3216
Sök

rc helikopter någon mer än jag som äger och (försöker) flyga

340 Inlägg
10 september 2008
Hejsan!
Kul tråd!
Efter att pysslat med RC bilar ett bra tag nu, (ca 18år) så är det dags att prova nått nytt (parallellt) , så jag inhandlade rätt o slätt en BEAM elheli samt en futaba T7c radio nere hos autopartner, Wiken är en trevlig snubbe med mycket kunskap, jag har väll fått ihop helin hyffsat men att trimma och dona får jag be honom om hjälp med.
Ska bli intressant att provflyga den i helgen eventuellt. Jag är skitnödig så det förslår kan tilläggas, visst RC bilarna går fort när det är tävling och det kan man hantera men här har man ju femtioelvadimensioner till att hålla ordning på.
kommer nog skapa en blogg om mina bravader på banorna och i luftrummet:)

preem pump
836 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
tjompa skrev:
Hejsan!
Kul tråd!
Efter att pysslat med RC bilar ett bra tag nu, (ca 18år) så är det dags att prova nått nytt (parallellt) , så jag inhandlade rätt o slätt en BEAM elheli samt en futaba T7c radio nere hos autopartner, Wiken är en trevlig snubbe med mycket kunskap, jag har väll fått ihop helin hyffsat men att trimma och dona får jag be honom om hjälp med.
Ska bli intressant att provflyga den i helgen eventuellt. Jag är skitnödig så det förslår kan tilläggas, visst RC bilarna går fort när det är tävling och det kan man hantera men här har man ju femtioelvadimensioner till att hålla ordning på.
kommer nog skapa en blogg om mina bravader på banorna och i luftrummet:)

fasen va gött en blogg om heli, det kanske blir den första jag läser då????
heli flygning är riktigt riktigt givande.... OCH dyrt hehehe big_smile

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

blacken
10 september 2008
Jag har skaffat en, men har lite svårt att komma igång med det. Det verkar att vara knepigt samt att katten blev lite "skeptisk" när jag provade den i vardagsrummet. Den står nu på en hylla och "hånar" mig tongue varje dag..

3 059 Inlägg
10 september 2008
Haha, va kul att denna tråden vaknade igen..
Nu behöver man inte surfa på rcheli för o snacka heli.. kan man ju bara sitta här smile

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Jag har skaffat en, men har lite svårt att komma igång med det. Det verkar att vara knepigt samt att katten blev lite "skeptisk" när jag provade den i vardagsrummet. Den står nu på en hylla och "hånar" mig tongue varje dag..

vad är det för något då?????
klart du ska försöka flyga den, gott om utrymme är a och o har jag märkt

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Smajly skrev:
Haha, va kul att denna tråden vaknade igen..
Nu behöver man inte surfa på rcheli för o snacka heli.. kan man ju bara sitta här smile

exakt

blacken
11 september 2008
mannen666666 skrev:
blacken skrev:

Jo det ska jag, men det verkar att behövas lite vingelmån när man ska lära sig. ( Jag höll på att få en Tumbansk nakenkatt när jag skulle prova den i mitt vardagsrum:D). Ska bara bli kvitt en envis förkylning sedan så ska jag leta upp ett bra ställe med lite "space" att träna på/i...

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
blacken skrev:
mannen666666 skrev:
blacken skrev:

Jo det ska jag, men det verkar att behövas lite vingelmån när man ska lära sig. ( Jag höll på att få en Tumbansk nakenkatt när jag skulle prova den i mitt vardagsrum:D). Ska bara bli kvitt en envis förkylning sedan så ska jag leta upp ett bra ställe med lite "space" att träna på/i...

det är rätta takter det, men du sa inget om vad det var för modell.
jag är ju nyfiken ju

blacken
11 september 2008
mannen666666 skrev:
blacken skrev:
mannen666666 skrev:

det är rätta takter det, men du sa inget om vad det var för modell.
jag är ju nyfiken ju

Det är den "klassiska" nybörjar tjofräsen, Llama III någonting coaxial.
Det skulle vara "kul" om man hade "tillgång" till någon som känner till alla fallgropar med att lära sig flyga heli, men det finns inga i faggorna..
Senast redigerat av blacken (11 september 2008)

