2162
Sök

volvo 2,3 turbo motorer

92 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag har lite funderingar, vilken motor är av alternativ att välja på. ska ej ha överdrivet med hp, 230ET el FT?????? klart FT/FK har oljekylda kolvar på en mitten av nittio och uppåt, men då sänks ju trycket på oljan på ramlagren. så vilken motor e de bättre alternativet?? siktar bara på ca 240hk, de e lagomt för vinterbil :):cool:

Varför ska vinterbilen va slö o risig
Senast redigerat av nytro (13 januari 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

106 Inlägg
13 januari 2008
#2
ska du ha vinterbil behöver du väll inga 240hk? köp nån GLT volvo lr nått liknande...

92 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#3
volvvo 240 e väldigt svåra att få tag i rostfria, så nej, inget jagande.min e ganska rostfri faktiskt
varför ska vinterbilen va slö för??

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

106 Inlägg
13 januari 2008
#4
jadu varför ha en turbobil på snö? om man endå bara ska svina runt kan man lika gärna göra de i nån sug bil... drar inte lika mycke soppa heller...

Operatör
346 Inlägg
13 januari 2008
#5
Slö? Håll varvet uppe så går det att sladda med en B18 med. De kommer nog att vara halt större delen av tiden du har vinterbilen, så att "vinterdrifta" kommer nog inte va ngt problem. Som det ser ut så ha du nog med pulver att leka av dig när det är bart (855an) wink

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

Bärs!
3 456 Inlägg
13 januari 2008
#6
om du tvunget ska ha en Turbo Vinterbil så är väll nån 740 Turbo av tidigare årsmodell nått kanske.. då äre oftast ET som gäller.. lite chipp å annat bonntrim så har du iaf straxt över 220HP iaf, räcker gott på snö! annars är en 740 GLT 16v ett vettigt alternativ, 159hp duger fint... smile

Garaget.org peakade 2008.

558 Inlägg
13 januari 2008
#7
b230et har klena stakar samt mindre axiallager(55mm) iaf tidiga årsmodeller, blev tydligen 63mm på senare sen. Så jag skulle sattsa på en b230ft/fk efter 90 då har du grövre stakar och  grövre axiallagret. Efter 92-93 så ska det vara oljekylning till kolvarna också, vilket ska göra att man slipper kolvbultsknacket som är rätt vanligt på b230et. Eller en b23et ifrån 83-84 som har smidda grejjer och hänger med rätt långt i effekt också.
Senast redigerat av 744tic (13 januari 2008)


92 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#8
Tack så mycket 744tic

Var det jag ville veta

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#9
Aga_Diff skrev:
om du tvunget ska ha en Turbo Vinterbil så är väll nån 740 Turbo av tidigare årsmodell nått kanske.. då äre oftast ET som gäller.. lite chipp å annat bonntrim så har du iaf straxt över 220HP iaf, räcker gott på snö! annars är en 740 GLT 16v ett vettigt alternativ, 159hp duger fint... smile

740 e ingen bra vinter bil, för lätta i baken, tanken sitter fel

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#10
744tic skrev:
b230et har klena stakar samt mindre axiallager(55mm) iaf tidiga årsmodeller, blev tydligen 63mm på senare sen. Så jag skulle sattsa på en b230ft/fk efter 90 då har du grövre stakar och  grövre axiallagret. Efter 92-93 så ska det vara oljekylning till kolvarna också, vilket ska göra att man slipper kolvbultsknacket som är rätt vanligt på b230et. Eller en b23et ifrån 83-84 som har smidda grejjer och hänger med rätt långt i effekt också.

när sluta de med glidvev, de var i samma veva va????

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna


Sök