3269
Sök

trimma volvos rödblock

303 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#1
hej.
Jag undrar vilket av Volvos rödblock som håller för mest hästkrafter med orginal vevaxel, vevstakar, kolvar, topp, mm...?! (jag ska bara montera turbo och kanske byta kamaxel.) den ska se ner i min Volvo Amazon tongue

//får man plats med en 16 ventilare i en amazon, och ändå har plats över för turbon? någon sm vet?! smile


///Simme

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
#2
b21et ,23et och 230 ft efter 94  eller 230fk
det är dom hållbaraste blocken om du ska ha turbo på smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

303 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
b21et ,23et och 230 ft efter 94  eller 230fk
det är dom hållbaraste blocken om du ska ha turbo på smile

hmm. vad stå  "et"  "ft"  "fk"  för?

vad har t.ex en 740 tic för motor då?

1 311 Inlägg
12 januari 2008
#4
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

303 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#5
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

ja men jag ska sätta den i en amazon från 68. så avgasvärdena är inte så viktiga.
vilken hade ni satsat på? jag vill ha runt 300+ hk.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
12 januari 2008
#6
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

Fk har 135hk och Ft 165hk, så det inte blir några missförstånd tongue


Jag hade stoppat ner ett FK/FT-block från -93 eller nyare.  För de har oljekylda kolvar och hyffsade stakar.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
#7
amazonsimme skrev:
turboforssen skrev:
b21et ,23et och 230 ft efter 94  eller 230fk
det är dom hållbaraste blocken om du ska ha turbo på smile

hmm. vad stå  "et"  "ft"  "fk"  för?

vad har t.ex en 740 tic för motor då?

740 turbo har 230 et riktigt värdelös motor
nyare har dock 230 ft som är lika värdelös fram till ca -94

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
303 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
#9
Marcus_89 skrev:
Corpze skrev:
et, elektroniskt styrt insprut och tändning i samma box, fulltryck ca 183hk
fk elektroniskt styrd insprut och tändning i separata boxar, lättryck ca 150hk om jag inte minns fel
ft, samma som fk men fulltryck 170hk tror jag.... både ft och fk har katt, inte et´n

Fk har 135hk och Ft 165hk, så det inte blir några missförstånd tongue


Jag hade stoppat ner ett FK/FT-block från -93 eller nyare.  För de har oljekylda kolvar och hyffsade stakar.

8 eller 16ventilare??    blir nog rättså trångt med en 16v topp i Amazonen roll eller? tycker ni?!

26 Inlägg
13 januari 2008
#10
jag hade hängt i en b23  eller b21:a med en 16v topp på iaf  med tanke på hur överlägsen 16v toppen är i flöden


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 januari 2008
#11
Det räcker med 8 ventilare om du ska ha runt 300hk. Finns folk som plockar ut över 600hk med portad 531 topp.


Reparatör
630 Inlägg
13 januari 2008
#12
Marcus_89 skrev:
Det räcker med 8 ventilare om du ska ha runt 300hk. Finns folk som plockar ut över 600hk med portad 531 topp.

tex här

http://www.garaget.org/?car=39026

ca 650-700 hkr . 8 ventils topp . Mycket billigare att bygga på än 16 V toppen


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 januari 2008
#13
Precis wink Han bor här i närheten


Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
9 april 2008
#14
Lånar tråden lite wink Passar 16V toppen rakt av på en B21ET? eller behövs de nå större modifikationer?

Slav
1 454 Inlägg
9 april 2008
#15
passar väl ingenstans tror ja.. kylkanaler och olje kanaler ser helt olika ut och sen är de väl urtaget i kolvarna för alla ventiler på 16v motorerna?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 april 2008
#16
du får ju fixa kamdrivningen iaf

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 april 2008
#17
vem av er ska man tro på? x) ni båda sa olika ^^

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2008
#18
The_Mechanic skrev:
vem av er ska man tro på? x) ni båda sa olika ^^

haha vad folk gissar mycket.

579hk med B23 + 16v topp körde kompisen med, 23:an sprack och nu sitter det ett B19block istället, fortfarande 16v topp och det blir förmodligen mer mos med smile

Peter fick ju 660hk innan det spann på rullarna med 8v topp, samt original insug... e85 är bra smile

PS.  KKK24, Vx3 kam och E85 är inte dumt, maskerat som en B230fk på 135hk(lätt att besiktiga) fast levererar 350-380hk smile  gott recept. DS

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Driifter;)
1 630 Inlägg
9 april 2008
#19
med 16v behöver du annan kamdrivning och urrtag i kolverna om du nu inte har jävla låga kolvar men så låga e nog inte ens lämplig på en turbo motor så .. annars tror inte ja de skiljer nått.. visst finns ju ingen balansaxel på de vanliga 8v blocken emn de e ju inget man behöver

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Maskin & Lastbilsteknik -06 / Volvo summerboy -08
366 Inlägg
9 april 2008
#20
torpis skrev:
The_Mechanic skrev:
vem av er ska man tro på? x) ni båda sa olika ^^

haha vad folk gissar mycket.

579hk med B23 + 16v topp körde kompisen med, 23:an sprack och nu sitter det ett B19block istället, fortfarande 16v topp och det blir förmodligen mer mos med smile

Peter fick ju 660hk innan det spann på rullarna med 8v topp, samt original insug... e85 är bra smile

PS.  KKK24, Vx3 kam och E85 är inte dumt, maskerat som en B230fk på 135hk(lätt att besiktiga) fast levererar 350-380hk smile  gott recept. DS

Okej tack för snabba svar! Vart nästan rädd när de andra svarade sådär wink


Sök