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
laman är jäkligt bra att lära sig spakvana med... sen så kanske den inte riktigt flyger som en "vanlig" då den är så väldigt stabil och snäll.
men det är en dunder rolig nybörjar kärra.

en av fallgroparna som jag ramlade ner i var att jag köpte skit helisar i början.
varje gång så trodde jag att jag äntligen fick tag på en som skulle flyga bra (eller överhuvudet taget).
men det är som med ALLT annat man får vad man betalar för.
Köp hellre en lite dyrare heli från början det tjänar du på i längden.
Gå förbi helikoptrarna med lapparna walkera och belt cp på.
Det är mitt tips

blacken
11 september 2008
mannen666666 skrev:
laman är jäkligt bra att lära sig spakvana med... sen så kanske den inte riktigt flyger som en "vanlig" då den är så väldigt stabil och snäll.

en av fallgroparna som jag ramlade ner i var att jag köpte skit helisar i början.
varje gång så trodde jag att jag äntligen fick tag på en som skulle flyga bra (eller överhuvudet taget).
Det är mitt tips

OK. tack för tipsen..

1 072 Inlägg
11 september 2008
Jag köpte en helikopter av okänd modell för 2200:- Jag antar att en sån iaf ska lyfta? Men i mitt fall steg den ungefär en halvmeter och sedan kamakaze in i närmaste föremål.
Varför? Helt okontrollerbar!!!!!
Den höll ungefär 3 försök, sen var verkligen allt skrot och då lagade jag skiten med nya blad mellan varje försök!
Efter att ödslat både tid och pengar på en hobby som gav glädje till ungefär 0! Så gav jag upp!

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
blacken skrev:
mannen666666 skrev:

Det är mitt tips

OK. tack för tipsen..

varsågod
ett tips är att köpa en beggad som redan är in justerad annars

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
sik skrev:
Jag köpte en helikopter av okänd modell för 2200:- Jag antar att en sån iaf ska lyfta? Men i mitt fall steg den ungefär en halvmeter och sedan kamakaze in i närmaste föremål.
Den höll ungefär 3 försök, sen var verkligen allt skrot och då lagade jag skiten med nya blad mellan varje försök!
Efter att ödslat både tid och pengar på en hobby som gav glädje till ungefär 0! Så gav jag upp!

precis vad som hände mig.... fast typ 14 gånger under 4 månaders tid.
dock så gav jag ju inte upp.
jäkla synd att du gjorde det för det är en underbar hobby när man fått lite kläm på det.

1 072 Inlägg
11 september 2008
mannen666666 skrev:
sik skrev:

jäkla synd att du gjorde det för det är en underbar hobby när man fått lite kläm på det.

Vad ska man lägga sig i för prisklass för att få nån utdelning tillbaka, ja vill gärna få upp den 2 meter iaf.
Min far fortsatte med nått lyxskepp med alukaross och kolfiber, men ist skaffade han sig övermod, och där blev halva skrot. Så jag fick aldrig chansen att testa!

preem pump
836 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
sik skrev:
mannen666666 skrev:
sik skrev:

Vad ska man lägga sig i för prisklass för att få nån utdelning tillbaka, ja vill gärna få upp den 2 meter iaf.
Min far fortsatte med nått lyxskepp med alukaross och kolfiber, men ist skaffade han sig övermod, och där blev halva skrot. Så jag fick aldrig chansen att testa!

jag kanske är lite partisk då jag själv har en sådan här men, jag tycker den är förträfflig och det är den jag har haft längst av alla mina helisar.
det är även den som jag har lärt mig flyga på.
Den heter t-rex 450 se v1, den köpte jag beggad med radion (futaba 2,4ghz) för 5000:- och det är nog ungefär där du hamnar om du ska ha vettiga grejjer.
den tidigare ägaren hade köpt ett fint gyro (futaba gy401) och ett snabbt digitalt servo (futaba 9650) till gyrot (som sköter stjärt rotorn)
sen så hade han köpt snabba servo till det cykliska (hitec hs65hb) som jag själv har uppgraderat med metalldrev (nu går det inte sönder vid en eventuell krash).
kolla gärna runt lite på nätet vad grejjerna kostar, så kanske vdu kan förstå varför en heli för 999:- MED radio inte flyger så förträffligt bra så kallat ready to fly

blacken
11 september 2008
mannen666666 skrev:
blacken skrev:
mannen666666 skrev:

Det är mitt tips

OK. tack för tipsen..

varsågod
ett tips är att köpa en beggad som redan är in justerad annars

Njaa ska se i fall jag "går i land" med det häringa först. Men om det går vägen så har jag funtat på något mer att "bita i"..

