4115
Sök

trimma volvos rödblock

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2008
#21
bmw pure power skrev:
Okej tack för snabba svar! Vart nästan rädd när de andra svarade sådär wink

hehe poppis att skriva långa fina inlägg sen avsluta med "rätta mig om jag har fel"

Bara tänka logiskt...  16v sitter på en B230/folk monterar 16v på B230 det är allmänt känt.  B230 finns med 530 och 531 toppar, sessa återfinns även på B23, B21 mfl...  ur skulle då oljekanaler kunna skilja?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
9 april 2008
#22
torpis skrev:
bmw pure power skrev:
Okej tack för snabba svar! Vart nästan rädd när de andra svarade sådär wink

hehe poppis att skriva långa fina inlägg sen avsluta med "rätta mig om jag har fel"

Bara tänka logiskt...  16v sitter på en B230/folk monterar 16v på B230 det är allmänt känt.  B230 finns med 530 och 531 toppar, sessa återfinns även på B23, B21 mfl...  ur skulle då oljekanaler kunna skilja?

Jaadu han aldrig tänka så långt roll haha

10 287 Inlägg
10 april 2008
#23
Precis vår erfarenhet med B23. Runt 600 sedan spricker loppen.

/Göran

torpis skrev:
579hk med B23 + 16v topp körde kompisen med, 23:an sprack och nu sitter det ett B19block istället,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

168 Inlägg
6 augusti 2009
#24
Marcus_89 skrev:
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

Fk har 135hk och Ft 165hk, så det inte blir några missförstånd tongue


Jag hade stoppat ner ett FK/FT-block från -93 eller nyare.  För de har oljekylda kolvar och hyffsade stakar.

OM man ska byta Kolvar och stakar spelar det någon större roll om man har äldre motor än 93? en B230FT t.ex? Eller är de oljekylda kolvarna super viktiga? planerna ligger väl runt 300 hp!


10 287 Inlägg
6 augusti 2009
#25
Oljekylda kolvar är inte "superviktiga".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

168 Inlägg
6 augusti 2009
#26
Sharky skrev:
Oljekylda kolvar är inte "superviktiga".

/Göran

Jag har ett rödblock, vet dock inte vilken sort eller årsmodell! sitter en 530 topp på blocket, och så långt jag vet så kom 530 toppen till B230 Ft/Fk? kan man se någonstanns vad det är för block?


261 Inlägg
6 augusti 2009
#27
Du har fel.. 530 kom tillsammans med b230 blockens intåg -85

Om det är en "orginal" topp monterad. dvs att ingen har bytt topplock en gång i tiden så kan du se årsmodell instansat på toppen.. Jämte fyrans "utblås"

Borde ju finnas nåt liknande på blocken också.. Men det är nåt jag aldrig kollat upp faktiskt roll

4 001 Inlägg
6 augusti 2009
#28
På blocken så står tillverkningsdatum ingjutet nere under oljefiltret, sitter lite dumt bakom motorfästet har jag för mig

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

261 Inlägg
6 augusti 2009
#29
Då har även en annan lärt sig nåt nytt idag lol  Förvisso har jag haft en aning om att det som syftade på tillverkningsdatum, men har aldrig brytt mig om att kolla närmre på det!

På mitt b230ft block har jag dragit på så mycket färg att det knappt går att urskilja siffrorna längre roll

76 Inlägg
23 oktober 2009
#30
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

lättryck 135
Fulltryck 165

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#31
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

jag får väl tillägga att det inte alltid ä elektroniskt styrt sprut på "et" utan på b21et är det mekaniskt insprut

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 oktober 2009
#32
Ja röstar på b23E block iaf wink

M-stakar
Den starkaste veven...


Du kan få köpa ett block av mig, men de behöver borras om och slipa om veven ^^



Sök