Själv började jag med Real Flight G3.. en mycket bra simulator.. Real Flight G4 med "dummy"sändare ligger runt 1900:-.. Testade också Phoenix som är grym, så jädra snygg.. Nackdelen med Phoenix är väl att den nästan bara säljs lös.. man får alltså ingen "dummy"sändare med som man får med Real Flight, du måste alltså ha en egen radio redan. Phoenix ligger runt 1200:-
Den jag fastnade mest för och använder för tillfället är Reflex XTR. Helt super, grymt verklighetstroget och har överdrivet mycket inställningsmöjligheter. (nackdel: måste ha egen sändare). simmen ligger runt 2000:-.
Själv har jag flygit heli i några år nu.. knappt kört simulator igentligen.. fördelen är att ha flygit en himlans massa plan och dylikt tidigare sen jag var liten. Själv har jag inte gått i backen med min Raptor 50 än och hoppas på att det ska dröja länge innan jag kommer göra det, fast jag har vatt nära en hel del gånger. T-rexen har jag dock planterat ett par gånger men den kostar inte mycket att fixa.
Raptorn med alla dom options jag har, nästan inte en skruv är orginal, ligger runt 10000:- begagnad utan sändare.
Ska man vara ärlig så är det lättare att börja med t.ex. en Raptor50 än det är med en t.ex. en lite T-Rex. Ju större helikopter ju stabilare blir den. små helisar har en förmåga att vara lite instabila och jedrigt jobbiga att flyga.. T-Rexen går bra men den tåler inte så stark vind utan att bli stirrig.
Mitt bästa tips är ändå förutom simulator att du tar kontakt med en rc-klubb i närheten och lär känna lite folk och frågar, frågar och frågar. När du har dina grejor är det säkert någon som kan hjälpa dig att ställa in allt, ganska mycket på Raptorn, och provflyga den åt dig.
HyperSonica skrev:
Jag har en Honeybee King 3D hihihih
Och en piccoZ
Honeybee King 3D är väl en "CP" ? Då kan man ju ha sketakul med den fast den e så liten. Den är väl i storlek med T-Rexarna va??