vilket jävla påhitt.

1 723 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#4
nu fungerade den igen. efter att jag drog ur kontakten några gånger. skumt. ska sätta di tn ny kontakt till att börja med.

21 761 Inlägg
12 januari 2008
#5
Samara skrev:
Annars är det väl så att motorvärmaren och kupevärmaren tillsammans kräver mer än 6 ampere. Min motorvärmare och kupevärmare tillsammans kräver att jag kopplar den till ett uttag säkrat på 16A annars bränner jag bara säkringar efter en kvart eller så.

Då har du nog en väldigt kraftig kupevärmare, jag har kört både blockvärmare och en Calix 2000 kupevärmare (2000W) på en vanlig 10A trög säkring utan att den har pajjat. Visst blir den varm, men den håller. Ska även tilläga att säkringsterminalen sitter i ett pannrum där det blir hyffsat varmt av pannan, så säkringarna har ingen kylning.

Blockvärmaren på vanliga personbilar brukar vara på runt 550W om jag inte minns fel.

Håller med om att en 6A säkring inte håller för att ha en kupevärmare på hög effekt, men i det där fallet så körde jag på lägsta effekten och det hade fungerat tidigare utan problem.
Senast redigerat av Drönirettab (12 januari 2008)


Sök