2328
Sök

Såhär fungerar Atava.se UPPDATERAD

1 688 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har Atava som försäkringsbolag, och kontakten med dom är helt förfärlig.
Hela bolaget är förfärligt förutom deras priser, suporten måste va det sämsta jag varit med om.

Det hela började med att jag försäkrade min Saab hos dom när jag precis köpt den.
Det första skumma tecknet var att jag inte fick några försäkringspapper hem i brevlådan.

Knappt 2 veckor efter jag köpt bilen så kastade 2 mopedister ägg på vänstersidan av bilen.
Jag anmälde skadan som skedde den 25 november, men anmällan gick inte genom, så jag fick vänta på polisanmälan-papprerna.
Jag fick dom den 5e december och gjorde då en ny anmällan. Jag undrade lite över hur det går med mitt ärende och tog tag i saken och frågade via klagomålsformuläret via sidan hur det går med mitt ärende.
Fick i svar den 14/1 i svar att det går sakta för dom har "mycket att göra", och dom passade även på att ändra statusen på hemsidan över min anmällan, så numera står det Vi har mottagit din anmällan".
Inte heller har jag fått några papper hem i lådan om att jag har en försäkring hos dom.
Efter några klagomålsformulär med frågor så fick jag ett skadenummer, äntligen!

Då jag var på Saab imorse (080118) så frågade jag lite hur lång tid skadan tar att åtgärda, och om dom har lånebilar att låna ut.
Då frågade dom om det ingår i min försäkring, men själv har jag inte en aning vad som ingår i min försäkring mer än att det är en "Helförsäkring", även kallad "Large" på atava-språk.
Så idag skickade jag iväg ytterligare ett "klagomålsformulär" med vad kostnaden för mig blir om jag tar en hyrbil, eller om dom tar på sig hela kostnaden då jag inte hittar någonting om detta på deras hemsida, inte heller under FAQ.
Dit hänvisar dom folk "För frågor som en kundservice normalt vis svarar på", som dom själva beskriver det, och i FAQ finns inte en enda förklaring om vad som ingår i vilken försäkring.
Ska bli skoj att se hur lång tid det tar för dom att "godkänna" Saabs kostnadskalkyl som Saab gjorde och skickade till Atava idag (080118).

Hur upplever ni som har Atava som försäkringsbolag, att Atava sköter sina ärenden?



Nog för att dom är billiga, men meningen "Man får vad man betalar för" stämmer sjukt bra just gällande Atava.
Bifogar en skärmdump över deras s.k "Kontakt-sida".


http://www.garaget.org/gallery/archive/26738/234929_za3455.jpg
Senast redigerat av Losgard (16 februari 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Teddan
2 495 Inlägg
18 januari 2008
#2
låter för jävligt.

men jag undrar vad det blir för skador av ägg kastande på bilen ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 januari 2008
#3
får ju iaf repor på lacken, ägg är ju ganska frätande på lack..
Senast redigerat av Mortalis (18 januari 2008)


1 688 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#4
Äggets innehåll tvättade jag bort omgående på en bensinstation några 100 meter bort, mest irriterande är att det ser ut som ett ägg är tattuerat i lacken, gubben på Saab sade att detta var ett vanligt problem med bilar som fått ägg kastade på sig, och att jag bara är en i mängden.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

80 Inlägg
18 januari 2008
#5
Har dessvärre ingen större erfarenhet av atava förutom lite telefonsamtal för att få fram prisuppgifter, men det känns ju grymt tråkigt om de inte har tid för sina egna kunder? Kan ju verkligen skada dom i längden om inget ändras.

Mest förvånad över att dessa "mopedister" som kastade ägg på din pärla... man slutar aldrig att bli förvånad över vilka idioter det finns. Hoppas det löser sig bra med lacken din!


Teddan
2 495 Inlägg
18 januari 2008
#6
Losgard skrev:
Äggets innehåll tvättade jag bort omgående på en bensinstation några 100 meter bort, mest irriterande är att det ser ut som ett ägg är tattuerat i lacken, gubben på Saab sade att detta var ett vanligt problem med bilar som fått ägg kastade på sig, och att jag bara är en i mängden.

fan va trist

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

svetsare
329 Inlägg
18 januari 2008
#7
kanske inte hör hit men fungerar de inte bara med rubbing? så kanske ägg märkena går bort.

