Turbo utan dumpventil????

sjoka
16 januari 2008 · 33 Inlägg

Hej jag undrar vad som kan hända med turbon när man kör utan dumpventil och tryckluften börjar studsa runt i tryckröret. Tacksam för svar!!

MVH Henrik Sjöberg.

Almera racing!
John87 Stolt Volvoägare
16 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Studsar luften tillbaka till turbon så får du ett tufft ljud men det sliter på turbon vilket kan innebära turboras..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TTTTT
16 januari 2008 · 945 Inlägg

det kommer att lossna småbitar från vingarna på snurran och till slut så rasar hela turbon.....bad idea!

blinka blått om du vill rejsa!
twin_cam Smålänning
16 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Nä. inget blir skevt, fast det är klart... Turbinvingarna kan ju bli dåliga. Glappar turbon så kan den inte ladda lika mycket.

Tycker du ska sätta dit en dump.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bmw32
16 januari 2008 · 159 Inlägg

Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

MVH

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)
TTTTT
16 januari 2008 · 945 Inlägg

kör du utan dump så kommer turbon att rasa, med 100% säkerhet!

blinka blått om du vill rejsa!
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
16 januari 2008 · 741 Inlägg

så är det ju en helt annan sak om bilen är byggd för bana och man har råd att  byta turbo då och då, eventuellt motor å smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
twin_cam Smålänning
16 januari 2008 · 7 877 Inlägg

bmw32 skrev:
Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

MVH

Eller så gör dom allt för att få den där goa ketchupeffekten som man får utan dump.. tror inte pengar är nått problem för dom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
sjoka
16 januari 2008 · 33 Inlägg

Hertigen skrev:
så är det ju en helt annan sak om bilen är byggd för bana och man har råd att  byta turbo då och då, eventuellt motor å smile

Men sen är det vi håller på att skruva med en rally bil. Han som vi åker med jag och pappa skiftar lite ibland. driver runt denna bilen helt utan sponsorer. han tar allt ur egen ficka. Men jag ska nog plocka bort turbon imorn och kolla turbo vingarna och sånt. är det det som är felet så åker dumpen dit!

Almera racing!
MeloveGolf Vw trimmare
16 januari 2008 · 2 995 Inlägg

bmw32 skrev:
ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

Borde inte alla bil tillverkare veta bäst? dumpen sitter på alla bilar utav en anledning....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
sjoka
16 januari 2008 · 33 Inlägg

twin_cam skrev:
Nä. inget blir skevt, fast det är klart... Turbinvingarna kan ju bli dåliga. Glappar turbon så kan den inte ladda lika mycket.

Tycker du ska sätta dit en dump.

A jag ska plocka dän turbon imorn och kolla. det är inte vi som äger bilen men vi göra allt mek jobb sen åker med han som äger bilen. och nu hade dem pillat som in i helvete med den där uppe. ägaren bor i Skövde och vi bor i Ljungby. så fick vi ner bilen i måndags för att fixa lite annat och då hade dem bland annat tagit bort dumpen fast den sitter kvar på tryckröret dem tog bort för att trimmaren sa att den inte fungerade. fast han e lite lustig.

Almera racing!
Goteborg *Crew of GBrt*
16 januari 2008 · 149 Inlägg

bmw32 skrev:
Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

MVH

Du é säger på att dom inte har återcirkulerande dump då???

Det har jag på min s14, då går överflödig luft ut genom luftfiltret igen. Det é ett ashäftigt dumpljud :-) 

// Se ya!

Medlemsskap i GBrt? Kontakta mig via PM.
jonTe
17 januari 2008 · 5 710 Inlägg

TTTTT skrev:
kör du utan dump så kommer turbon att rasa, med 100% säkerhet!

Jag håller inte med.....

MeloveGolf  skrev:
Borde inte alla bil tillverkare veta bäst? dumpen sitter på alla bilar utav en anledning....

Inte riktigt hela sanningen. SAAB 900 av äldre modell har ingen avlastning.

MVH Jonas
..............
insane_1 Min dröm, din vardag.
17 januari 2008 · 641 Inlägg

jonTe skrev:

MeloveGolf  skrev:
Borde inte alla bil tillverkare veta bäst? dumpen sitter på alla bilar utav en anledning....

Inte riktigt hela sanningen. SAAB 900 av äldre modell har ingen avlastning.

Inte heller 200sx s13 har någon AV original.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
RasmusP
17 januari 2008 · 20 Inlägg

Snyggt att folk går och ropar ut sådant de inte vet ett smack om big_smile Detdär med ras och lossnande bitar från vingarna är rena rama skitsnacket! Det enda dåliga med att köra utan dump är att turbon kan bli snabbare glapp och detta beror också på laddtrcket och körstilen... Varför är då många bilar som original utan dump och bypass? Tror inte att t.ex. japanerna skulle i misstag lämna bort en bypass på fabriken big_smile Dessutom låter en turbomatad bil utan dump och endast med öppet filter 100 gånger bättre med sitt smattrande ljud än med någon som helst pysfisbajsventil big_smile

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
beemern .......
17 januari 2008 · 2 655 Inlägg

RasmusP skrev:
Snyggt att folk går och ropar ut sådant de inte vet ett smack om big_smile Detdär med ras och lossnande bitar från vingarna är rena rama skitsnacket! Det enda dåliga med att köra utan dump är att turbon kan bli snabbare glapp och detta beror också på laddtrcket och körstilen... Varför är då många bilar som original utan dump och bypass? Tror inte att t.ex. japanerna skulle i misstag lämna bort en bypass på fabriken big_smile Dessutom låter en turbomatad bil utan dump och endast med öppet filter 100 gånger bättre med sitt smattrande ljud än med någon som helst pysfisbajsventil big_smile

håller me dej om de där sistnämnda big_smile...

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
17 januari 2008 · 5 042 Inlägg

TTTTT skrev:
det kommer att lossna småbitar från vingarna på snurran och till slut så rasar hela turbon.....bad idea!

lol lol lol lol
Fick ett gott skratt tongue
NEJ detta händer ej.
Men där emot blir det glapp mycket snabbare än med Dumpventil.
om man har en fet plånbok så kör man utan dump cool

C H E V R O L E T <3
jonTe
18 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
om man har en fet plånbok så kör man utan dump cool

Lägg till idiotisk så blir det ännu mer rätt.
Det finns ingen mening med att köra utan avlstning, att ha det är bara fördelar.

MVH Jonas
..............
henkebenke
18 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Nu snackar vi ju om ett slitage som förmodligen inte blir märkbart på flera tusen mil, om ens då.

Ett vettigt alternativ är en återcirkulerande ventil för att bla. minska spoolup på turbon. Bilar med lmm och liknande masse/mängdmätare gillar oftast inte öppna dumpventiler då uppmätt luft försvinner ut i atmosfären och således kommer bilen gå fett för en liten liten stund. Det tvistas om denna lite för feta blandningen, endel säger att den tvättar bort oljefilmen i cylindrarna, andra säger att det inte är skadligt då mer bränsle kyler cylindern.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
henkebenke
18 januari 2008 · 1 703 Inlägg

sjoka skrev:
ägaren bor i Skövde och vi bor i Ljungby.

Vad är det för bil? Man kanske känner till bilen/ägaren.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang