2294
Sök

Såhär fungerar Atava.se UPPDATERAD

Teddan
2 495 Inlägg
20 februari 2008
dammkorn/smuts blir det nästan hos alla lackerare idag.
tror alla vill göra så snabbt jobb som möjligt, då blir kvaliteten lidande.
oftast så kan man ju våtslipa och polera bort det.
Men är det för illa så skall man kräva omlack.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1337
1 343 Inlägg
20 februari 2008
zoddan skrev:
Får hålla med om att det är dålig stil av atava men å andra sidan, aldrig hörttalas om dom och anser att man får väl skylla sig själv lite om man bara går på priset när man ska försäkra en bil!

själv så kan jag rekommendera Volvia och Trygghansa, sen finns det ju Folksam osv dvs dom större bolagen.

och sen det med saab är ju en skam, hade stämt skiten ur dom.

Givetvis är de större företagen en "trygghet" som man inbillar sig.
Det man inte får glömma är att Atava ÄR TryggHansa...

Många tror att det är ett nystartat halvseriöst projekt men så är inte fallet.
Det är ett försök som TryggHansa har gjort för att få ner alla kostander.
Så att försäkringarna kan bli billigare för tex yngre...

Jag anser att detta ska stöttas och på så vis kanske priserna blir ytterligare bättre
plus att de andra bolagen ser vad som gäller.
En person som precis skaffat sin första bil ska ju inte behöva betala upp emot 30.000
i försäkring... det är min mening!

I'm not a fighter, I'm a lover!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
20 februari 2008
Tycker det verkar vara SAAB som har fuckat upp mest. Inte Atava. För övrigt tycker jag det var rätt snyggt gjort av Atava att ta sig tid att regga sig på Garaget och försöka hjälpa dig. Även fast jag läst det du skriver här så har jag iaf fundering på att byta till Atava. 6000kr trafikförsäkring på Folksam VS 5000kr helförsäkring på Atava är inte helt fel.

Whine whine!

2 924 Inlägg
20 februari 2008
Håll dig till topic!
Dra inte Atava i smutsen för nåt som inte är deras fel, öppna en ny tråd om du vill diskutera lackresultat.... Atava lackar inte bilar... mad
Senast redigerat av peegee (20 februari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Öh, barlös.
300 Inlägg
20 februari 2008
Jag är sugen på att köra på atava, just dem är biliga och verkar vara helt okej.  Är fortfarande inte skeptiskt till dem efter läst denna tråd.

1 196 Inlägg
20 februari 2008
Har Atava på mina bilar, dock har de inte dragit några pengar via autogirot än, har försökt att maila dem, vill ju inte betala 50 spänn för att de ska ta mina pengar..

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
20 februari 2008
peegee skrev:
Håll dig till topic!
Dra inte Atava i smutsen för nåt som inte är deras fel, öppna en ny tråd om du vill diskutera lackresultat.... Atava lackar inte bilar... mad

Exakt! Det börjar gå överstyr, som att det är atava som står för vad saabs lackverkstad gör vid sina lackeringar. Det rör endast saabs lackverkstad!
Dock kan det som du redan nämnt vara bra att påpeka för atava hur saabs lackverkstad sköter sig och inte hur atava själva sköter sig - för det är inte det de handlar om just nu.
För övrigt är skadenumret inget som kostar 50:-, utan vid allmänna frågor och nytecknade (som man som tidigare nämnt kan sköta via hemsidan).

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Skogenracing.com
154 Inlägg
20 februari 2008
Kräv att Saab byter rutlist åt dig då dom har sabbat den.

1 688 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
JBlom skrev:
Kräv att Saab byter rutlist åt dig då dom har sabbat den.

Rutlisten är integrerad i rutan (limmad), och ny ruta kostar 5400 kr.
Problemet är att ingen vill ta på sig det. Lackverkstaden säger att dom inte använder så grova papper, det kan jag hålla med om, men vem säger att det måste skett med slip-papper, det var inte så innan jag lämnade in bilen.

Saab försöker med att det har skett vid en tidigare omlackering.

Tråden gäller händelseförloppet från anmällan till att något hände, sen att lackerings-resultatet blev allt annat än bra skall ingen skylla Atava för.