Celica 2.0 Gti -90

3 390 Inlägg
18 januari 2008
#8
hahaha... Samtalen till kundservice kostar ju för fan 50:- yikes   Går att ringa mkt trevligare samtal för dom pengaran... tongue

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

355 Inlägg
18 januari 2008
#9
WeDo skrev:
hahaha... Samtalen till kundservice kostar ju för fan 50:- yikes   Går att ringa mkt trevligare samtal för dom pengaran... tongue

Å man har mycket roligare för dom 400kr/månad jag tjänar in på Atava så jag överlever att betala 50kr den gången jag behöver ringa:)


IT-H.ra
131 Inlägg
18 januari 2008
#10
Inte för att jag någonsinn nyttjat det men för Large står det följande:

"Försäkringen hjälper dig om din bil blir stulen eller skadad och du behöver en hyrbil, även om du är utomlands. Du får 75 % av hyrbilskostnaden i upp till 45 dagar. Om du väljer att inte hyra bil får du istället 200 kronor per dag i ersättning. Du kan växla mellan hyrbil och kontantersättning. Självrisk 25% av kostnaden."

Detta ger dig inte en gratis "lånebil" - men dock betalar som sagt 75% av kostnaden för att hyra en bil. Alternativt att du går/cyklar och plockar ut 200kr/dag bilen är på verkstaden.

Gratis lånebil brukar man väl bara få om det är garantiärenden??

Redline '04 - Nismo - AAM - Strup - Kinetix - Eibach - Unichip
Genuine Speedfreak

12 086 Inlägg
18 januari 2008
#11
Direkt när jag såg atava tänkte jag, blir kanon att trafikförsäkra forden i, eftersom de är tvång på trafikförsäkring. Men så fort man ska ha användning för försäkringen får man sota för att man snåla från första början.

1 297 Inlägg
18 januari 2008
#12
Shindai skrev:
Inte för att jag någonsinn nyttjat det men för Large står det följande:

"Försäkringen hjälper dig om din bil blir stulen eller skadad och du behöver en hyrbil, även om du är utomlands. Du får 75 % av hyrbilskostnaden i upp till 45 dagar. Om du väljer att inte hyra bil får du istället 200 kronor per dag i ersättning. Du kan växla mellan hyrbil och kontantersättning. Självrisk 25% av kostnaden."

Detta ger dig inte en gratis "lånebil" - men dock betalar som sagt 75% av kostnaden för att hyra en bil. Alternativt att du går/cyklar och plockar ut 200kr/dag bilen är på verkstaden.

Gratis lånebil brukar man väl bara få om det är garantiärenden??

Där står det ju precis vad som gäller. 75% i upp till 45 dagar är standard hos alla. dock 200kr per dag är ca 100kr mer än vad andra försäkringsbolag har. Jag förstår inte riktigt vad du klagar på? att det tar lång tid eller? står på sidan att de återkommer oftast inom 5? dagar. Hur lång tid tog det innan du började maila?


1 688 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
#13
MrTobias skrev:
Shindai skrev:
Inte för att jag någonsinn nyttjat det men för Large står det följande:

"Försäkringen hjälper dig om din bil blir stulen eller skadad och du behöver en hyrbil, även om du är utomlands. Du får 75 % av hyrbilskostnaden i upp till 45 dagar. Om du väljer att inte hyra bil får du istället 200 kronor per dag i ersättning. Du kan växla mellan hyrbil och kontantersättning. Självrisk 25% av kostnaden."

Detta ger dig inte en gratis "lånebil" - men dock betalar som sagt 75% av kostnaden för att hyra en bil. Alternativt att du går/cyklar och plockar ut 200kr/dag bilen är på verkstaden.

Gratis lånebil brukar man väl bara få om det är garantiärenden??

Där står det ju precis vad som gäller. 75% i upp till 45 dagar är standard hos alla. dock 200kr per dag är ca 100kr mer än vad andra försäkringsbolag har. Jag förstår inte riktigt vad du klagar på? att det tar lång tid eller? står på sidan att de återkommer oftast inom 5? dagar. Hur lång tid tog det innan du började maila?

