2547
Sök

Jönssonligan jänkaren

1 062 Inlägg
23 oktober 2012
REG-SKYLTEN skrev:
TLO skrev:
Mack skrev:

Do it, hehe.

Den står på en privat tomt, så man kan inte bara knalla fram till den hur som helst. Men har länge tänkt åka o fråga om man får kika lite på den faktiskt!

Vad tror ni? TLO har loggat ut. Kanske är han, försedd med ficklampa och kamera i högsta hugg nu på väg att lösa detta mysterium med den försvunna DNH350 en gång för alla! smile

Haha! Hann inte i helgen, får se kommande helg....vem vet ? wink

"You Go, we go!"

Forummoderator
26 390 Inlägg
28 oktober 2012
Hool skrev:
Används väl en "Stunt" Rolls till Jönssonligan filmerna?   

De delade ju på en i nån av filmerna..    De kanske hyr in en i samma färg av en privatperson för finåkarscenerna smile

Rollsen de delar på, är den i Jönssonligan och den Svarta Diamanten.
Är ganska svårt att se registreringsnumret på den, men jag tror det är IZU 171.
Detta nummer finns för övrigt inte om man kollar upp det.

Ursäkta offtopic.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

406 Inlägg
28 oktober 2012
Mack skrev:
Hool skrev:

De delade ju på en i nån av filmerna..    De kanske hyr in en i samma färg av en privatperson för finåkarscenerna smile

Ursäkta offtopic.

Det är nog inte så konstigt att ingenting kommer upp, med tanke på att "I" inte finns i regnummer alls wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 oktober 2012
Karlie skrev:
Mack skrev:
Hool skrev:

Ursäkta offtopic.

Det är nog inte så konstigt att ingenting kommer upp, med tanke på att "I" inte finns i regnummer alls wink

JZU171 är nåt släp av nåt slag, kanske var det detta nummer som övergått i ett släp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 390 Inlägg
28 oktober 2012
Vettemannen skrev:
Karlie skrev:
Mack skrev:

Ursäkta offtopic.

JZU171 är nåt släp av nåt slag, kanske var det detta nummer som övergått i ett släp.

/Benny

J kan det också ha varit..var ju som sagt lite svårt att se, haha.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 oktober 2012
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Karlie skrev:

/Benny

Jo, jag kollade och det var lite svårt att se.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
28 oktober 2012
Vettemannen skrev:
Mack skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

/Benny

EOY770 big_smile

Evildan
28 oktober 2012
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

EOY770 big_smile

Jaa, det är förvisso en Rolls.

/Benny

Det är den som huvudsakligen används i Jönssonfilmerna.
Den andra JZU171 är den som går av på mitten i en scen, därav att den blitt ett släp kanske?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 oktober 2012
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Mack skrev:

/Benny

EOY770 big_smile

Det är ganska säkert *ZU 171!!

/Benny

Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 oktober 2012
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

EOY770 big_smile

/Benny

Den andra JZU171 är den som går av på mitten i en scen, därav att den blitt ett släp kanske?

Du har nog rätt i det!!

/Benny

Min youtubekanal!

Forummoderator
26 390 Inlägg
28 oktober 2012
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

EOY770 big_smile

/Benny

Det är två helt skilda bilar, ja.

Evildan
28 oktober 2012
EMZ969 Per Oscarssons SAAB 900t ur Göta Kanal.
JAD248 Härenstams 1976 International Harvester Scout II.
CXW033 FIAT 127 med ngt överlass på taket, den dom ställer båten på.
BYD501 Bjorn H:son Larssons 911.

Ngt ot men kan vara kul fakta ändå big_smile
Senast redigerat av Evildan (28 oktober 2012)

43 Inlägg
1 november 2012
crescentcompact skrev:
Skulle vara kul att se bildbevis på dessa bilar i Sälen som någon sett då.

/Fredrik

Tyvärr tog jag ingen bild dumt nog.
Detta var sommaren 2011 så det är nog inte omöjligt att båda eller någon av bilarna är flyttade till Stockholm. Tror inte biofolket är på gården i Sälen alltför ofta...
Jag kommer inte ihåg regnummret på rollsen men EOY770 känns bekant... men chevan DNH350 vet jag att det var.
Men har inte en susning om de står där nu.... känns som det är roligare att ha bilarna i huvudstaden än i skogen...

1 062 Inlägg
3 november 2012
Fox-Sunrise skrev:
crescentcompact skrev:
Skulle vara kul att se bildbevis på dessa bilar i Sälen som någon sett då.

/Fredrik

Tyvärr tog jag ingen bild dumt nog.
Detta var sommaren 2011 så det är nog inte omöjligt att båda eller någon av bilarna är flyttade till Stockholm. Tror inte biofolket är på gården i Sälen alltför ofta...
Jag kommer inte ihåg regnummret på rollsen men EOY770 känns bekant... men chevan DNH350 vet jag att det var.
Men har inte en susning om de står där nu.... känns som det är roligare att ha bilarna i huvudstaden än i skogen...

