TLO skrev:
Nu ni har jag dagsfärska uppgifter.
Har idag tagit mig i kragen och varit och besökt den senast kända platsen bilen befunnit sig på, vilket är hos en privatperson i Norra Stockholm, mycket av infon är snårig runt denna legendariska bil men skall försöka reda ut några funderingar här.
Bilen har varit i denne privatpersons ägo i alla år den använts i filmerna, men varit utlånad längre tider åt filmbolagen Nordisk Tonefilm, samt SF produktion (av olika skäl varit reggad på dem med). Ägaren innehar och har även innehaft flera olika fordon som använts i Svenska filmer på 80-90-00 talet. Bla har denne haft den svart-vita Polis Volvo 240 som ligan stjäl i första filmen i sin ägo.
DNH350 har stått uppställd de senaste ca 10 åren utomhus sedan sista filmen den medverkade i gjordes, och har förfalligt kraftigt. Bla bromsar och underrede har rostat en hel del då den den stått helt still sedan den var ner till Elmia 2009. Under inspelningen av den näst sista filmen den var med i så rasade även motorn, denna byttes mot en ny motor + låda, av samma modell, dvs original.
Denna person som ägt den har nu sedan en tid tillbaka börjat avveckla sin samling av fordon, och därav kan jag meddela att DNH350 är SÅLD sedan ca 2-3 år tillbaka och finns EJ kvar på platsen. (Var själv och såg att den nu är borta).
Säljesumman är okänd, dock är köparen SF film, som enl uppgift skall renovera upp den till besiktningsbart skick maskinellt, dock skall allt exteriört lämnas orört. Avsikten är att den skall ställas ut som museiföremål på någon filmrelaterad plats. Dess exakta location i skrivande stund är okänd.
Mitt forskande i detta går vidare nästa vecka när folk är på jobben igen.....