4442
Sök

Frågor till dom som bitt till större turbo

Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja, känns som jag frågar saker hela tiden, men man lär sig aldrig om man inte frågar.

Så min fråga lyder : jag har köpt nystörre turbo och det som jag undrar över är
hur ni gjort med oljeröret och oljereturen på turbon för dom passar ju inte längre
till den nya då hålen är annorlunda och sitter inte på exakt samma ställe som gamla turbon..

Kan man sätta dit bara en bit och sen köra med gummislang emellan eller måste det vara stål hela vägen?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 311 Inlägg
15 januari 2008
#2
jag fixa en helt ny slang med nya anslutningar!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#3
Corpze skrev:
jag fixa en helt ny slang med nya anslutningar!

vart köpte du anslutningarna då?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 januari 2008
#4
Åk till din lokala hydraulikfirma och köp kopplingarna, sen gör du fina slangar med vattenslang och dina kopplingar. Sen åker du till hydraulfirman igen och ber om kopior fast i riktig slang/stålomspunnet big_smile


Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Åk till din lokala hydraulikfirma och köp kopplingarna, sen gör du fina slangar med vattenslang och dina kopplingar. Sen åker du till hydraulfirman igen och ber om kopior fast i riktig slang/stålomspunnet big_smile

låter omständigt men det låter som det blir riktigt gjort då big_smile
vet iofs ingen hydralikfirma =/

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 januari 2008
#6
Lastbilsverstad? Entrepenadföretag?

Har du försökt hitta på hitta.se o letat på leta.se?

Kollade var du bodde, finns lätt 10 firmor inom ett par mil som gör slangar...

Det GÅR att hålla på o labba med slangklämmor men det brukar resultera i inkontinensproblem...
Senast redigerat av bumpe (15 januari 2008)


Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#7
bumpe skrev:
Lastbilsverstad? Entrepenadföretag?

Har du försökt hitta på hitta.se o letat på leta.se?

Kollade var du bodde, finns lätt 10 firmor inom ett par mil som gör slangar...

Det GÅR att hålla på o labba med slangklämmor men det brukar resultera i inkontinensproblem...

Okej härligt big_smile

Ja asså det som gjort mig osäker med slang är att ena hålet i snurran är fyrkantigt hmm
det är ju tillverkat för att det ska vara ett stålrör med 2 skruvar som håller den på plats.
Så hur gör man med slangfästet på det hålet?

Likadant i andra hålet men där är det ett runt hål med 2 skruvhål på varsin sida...
ska jag göra gänger då i hålet och dra ner en nippel eller något likande?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 januari 2008
#8
Va kommer turbon från för bil? Smidigaste hade ju vart att offra 2 sånna rör o skarva på slang...


17 Inlägg
15 januari 2008
#9
här finns det olika olje tryck/returflänsar som man kan slaglöda fast en slang koppling på lr bara svetsa på ett rör
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=95


948 Inlägg
15 januari 2008
#10
låter som det är olja in och ut anslutningarna men du kan inte slänga upp en bild på aggregatet så vi ser lättare hur det ser ut och du fick inte med några anslutningar alls för annars så kan du ju göra som dom andra svarat här att du kör med metallomspunna slangar med banjo anslutning eller vad du nu behöver

Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#11
bumpe skrev:
Va kommer turbon från för bil? Smidigaste hade ju vart att offra 2 sånna rör o skarva på slang...

ah jag tänkte göra egna uttag och sätta slangar på cool
Jag vet faktiskt inte vilken den kommer ifrån...
vet bara att kompressor delen är en T04
avgassnurran kommer jag inte ihåg hmm
har för mig det stod A/T 3? eller något sånt tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#12
m_ellisson skrev:
här finns det olika olje tryck/returflänsar som man kan slaglöda fast en slang koppling på lr bara svetsa på ett rör
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=95

Grymt bra sida big_smile
undrar bara hur lång tid det tar för dom att skicka delarna =/

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#13
TobbeTT skrev:
låter som det är olja in och ut anslutningarna men du kan inte slänga upp en bild på aggregatet så vi ser lättare hur det ser ut och du fick inte med några anslutningar alls för annars så kan du ju göra som dom andra svarat här att du kör med metallomspunna slangar med banjo anslutning eller vad du nu behöver

tyvärr har jag inga bilder på aggett som visar hålen och dess fäste sad

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

510 Inlägg
16 januari 2008
#14
940turboplus skrev:
m_ellisson skrev:
här finns det olika olje tryck/returflänsar som man kan slaglöda fast en slang koppling på lr bara svetsa på ett rör
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=95

Grymt bra sida big_smile
undrar bara hur lång tid det tar för dom att skicka delarna =/

Kl skickar ofta iväg samma dag som du beställer, om du beställer inna 2-3 eller va det är wink .. Sen kan du ju fråga dagen efter om kollinummer, så kan du hämta ut det dagen efter ;D ..


5 710 Inlägg
16 januari 2008
#15
Vattnet kan man "fuska" med lösa kopplingar med slangar och slangklämmot men oljan bör man INTE köra den varainten.
Anledningen heter säkerhet.......ett riktigt oljeläck på trycksidan när turbon är glödhet= motorbrand.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
16 januari 2008
#16
jonTe skrev:
Anledningen heter säkerhet.......ett riktigt oljeläck på trycksidan när turbon är glödhet= motorbrand.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 januari 2008
#17
HiFlex kanske...
NBM om du vill ha "det bästa" och är beredd att dega för det

/Göran

940turboplus skrev:
låter omständigt men det låter som det blir riktigt gjort då big_smile
vet iofs ingen hydralikfirma =/

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Vattnet kan man "fuska" med lösa kopplingar med slangar och slangklämmot men oljan bör man INTE köra den varainten.
Anledningen heter säkerhet.......ett riktigt oljeläck på trycksidan när turbon är glödhet= motorbrand.

Hade inte tänk fuska heller men det borde väl gå om man skaffar rätt flänsar ifrån KN
och sen svetsar på en rörbit och kör slang med stållindning som mellanregister ?

eller anses det vara en hös risk också?
Senast redigerat av 940turboplus (16 januari 2008)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
HiFlex kanske...
NBM om du vill ha "det bästa" och är beredd att dega för det

/Göran

940turboplus skrev:
låter omständigt men det låter som det blir riktigt gjort då big_smile
vet iofs ingen hydralikfirma =/


Okej jag ska kolla upp om det finns något ställe närmare sthlm
ligger inte Hiflex i halmstad?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 januari 2008
#20
http://www.hydroscand.se här finns lite utbud:) å det finns i stockholm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök