3275
Sök

slutsteg till diskanten?

10 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
#1
Hejhej undrar om ja ska driva diskanterna med slutsteg eller om det går bra med bara huvudenheten.. hade tänkt köpa DLS IR1 Iridium. tänkte bara om jag ska fixa ett slutsteg till ändamålet oxå:) tacksam för alla svar.
Senast redigerat av D_Lilja (28 november 2005)

BMW följer inte utvecklingen, Dom leder den

13 Inlägg
28 november 2005
#2
"ej vanliga läten"

?

494 Inlägg
28 november 2005
#3
att ha steg till diskanterna är att rekomendera!!!!

även fast diskanteran inte är för dukna dunka så gör de ju endå vibrationer och mycket mycket snabbare vilket betyder att de går åt mera kräm i steget..

diskanter är minst lika krävande som basar!!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

www.rallyshop.se
551 Inlägg
28 november 2005
#4
Köp ett delningsfilter och skicka slutstegssingnalen in i filtert. Låter sjukt bra.

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

859 Inlägg
28 november 2005
#5
Nu var det aldeles för mycket rena gissningar i denna tråden!

Att säga något i stil med Koppla dem direkt på cdn osv. är ju rent skitsnack som leder till trasiga diskanter väldigt snabbt. Används inte någon form av HP filter pajjar dem givetvis.

Det gjorde mer skillnad på ljudet i mitt system när jag bytte steg till diskanterna  än när jag bytte steg till Basen. Till ett par IR1or rekommenderar jag ett steg på minst 2x50wrms och förutsätter att du delar aktivt (om du nu skall ha ett saparat steg till diskanterna).

PS. Med 2x150WRMS till diskanterna så spelar dom väldigt avslappnat, fint och högt kan man lungt säga!:-) DS.

MVH Theo


10 Inlägg
28 november 2005
Trådstartare
#6
jag tänkte beställa från www.nardik.se
Det står att det följer med ett kabel filter?
Duger det eller måste man köpa nått annat?

BMW följer inte utvecklingen, Dom leder den

719 Inlägg
28 november 2005
#7
Gör det stor skillnad att köra diskaterna på eget steg istället för som "vanligt" mellanbas och diskant i samma med filter?

live free, die young.

136 Inlägg
28 november 2005
#8
Scratch, skulle säga att det inte gör någon märkbar skillnad.
Det känns totalt onödigt.

Iof så bi-ampar ju vissa sina hemmahögtalare, men enligt mig så hör man inte någon direkt skillnad.

/johan

859 Inlägg
29 november 2005
#9
Det är väl inte att man kör dem på ett eget steg som gör skilnaden, utan att ett till steg oftast ger mer effekt. Ju mer effekt det finns att tillgå ju luftigare, högre och ibland renare upplever jag det hela.

Vad skall du använda för mellanregister till diskanterna? Själv skulle jag köpt något av DLS fina framsystem istället.

MVH Theo


859 Inlägg
29 november 2005
#10
Bi-ampa ger ju möjligheten att justera diskantnivån om inte annat.

/Theo

rotel skrev:
Scratch, skulle säga att det inte gör någon märkbar skillnad.
Det känns totalt onödigt.

Iof så bi-ampar ju vissa sina hemmahögtalare, men enligt mig så hör man inte någon direkt skillnad.

/johan


10 287 Inlägg
29 november 2005
#11
Man kan både förlora och vinna på att bi-ampa mellan mid och diskant. Det går inte att säga generellt utan man måste veta mera.
Men för alla normala applikationer i bilar och hemma så funkar och räcker passiv delning mellan mid - diskant.

I stora PA-riggar tex så bi-ampar man bla för att horndiskanter har så mycket större känslighet än middar. Exemplevis EV:s stora MT4 toppar med 4x10" mid, 4x2" horn high mid och 4x1" horn high så har man runt 100dB känslighet i 10:orna och 112-115dB/m/W i 2" och 1". Laddar man då 1000W i dom fyra 10:orna så blir det så sjuka passiva filter så det finns inte.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök