2308
Sök

Info om hur ett ljudsystem fungerar...

Pimpin'
77 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
Jag håller på med ett projekt i skolan. Det ska handla om hur ett ljudsystem fungerar, ex: ljud från stereo till förstärkare tillsammans med ström från batteri blir höga högtalareffekter osv... jag vill ha information om vad som händer under hela förloppet!

Om någon har en länk till nån bra sida var ja kan få ut intressant info om detta, eller om någon har lust att posta den info de vet skulle vara uppskattat!

Jag har provat o googla men jag får inte ut någon bra information... kanske beror på min inkompetens när det gäller att söka där! :)

Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
29 november 2005
Beror ju på hur pass invecklat du vill ha alt beskrivet. Men det låter defenitivt som ett fall för Sharky! smile

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

645 Inlägg
29 november 2005
Imon skrev:
Beror ju på hur pass invecklat du vill ha alt beskrivet. Men det låter defenitivt som ett fall för Sharky! smile

Ja, han kan allt! smile

10 287 Inlägg
29 november 2005
Tja, vad skall jag säga.....

"ljudsystem", visst kan jag beskriva det, men vilken slags ljudsystem och hur komplext.
Vart bor du? Bor du i Stockholm så kan vi ta en sväng till den firma som jag jobbade hos. www.electrosound.se

Sedan kan jag dra hur sådana här riggar är uppbyggda:

http://www.electrosound.se/images/compa … _rig25.jpg
http://www.electrosound.se/images/compa … _rig29.jpg

etc..

Tills du spyr..:-D

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

121 Inlägg
29 november 2005
tjena du skall altså inte bara beskirva hur kablar osv går utan vad som händer i själva stegen osv ?

Sharky du råkar inte ha något pa steg över ? (A)

Pimpin'
77 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
Sharky skrev:
Tja, vad skall jag säga.....

"ljudsystem", visst kan jag beskriva det, men vilken slags ljudsystem och hur komplext.
Vart bor du? Bor du i Stockholm så kan vi ta en sväng till den firma som jag jobbade hos. www.electrosound.se

Sedan kan jag dra hur sådana här riggar är uppbyggda:

http://www.electrosound.se/images/compa … _rig25.jpg
http://www.electrosound.se/images/compa … _rig29.jpg

etc..

Tills du spyr..:-D

/Göran

jag tänkte mej mer som ljudsystem i en bil... Precis DJ_funky. Varför det händer si o så osv.

424 Inlägg
29 november 2005
jamen då får någon börja enkelt då och sen bygger vi på eftersom.

Vi börjar väl med en bilstereo, batteri och två sexnior - det är ju ganska enkelt, behöver vi nog inte gå in på hur detta kopplas.

Sen så säger vi att detta låter piss så vi slänger in ett steg för att driva vår nya bas. Vad steget egentligen gör, ja det är väl att förstärka de signaler som den stackars bilstereon släpper iväg.

Så då tycker jag vi antingen bygger på härifrån eller så kan sharky dra en fördjupning om varje komponent i vårt lilla ljudsystem och hur dessa är kopplade till varandra.

Ska generatorn ses som en komponent i ljudsystemet, den har ju ändå betydelse för strömförsörjning och så är den ju också roten till många problem.

Nu får nån annan ta över...

**// Toyota \\**

Pimpin'
77 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
en bra början... enklare saker som det här kan jag redan men om jag ställer denna fråga då:
Hur ser ett slutsteg ut innuti och vad gör alla spolar o grejjer, vad skillnader på olika prylar är bla bla bla? (basic)

ja självklart att generatorn är en viktig detalj.

Lite bra o veta är att det ska vara en muntlig redovisning inför en grupp på 6 pers.. kommer eventuellt att behöva rita upp en karta över det hela osv..

4 554 Inlägg
29 november 2005
oj de e mycke att förklara men man kan ta de kort genom att bara ta en spelares egenskaper då den har en egen förstärkardel som fungerar på liknande sätt som ett slutsteg fast slutsteget är byggt bara för att förstäkra och har ingen begränsning på storleken..
iaf du har batteriets ström som går till spelaren där den fördelas till dom olika funktionerna i spelarens nätdel den består av div. transistorer kondensatorer spolar och resistorer för att dels fördela strömen, förstärka och minska spänningen för att dom digitala kretsarna inte ska bränna ihop
från nätdelen flyter strömmen vidare till t. ex. cd enheten sär den genom digitalteknik styr läsningen och får lasern att läsa det som finns på cd skivan.. från lasern skickas information antagligen iform av databitar till en annan krets där den omvandlas och sorteras så ljudet kommer för sig och ljudspårets information kommer för sig.. ljudet skickas iaf vidare till förstärkardelen där det sitter transistorer som förstärker svängningarna beroende på hur du har satt volymen. när signalerna förstärkts skickas dom ut till högtalar elementet som består av en spole som sitter monterad i ett magnet. spolen sitter fastlimmad i en kon som är upphängd av ett mjukt material som kan föra konen fram och tillbaka. när signalerna går igenom spolen i form av en växelström med variabel frekvens rör sig konen ut och in och skapar vibrationer i luften som vi uppfattar som går in i örat och som vi uppfattar som ljud..