DNH350 har vad jag vet inte lämnat huvudstaden någonsin sedan filmerna spelades in. Förutom 2010 el om det var 2011 när den stod på Elmia i filmbilsområdet.  Skall ta mig i kragen och försöka se om den finns där jag tror snarast.

"You Go, we go!"

280 Inlägg
3 november 2012
Det är tillochmed så länge sedan som 2009 som den var på Elmia i Jönköping.

/Fredrik

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 november 2012
crescentcompact skrev:
Det är tillochmed så länge sedan som 2009 som den var på Elmia i Jönköping.

/Fredrik

2010 var det inte för då var jag där och då fanns det ingen DNH350 där.

/Benny

Min youtubekanal!

1 062 Inlägg
3 november 2012
Nu ni har jag dagsfärska uppgifter.

Har idag tagit mig i kragen och varit och besökt den senast kända platsen bilen befunnit sig på, vilket är hos en privatperson i Norra Stockholm, mycket av infon är snårig runt denna legendariska bil men skall försöka reda ut några funderingar här.

Bilen har varit i denne privatpersons ägo i alla år den använts i filmerna, men varit utlånad längre tider åt filmbolagen Nordisk Tonefilm, samt SF produktion (av olika skäl varit reggad på dem med). Ägaren innehar och har även innehaft flera olika fordon som använts i Svenska filmer på 80-90-00 talet. Bla har denne haft den svart-vita Polis Volvo 240 som ligan stjäl i första filmen i sin ägo.

DNH350 har stått uppställd de senaste ca 10 åren utomhus sedan sista filmen den medverkade i gjordes, och har förfalligt kraftigt. Bla bromsar och underrede har rostat en hel del då den den stått helt still sedan den var ner till Elmia 2009. Under inspelningen av den näst sista filmen den var med i så rasade även motorn, denna byttes mot en ny motor + låda, av samma modell, dvs original.

Denna person som ägt den har nu sedan en tid tillbaka börjat avveckla sin samling av fordon, och därav kan jag meddela att DNH350 är SÅLD sedan ca 2-3 år tillbaka och finns EJ kvar på platsen. (Var själv och såg att den nu är borta).

Säljesumman är okänd, dock är köparen SF film, som enl uppgift skall renovera upp den till besiktningsbart skick maskinellt, dock skall allt exteriört lämnas orört. Avsikten är att den skall ställas ut som museiföremål på någon filmrelaterad plats. Dess exakta location i skrivande stund är okänd.

Mitt forskande i detta går vidare nästa vecka när folk är på jobben igen.....

"You Go, we go!"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 november 2012
TLO skrev:
Nu ni har jag dagsfärska uppgifter.

Har idag tagit mig i kragen och varit och besökt den senast kända platsen bilen befunnit sig på, vilket är hos en privatperson i Norra Stockholm, mycket av infon är snårig runt denna legendariska bil men skall försöka reda ut några funderingar här.

Bilen har varit i denne privatpersons ägo i alla år den använts i filmerna, men varit utlånad längre tider åt filmbolagen Nordisk Tonefilm, samt SF produktion (av olika skäl varit reggad på dem med). Ägaren innehar och har även innehaft flera olika fordon som använts i Svenska filmer på 80-90-00 talet. Bla har denne haft den svart-vita Polis Volvo 240 som ligan stjäl i första filmen i sin ägo.

DNH350 har stått uppställd de senaste ca 10 åren utomhus sedan sista filmen den medverkade i gjordes, och har förfalligt kraftigt. Bla bromsar och underrede har rostat en hel del då den den stått helt still sedan den var ner till Elmia 2009. Under inspelningen av den näst sista filmen den var med i så rasade även motorn, denna byttes mot en ny motor + låda, av samma modell, dvs original.

Denna person som ägt den har nu sedan en tid tillbaka börjat avveckla sin samling av fordon, och därav kan jag meddela att DNH350 är SÅLD sedan ca 2-3 år tillbaka och finns EJ kvar på platsen. (Var själv och såg att den nu är borta).

Säljesumman är okänd, dock är köparen SF film, som enl uppgift skall renovera upp den till besiktningsbart skick maskinellt, dock skall allt exteriört lämnas orört. Avsikten är att den skall ställas ut som museiföremål på någon filmrelaterad plats. Dess exakta location i skrivande stund är okänd.

Mitt forskande i detta går vidare nästa vecka när folk är på jobben igen.....

Tack för ditt forskande men fan va trist att den stått utomhus i 10 år!!!! Fyfan!!!

/Benny

Min youtubekanal!

1 062 Inlägg
3 november 2012
Tydligen gick den knappt att flytta för egen maskin när den såldes, bromsar, hjullager avgas etc allt var tydligen slut.

"You Go, we go!"

280 Inlägg
3 november 2012
Senaste registrerade ägaren är fortfarande Tonefilm, Lidingö (1994) så den kan inte vara såld till SF.

/Fredrik

Sök