Atava är bra som bolag, och jag förstår att dom hade mycket att göra, då deras datorsystem blev överbelastat första månaden/månaderna och mycket uppgifter om anmällan osv tydligen kommit bort.
Dom fyller sin funktion som försäkringsbolag, även om det tar lite tid.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

175 Inlägg
22 februari 2008
Jag är väldigt missnöjd med atava. Hade gammla 245an försäkrad där som jag sålde för ca 3 månader sen.. Och vad tror ni jag får hem i brevlådan idag? Jo en faktura att betala för kommande halvår.. Helt sjukt enligt mig, har dom ingen koll alls om man har kvar bilen eller inte? Fick tom ett mail därifrån strax efter att jag sålde bilen att dom tog bort försäkringen när jag inte ägde bilen nå mer, men det gjorde dom tydligen inte.. Måste ringa och skrika lite på måndag.
Senast redigerat av NoBra1n (22 februari 2008)

Like A Glove

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
22 februari 2008
Tycker dom på saab e helt idioter . tar inte bort listen för det är en 3 dörrar coupe??
hmm de tär juh fan dom som har  konstruera to byggt bilen . bar ao plocka bort listen ersätta den med en  ny.. blir det inte tätt tja då är det deras problem att fixa det det är juh deras märke dom har byggt den.
"gnugga" med lite thinnner på listen jojo  thinner smälter listen så den ser ren  o oförstörd ut   jajjemensan funkar br ai 3 månader  tills listen torkar  då thinner tar bort mjukgörnademedlet som finns i juh gummiblandningen...

Helt otroligt SAAB av alla..

o just det du skrev längre ner i tråden här att det springer runt en massa polaker sominte talar/förstår svenska o vill rubba ner skadan med slipvax  nej fifan säger ja

blir riktigt arg på sånt här skit

Mvh// Okim // Jocke

1 Inlägg
24 februari 2008
Jag skulle inte rekommendera någon att skaffa atava.
Min erfarenhet av atava:
Jag krockade med min saab 900 t8 special den 27/12-2007, både han jag krockade med och jag hade atava.( Jag har trafik han hade halvförsäkring)
Vi smällde i en T-korsning där högerregeln gäller ( jag kom från höger). Så fort som jag kom hem så gjorde jag en skadeanmälan på hemsidan.
Eftersom det var ett antal röda dagar de närmsta veckorna så räknade jag inte med att få ett svar på ungefär 2 veckor. Den 18/1 fick jag info från en handläggare att de skulle göra en platsbesiktning för att ta reda på vilken trafikregel som gäller i korsningen ( jag sa att han jag krockade med bar ansvar och han sa motsatsen). I början av förra veckan så kände jag att det tagit alldeles för lång tid för dem att kolla en korsning så jag skickade ett klagobrev via hemsidan till dem där jag frågade vad de håller på med. Dagen efter fick jag följande svar
"Hej. Ursäkta att det har dröjt med skadan/info men denna skada har tyvärr ramlat mellan stolarna av okänd anledning. Jag har kontaktat våra besiktningmän igen och de kommer åka ut i veckan för att besikta platsen. Jag hoppas innerligt att vi löser detta snarast. "
Nu i torsdags fick jag ny info via hemsidan där det stod att de nu är klara med platsbesiktningen och att det är högerregeln som gäller.
"Lämna in bilen till verkstaden och uppge ditt skadenummer. Behöver du hyra bil under reparationstiden vänligen kontakta oss. "
Jag antog att de ville erbjuda mig hyrbil under tiden som bilen är på verkstad som en sorts kompensation för att det tagit 8 veckor för dom att göra en platsbesiktning. Jag ringde deras skadenummer och snackade men en person där, hyrbil var tydligen något som man alltid får om man inte är vållande till en olycka, någon sorts kompensation hade de inte ens tänkt på. Hans chef hade gått för dagen men han skulle kolla med henne på fredag ang. kompensation, det dom kanske skulle kunna erbjuda var hyrbil och att de tar hela kostnaden för det. Han fick mitt telefonnummer och han sa att hon skulle ringa upp mig någon gång på fredag. Sent fredag eftermiddag så hade ingen från atava ringt så jag tänkte att de kanske skrivit något på hemsidan så jag loggade in och kollade, jag såg "kompensation" som ny uppdatering så jag blev positivt överraskad.
Kompensation
"Vi ber om ursäkt för att ärendet har dragit ut på tiden. Det är beror på att vi har fått avvakta platsbeskitning och har haft hög arbetsbelastning. Som kompensation för dröjsmålet skickar vi dig två stycken biobiljetter som kommer med posten inom ett par dagar. mvh ATAVA "

Jag kan tillägga att jag inte kunnat använda bilen under tiden som den varit skadad och att jag fortfarande betalar försäkringspremie.