kortfattat blev de men hoppas det var till någon hjälp

136 Inlägg
29 november 2005
om det är ett projekt till skolan... är det inte meningen att du ska söka infon själv tongue hihi

mvh johan

4 554 Inlägg
29 november 2005
rotel skrev:
om det är ett projekt till skolan... är det inte meningen att du ska söka infon själv tongue hihi

mvh johan

va ja för tydlig??:S

Pimpin'
77 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
loudness det var väldigt bra info smile

hur ser en transistor ut då? kan du några enheter? ex: cdn skickar 0.005watt till transistorn som förstärker till 50watt eller liknande...

hehe jo men jag hittar inget användbart på google förutom denna sida o ja tänkte att det kanske finns nått geni här som kan hjälpa mejj! smile

4 554 Inlägg
29 november 2005
transistor består av halvledarmaterial som indleas i spärrskickt.. det finns olika transistorer men de som används i i förstärkardelarna är effekttransistorer som förstärker signaler  transitorn har vanligtvis tre ben som heter bas kollektor och emitter. dom signalerna den förstärker som kommer från cd läsaren är så svag att du inte kan mäta upp den med annat än oscilloscop några enheter har ja inte direkt men det är allt från databitar till växelström ut..

10 287 Inlägg
29 november 2005
Utan att gå in på halvledarfysik så kan man säga att en transistor är en elektronisk komponent som med en liten styrström kan styra en större ström. Denna egenskap kallas för förstärkningsfaktor, Hfe.

Det finns olika slags transistorer - olika slags transistorteknologier, där dom vanligaste är vanliga bipolära transistorer och sk mosfet transistorer.

En förstärkare sedan är en apparat som är avsedd för att förstärka något svagt till något starkare - spänning, ström eller effekt.

Mer sedan....trött nu....

/Göran

(Groucho Marx).

4 554 Inlägg
29 november 2005
Sharky skrev:
Utan att gå in på halvledarfysik så kan man säga att en transistor är en elektronisk komponent som med en liten styrström kan styra en större ström. Denna egenskap kallas för förstärkningsfaktor, Hfe.

Det finns olika slags transistorer - olika slags transistorteknologier, där dom vanligaste är vanliga bipolära transistorer och sk mosfet transistorer.

En förstärkare sedan är en apparat som är avsedd för att förstärka något svagt till något starkare - spänning, ström eller effekt.

Mer sedan....trött nu....

/Göran

gött me lite assistans! har glömt en hel del av de där:P

424 Inlägg
29 november 2005
Hej, jag hittade en sida åt dej, lite kortfattat om hur förstärkare och transistorer fungerar:
http://electronics.howstuffworks.com/amplifier.htm
det är på engelska, men det finns iaf bra bilder att kolla på

sharky, du snackar om mosfet transistorer? det har jag alltid undrat över. skapar en ny tråd så att du eller någon annan kan lära oss mer om det där.

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
29 november 2005
Hmm.. Om mosfet förstärker mycket, förstärker mossmal lite då?

Carpenter
310 Inlägg
29 november 2005
big_smile ahahah

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Pimpin'
77 Inlägg
29 november 2005
Trådstartare
parayaCar skrev:
Hej, jag hittade en sida åt dej, lite kortfattat om hur förstärkare och transistorer fungerar:
http://electronics.howstuffworks.com/amplifier.htm
det är på engelska, men det finns iaf bra bilder att kolla på

sharky, du snackar om mosfet transistorer? det har jag alltid undrat över. skapar en ny tråd så att du eller någon annan kan lära oss mer om det där.

Ahh, It's just sooo beautiful... sooo perfect! big_smile Arbetet ska vara på engelska men det spelar absolut ingen roll om ni skriver på svenska eller på engelska!
Det var garanterat värt att besöka detta forum! Precis den informationen jag behöver!!big_smile

However.. Det där om materialet i transistorerna verkar vara intresant.. Kan ni förklara lite om vilka material man använder och varför, eller är det så simpelt att det är koppar man använder för att det leder ström så bra?
Varför är mosfet transistorer och bipolära transistorer vanligast? Är det pga att dom är billigast att tillverka eller? tongue

Ett ord på engelska som jag inte lyckas hitta i nått lexikon är emitter. Någon som vet vad det betyder?

Jag uppskattar verkligen eran hjälp här! smile
Senast redigerat av ElectroN (29 november 2005)

10 287 Inlägg
29 november 2005
Ska vi sluta där. Gräver vi djupare om materialegenskaper så blir det snabbt halvledarfysik.
Och då får jag gå till förrådet och hämta min Holt (halvledarfysikbok), och det vill ni knappast.....

(inte koppar, man använder oftast Kisel. Varför just kisel har sina randiga och rutiga skäl men en ledtråd är hur kisel ligger i det periodiska systemet)

/Göran

(Groucho Marx).

Sök