Jag skulle inte rekommendera någon att skaffa atava.
Min erfarenhet av atava:
Jag krockade med min saab 900 t8 special den 27/12-2007, både han jag krockade med och jag hade atava.( Jag har trafik han hade halvförsäkring)
Vi smällde i en T-korsning där högerregeln gäller ( jag kom från höger). Så fort som jag kom hem så gjorde jag en skadeanmälan på hemsidan.
Eftersom det var ett antal röda dagar de närmsta veckorna så räknade jag inte med att få ett svar på ungefär 2 veckor. Den 18/1 fick jag info från en handläggare att de skulle göra en platsbesiktning för att ta reda på vilken trafikregel som gäller i korsningen ( jag sa att han jag krockade med bar ansvar och han sa motsatsen). I början av förra veckan så kände jag att det tagit alldeles för lång tid för dem att kolla en korsning så jag skickade ett klagobrev via hemsidan till dem där jag frågade vad de håller på med. Dagen efter fick jag följande svar
"Hej. Ursäkta att det har dröjt med skadan/info men denna skada har tyvärr ramlat mellan stolarna av okänd anledning. Jag har kontaktat våra besiktningmän igen och de kommer åka ut i veckan för att besikta platsen. Jag hoppas innerligt att vi löser detta snarast. "
Nu i torsdags fick jag ny info via hemsidan där det stod att de nu är klara med platsbesiktningen och att det är högerregeln som gäller.
"Lämna in bilen till verkstaden och uppge ditt skadenummer. Behöver du hyra bil under reparationstiden vänligen kontakta oss. "
Jag antog att de ville erbjuda mig hyrbil under tiden som bilen är på verkstad som en sorts kompensation för att det tagit 8 veckor för dom att göra en platsbesiktning. Jag ringde deras skadenummer och snackade men en person där, hyrbil var tydligen något som man alltid får om man inte är vållande till en olycka, någon sorts kompensation hade de inte ens tänkt på. Hans chef hade gått för dagen men han skulle kolla med henne på fredag ang. kompensation, det dom kanske skulle kunna erbjuda var hyrbil och att de tar hela kostnaden för det. Han fick mitt telefonnummer och han sa att hon skulle ringa upp mig någon gång på fredag. Sent fredag eftermiddag så hade ingen från atava ringt så jag tänkte att de kanske skrivit något på hemsidan så jag loggade in och kollade, jag såg "kompensation" som ny uppdatering så jag blev positivt överraskad.
Kompensation
"Vi ber om ursäkt för att ärendet har dragit ut på tiden. Det är beror på att vi har fått avvakta platsbeskitning och har haft hög arbetsbelastning. Som kompensation för dröjsmålet skickar vi dig två stycken biobiljetter som kommer med posten inom ett par dagar. mvh ATAVA "
Jag kan tillägga att jag inte kunnat använda bilen under tiden som den varit skadad och att jag fortfarande betalar försäkringspremie.
- Är det bara jag som inte hänger med i det dom skriver? Ena stunden så har de tappat bort mitt fall och i andra så har de mycket att göra.
- Deras "kompensation" är ett skämt. Är det någon som vart med om nått liknande? Vad har ni då fått i kompensation?
Jag ska ringa och snacka med dom igen imorgon, jag tänkte bland annat ta upp det som står här ang. handläggningstid.
http://www.konsumenternasforsakringsbyr … FRAGORSVAR