- Är det bara jag som inte hänger med i det dom skriver? Ena stunden så har de tappat bort mitt fall och i andra så har de mycket att göra.
- Deras "kompensation" är ett skämt. Är det någon som vart med om nått liknande? Vad har ni då fått i kompensation?

Jag ska ringa och snacka med dom igen imorgon, jag tänkte bland annat ta upp det som står här ang. handläggningstid. http://www.konsumenternasforsakringsbyr … FRAGORSVAR

1 Inlägg
26 februari 2008
Ägg!

Premierna på försäkringar är skyhöga just därför att många försäkringstagare anmäler småsaker. Lacka om en gammal SAAB bara för att ena dörren får en fläck är i min mening inte vettigt.

Greger

1 196 Inlägg
26 februari 2008
gregerljung skrev:
Ägg!

Premierna på försäkringar är skyhöga just därför att många försäkringstagare anmäler småsaker. Lacka om en gammal SAAB bara för att ena dörren får en fläck är i min mening inte vettigt.

Greger

Säger han som inte har någon bil. Jag tycker inte att det spelar någon roll hur gammal en bil är, är den i fint skick och bes samt skattad så ska man fan i mig reparera skadan. Min bil kanske inte ser ut att vara värd speceiellt mycket. Men skulle min bil skrotas så tänker jag fan i mig inte nöja mig med 10-15 tusen. Ska minst ha en 35-40 för den, för det är pengar jag lagt ner på den. Och det är den värd.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
26 februari 2008
master_lars skrev:
gregerljung skrev:
Ägg!

Greger

Säger han som inte har någon bil. Jag tycker inte att det spelar någon roll hur gammal en bil är, är den i fint skick och bes samt skattad så ska man fan i mig reparera skadan. Min bil kanske inte ser ut att vara värd speceiellt mycket. Men skulle min bil skrotas så tänker jag fan i mig inte nöja mig med 10-15 tusen. Ska minst ha en 35-40 för den, för det är pengar jag lagt ner på den. Och det är den värd.

Du får nog vara väldigt glad om du får 5-10 för din bil. Och pengar man lagt ner på en bil får man aldrig tillbaka om den skulle bli skit. Försäkringsbolagen kollar listpris, inget annat.

1 688 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
gregerljung skrev:
Ägg!

Greger

För det första så fick inte dörren någon skada, för det andra så blev det inte bara en fläck.
Lack lossnade och det började rosta, betalar jag för min försäkring så är det klart att jag skall kunna utnyttja den. Var det något mer spånskalle?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 Inlägg
12 oktober 2008
master_lars skrev:
Har Atava på mina bilar, dock har de inte dragit några pengar via autogirot än, har försökt att maila dem, vill ju inte betala 50 spänn för att de ska ta mina pengar..

Har precis samma problem som dig. Tecknade försäkringen 1/10-08 och dom har fortfarande inte dragit pengar från autogirot. Vad har du hittat för mailadress till dom? Letat på deras hemsida och inte hittat en enda mailadress öht.
Verkar som dom tagit bort avgiften för att ringa kundtjänst nu iaf. 2h kundtjänst på morgonen (har väldigt svårt att ringa vid den tiden) och inga mailadresser gör inte kontakten med dom särskilt lätt.

Tillråga på allt så fick jag en parkeringsskada 3dagar efter jag tecknat försäkringen. Varit på Drive-in besiktningen (IF, Bergshamra), får se vad som händer nu och hur lång tid det tar. Idioten som körde på mig lämnade ju naturligtvis ingen "lapp på rutan" så det enda vittne jag har är min sambo som var med när jag parkerade bilen och som även var med när jag skulle köra iväg dan efter. Återkommer nog i ämnet

Mvh

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 oktober 2008
Denna tråd var ju intressant.

Jag tycker atava skött allt bättre än jag väntat mig. Och med tanke på att jag skulle spara ca 4000kr per år att byta så kan jag ringa ca 80gånger till kundtjänsten utan att ha gått back. Och vad jag vet tar det inte 5minuter att få allt klart med f-bolag över lag, utan det är liknande tider.

466 Inlägg
12 oktober 2008
va fasen 50 kr för att ringa kundtjänst hmmmm

Christer *Dieselkungen*

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
13 oktober 2008
Ghost Rider skrev:
va fasen 50 kr för att ringa kundtjänst hmmmm

Förut var det så men inte nu längre!

- Time Attack -

Sök