Allt står i texten jag skrev, 25e november anmälde jag skadan, vilken inte godkändes utan att jag kunde ange siffror på polisanmällan.
5e december fick dom nuffrorna på polisärendet som dom bad om.
Den 14e november undrade jag lite vad dom höll på med och skickade då ett mail, och fick svar senare samma dag om att dom ändrat status på min anmällan på hemsidan.

Hade jag behövt vänta i endast 5 dagar så hade jag varit överlycklig, men nu är inte fallet så.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
19 januari 2008
#14
Får jag fråga varför du sitter och väntar på att få hem papper som vad jag har förstått aldrig kommer att komma? Du sköter ju allt via internet det är därför det är billigare så dom skickar väl inte ut papper o.s.v?

1 417 Inlägg
20 januari 2008
#15
25% i självrisk. är inte det väldigt mycket? Brukar det inte vara en fast kostnad?


1 297 Inlägg
20 januari 2008
#16
Holme skrev:
25% i självrisk. är inte det väldigt mycket? Brukar det inte vara en fast kostnad?

Jo vad snackar du om? 25% är vad man får betala själv om man vill ha hyrbil. Av hyrbilskostnaden dvs smile


1 893 Inlägg
20 januari 2008
#17
25% själv risk har varit standard så länge jag kan minnas. Det känns visset om man till vardags kör en stor, äldre bil man köpt för rimliga pengar. För skall man hyra en likvärdig bil, kostar det sjortan. Så det blir till att "glida runt" i en Fiesta/Clio/Punto m.m. i några veckor.
Man tycker först att "varför skall jag betala 25% när jag med egna bilen bara kunnat tanka o köra?" Men även om man inte ser det så lätt, så kostar faktiskt den egna bilen också lite mer än bara drivmedel.
25% blir ganska OK, inte riktigt lika billigt som egna bilen kanske. Men acceptabelt om man hyr den lilla bilen. 25% lämnar oss ett val.. Kör snålt, eller passa på att cruisa runt i en hyrd MB 500S av senaste modell, den kostar en del, men du klarar dig med 1/4 av den faktiska kostnaden.


Atava
4 Inlägg
4 februari 2008
#18
Mitt namn är Emanuel Trollmåne och jag jobbar på Atava.

Jag blir glad att du valt att försäkra dej hos Atava, men tycker naturligtvis att det är trist att hanteringen av din skada inte gått så snabbt som den borde.
Jag föreslår att du kontaktar vår skadeavdelning på telefon och reder ut med dem vad som händer med din skada. Numret till skadeavdelningen finns på atava.se.

Hela idén med Atava är att erbjuda bra och enkla försäkringar till ett lågt pris. Det kan vi bara uppnå genom att hålla våra kostnader nere. Bl.a. genom att du som kund själv sköter dina ärenden på atava.se.

Det är även därför som vi tar en serviceavgift om 50 SEK när man ringer vår kundservice. Serviceavgiften på 50 SEK täcker precis våra kostnader för att ta emot ett samtal och är därför ingenting vi tjänar pengar på.

Ett annat sätt att hålla priserna nere är att vi inte skickar ut några brev. Istället får du försäkringsbrevet mailat till dej direkt när du köpt försäkringen. Det blir billigare för oss och enklare för dej. Du kan dessutom alltid logga in på atava.se och ladda ner ditt försäkringsbrev som pdf.

Vill du veta exakt vad som ingår i Bilförsäkring Large så kan du hitta både fullständiga försäkringsvillkor och kortfattad försäkringsinformation i pdf-format på atava.se.

3 390 Inlägg
4 februari 2008
#19
Kollade Atava innan jag köpte min bil i lördags och hamnade, med helförsäkring eller Large som dom kallar det, på runt 10300 helår... Ringde sedan Länsförsäkringar och hamnade till slut på 9068:- big_smile

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

8 882 Inlägg
6 februari 2008
#20
När garaget äntligen lyckas få en representant för ett företag att svar på inlägg, ja vad händer då?
Jo helt otroliga och i mina ögon oförskämda inlägg, syftar på STriiiker´s inlägg.

trollmane ska ha en eloge som skriver i ett forum och riskerar att få en massa skit, vilket vi set i allt för många inlägg där företag svarat.
Sluta upp med sånt skit och se det som ett +att ha dessa företag som svarar.
Har man inget att tillföra ett inlägg så låt då bli att skriva, admins borde vara hårdare i trådar där just sånt här inträffar!

Fotograf på tierpidag.se


Sök