4287
Sök

volvo 740 gle med B230e som ej startar med nyckel längre men hoppar igång direkt vid bogsering

38 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
:rolleyes:Nån som har nå tips..nu är bilen helt jävla dö när jag vrider på nyckeln men startar omgående när den bogseras igång..

Vart ska jag börja?.
vart sitter relä för bränslepump osv på en 740?roll

1 878 Inlägg
18 januari 2008
hade precis samma fel på min 240.

jag började med

1, Nytt luffilter
2, ny olja
3, nytt oljefilter
4,  nya tändstift
5, nytt bränslefilter
6, ny rotor (var helt slut)
7, nytt batteri
8, bytade bränsle pumpen (Detta verkade just vara felet på min 240)

lycka till!
Senast redigerat av Frozen1985 (18 januari 2008)

1 062 Inlägg
18 januari 2008
Byt startmotor!

"You Go, we go!"

3 650 Inlägg
18 januari 2008
bränslerelät sitter ialf bakom askkoppen (bakom säkringarna)..en fyrkantig vit sak.

Wallo
18 januari 2008
går startmotorn när du vrider nyckeln? annars kan de va den eller startkontakten eller nått

38 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Motorn går runt men slår inte ett ända slag när man kör på nyckeln men vid bogsering hoppar den igång omedelbart.
Har kollat igenom tänddelarna och bytt stift.
Bilen går kalasfint direkt den hoppar igång.
Bränslepumpen hörs inte när jag vrir på tändningen.. har för mej att den brukar göra de jämt förut.

Volvonörd
1 187 Inlägg
18 januari 2008
Jag har samma sak nästan, men byt bränslepumpsrelät som sitter bakom askoppen, ett vitt, finns bara ett vitt där. Annars kan det vara tändningen som kanske fått sej en smäll kanske?

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

38 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
mitt relä är ett volvo original som är grönt tongue

21 761 Inlägg
18 januari 2008
Jo, på B230E så ska det vara ett grönt relä. Däremot på B230F så brukar det vara vitt. Har själv en 240 med B230E och på den så går inte pumparna när man vrider tändningen i läge 2, man måste "dutta" på startmotorn för att pumparna ska gå.

Kollar man i ett elschema så går det bla en kabel från tändspolen till pumpreläts reläspole, det är nog den som ger "tillåtelse" för spolen att dra så att pumparna startar. Om det inte kommer gnista från tändspolen så drar heller inte pumprelät. Tror att principen är så.

Har du kollat om det kommer gnista när du kör startmotorn?

38 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Fick fart på pärlan idag efter några timmars funderande och felsökande tongue .. Hallgivarn hade gett upp så jag fick tag på en fördelare med en fin liten hallgivare i så den startar så fint nu.

510 Inlägg
20 januari 2008
Audifanatic_21 skrev:
Motorn går runt men slår inte ett ända slag när man kör på nyckeln men vid bogsering hoppar den igång omedelbart.
Har kollat igenom tänddelarna och bytt stift.
Bilen går kalasfint direkt den hoppar igång.
Bränslepumpen hörs inte när jag vrir på tändningen.. har för mej att den brukar göra de jämt förut.

Går inte pumpen när du slår på tändningen så har du felet där. Ett litet surr skall höras då den bygger upp tryck.. ta bort relät, pilla av "kåpan" och kortslut relät genom att sätta fingret emot ena fyrkantiga brickan (sitter 2st) .. Går pumpen då har du felet där .. Annars är det kanske jord mm nere vid pumpen. Mvh Johan

Sök