3 059 Inlägg
11 september 2008
mannen666666 skrev:
sik skrev:
mannen666666 skrev:

jag kanske är lite partisk då jag själv har en sådan här men, jag tycker den är förträfflig och det är den jag har haft längst av alla mina helisar.
det är även den som jag har lärt mig flyga på.
Den heter t-rex 450 se v1, den köpte jag beggad med radion (futaba 2,4ghz) för 5000:- och det är nog ungefär där du hamnar om du ska ha vettiga grejjer.
den tidigare ägaren hade köpt ett fint gyro (futaba gy401) och ett snabbt digitalt servo (futaba 9650) till gyrot (som sköter stjärt rotorn)
sen så hade han köpt snabba servo till det cykliska (hitec hs65hb) som jag själv har uppgraderat med metalldrev (nu går det inte sönder vid en eventuell krash).
kolla gärna runt lite på nätet vad grejjerna kostar, så kanske vdu kan förstå varför en heli för 999:- MED radio inte flyger så förträffligt bra så kallat ready to fly

Samma här.. började flyga med en t-rex och har den fortfarande kvar o flyger litta i trädgården.. Just nu ligger den i ett värde lika med en Raptor50 för man har ju uppgraderat allt till aluminium på den och sånt.. går snabbt i pengar.. Kör också med GY401 på alla mina helisar.. är ett helt super gyro till bra peng som passar allt.
Raptorn är att föredra framför rexen för den flyger ju mycket stabilare.. visst det kostar mer att gå i backen men r50 är ändå nybörjarvänlig. Min R50 har ju inte en enda del som inte är uppgraderad eller utbytt till alu o kolfiber.. Hela chassit är ju kolfiber o allt i huvudet aluminium. Det enda orginal är bladhållarna till stjärtrotorn.. Så just nu kostar den så mycket att går den i backen så åker den på skroten. smile
Har lite bilder på den i min signatur här under.. Dom är nått år gammla så det har tillkommit lite mer på den nu.. Ska lägga upp nya bilde snart.
Senast redigerat av Smajly (11 september 2008)

-=Pajas=-
15 Inlägg
13 oktober 2008
Jag vräker mig in i tråden och skriver: Kul tråd! För mig ett Nytt område. Köpte först en Lama3 Som jag nu hatar över allt annat. Visst den är stadig och ger spakvana. Men när man tar i lite i svängarna så trasslar bladen ihop sig och skräpet går i backen. Helt bortkastade pengar tycker jag. Dom pengarna kan man lägga på en bättre simulator. Självklart tyckte jag att det var för dyrt med simulator först. Köpte en HoneyBee FP (fast pitch) Och den ser jag som en billig lite lagom skojig sak som ger spakvana. Den brukar jag flyga en laddning med på jobbet på morgnarna. Har en Walkera DF 68B även om många hatar Walkera så tycker jag att den är lite skojig. Helt galen 3dmaskin som är stark och väger nästan ingenting. Som en T-rex 450 men något mindre och självklart nästan omöjligt att hitta delar till i Sverige.Den har jag fortfarande stöd benen kvar på. Efter att ha studsat runt i ca 1 månad nu så köpte jag simulatorn Phoenix. Helt underbar simulator och dom pengarna tjänar man in snabbt om man är nybörjare.
Funderar starkt på att köpa en Hurricane 550 för att få prova en lite större maskin.roll

Gammal kärlek rostar.

preem pump
836 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
jag har haft en hurricane 550 med kolfiber ram och z30 motor.
underbar heli men mycket större och bökigare att ha med, sen så ska den förses med ström oxå.
accarna blir lite dyrare

Sök