3285
Sök

Polisen gillade inte japsen

217 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Jag var inne i stan i helgen och blev invikad av någon reflexgubbe, jaha.. polisen, man fick visa körkort och blåsa. När man gjort det så börjar dem undra om verkligen bilen ska låta så mycket som den gör, har en japsdämpare. Så dem bad mig att gasa lite. Jag gasade upp till typ 1500 varv, så den inte skulle låta alldeles för mycket.  Nej nej, jag får gasa sa en av poliserna, han gasade ju på lite mer, så bilen brölade så in i ...

Jaha, så fick man en ombesiktning på avgassystemet för avgasljudnivån var för hög.

När jag besiktigar bilen så monterar jag insatsen i japsen, förhoppningsvis så går den igenom.
Men sedan efter besiktningen när den är godkänd vad händer om polisen tar mig igen och klagar på att den låter för mycket. Får jag böter då om dem ser att jag har fått en anmärkning på ljudnivån från avgasröret tidigare?

G O O G L E .com - Man's best friend.

1337
1 343 Inlägg
22 januari 2008
Bilprovningen och polisen är 2 olika myndigheter vilket innebär 2 olika tolkningar.
Du kan få ombesiktning på en sak som bilprovningen godkänner..
Det innebär inte att du får köra med det för att bilprovningen säger det utan polisen kan fortfarande bötfälla dig om dom anser att det låter för mycket...

Så det är ingen garanti att någon anser att det är rätt, båda måste godkänna "saken"...

I'm not a fighter, I'm a lover!

217 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Jaha okej. Men är det någon som fått böter för att er bil låtit för mycket?

80 Inlägg
22 januari 2008
japp, jag har smile

263 Inlägg
22 januari 2008
Xtravagant skrev:
Bilprovningen och polisen är 2 olika myndigheter vilket innebär 2 olika tolkningar.
Du kan få ombesiktning på en sak som bilprovningen godkänner..
Det innebär inte att du får köra med det för att bilprovningen säger det utan polisen kan fortfarande bötfälla dig om dom anser att det låter för mycket...

Så det är ingen garanti att någon anser att det är rätt, båda måste godkänna "saken"...

vad jag har hört så får de inte bötfälla för "för högt avgasljud" utan att ha mätt med decibel-mätare.. dessa mätare är ej godkända av nån tjosan-myndighet/slipsnisse så det håller inte att bötfälla på.. men detta var ett par år sen, de kanske har skaffat nya. Men alla patrull-bilar släpar väll inte runt på decibelmätare hmm ajja, ja skulle ha kört på iaf, här på landet tar de en oftast inte för struntsaker

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 januari 2008
Tycker det är lite konstigt att jag inte fick klagomål på min Mustang jag hade. hade bara gnistsläckare under bilen och inte en dämpare mer. Smattrade som fan när man varvade ur den. smile
Blev iofs inte stoppad så mycket, men en liten V8 som varvade 7000 lät rejält.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 235 Inlägg
22 januari 2008
Om den blir godkäns av SBP så kan du alltid argumentera med det.
Tycker polisen inte om det kan du hänvisa de till bilprovningen.

Jag menar, hur i helvete kan de klaga på att den låter för mycket om den har blivit godkänd av SBP?!
Det hade ju varit helt ologiskt, eller hur?

Så in med insatsen, ombesikta bilen, och sen blir ju det upp till dig att ev plocka bort insatsen och köra som tidigare. Men för säkerhets skull ha med dig besiktningsprotokollen ifall du blir stoppad igen.

Och skulle nån nisse säga att du måste ombesiktiga bilen en gång till, så be honom snällt att uppge sitt tjänstenummer och sen kontakta hans chef och förklara situationen. Jag tror inte de har rätt att hacka lös på saker som SBP har godkänt...

658 Inlägg
22 januari 2008
Fast å andra sidan måste väl polisen utföra en mätning för att avgöra om det är för högt? Går ju knappast att avgöra med bara örat. (i de flesta fall) Och det är väl inte så många poliser som har sån mätutrustning med sig.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

217 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Tycker det är lite konstigt att jag inte fick klagomål på min Mustang jag hade. hade bara gnistsläckare under bilen och inte en dämpare mer. Smattrade som fan när man varvade ur den. smile
Blev iofs inte stoppad så mycket, men en liten V8 som varvade 7000 lät rejält.

Jag tror dessa gamla gubbar till poliser gillar din smattrande Mustang V8 mer än min lilla Nissan primera med  japsdämpare

156 Inlägg
22 januari 2008
hej hopp. ja så kan de gå..

polarn fick en komentar om sin japs på sin 244..  har du en mjölkkanna bakpå eller? sen sa inte polisen nå mer ^^ big_smile

sen besikta han.. obs.. han har bara japsdämparn och bilprovningen sa inget alls om det wink den gick igenom.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 januari 2008
sveriges poliser gillar inte nått/någon därför blire ombes även fast beskningen skulle godkäna den som den är
jag fick ombes på e nybesad bil och 500 kr i böter så snutarna kan ju nada rediga stolpskott

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
22 januari 2008
volvo_dude skrev:
sveriges poliser gillar inte nått/någon därför blire ombes även fast beskningen skulle godkäna den som den är
jag fick ombes på e nybesad bil och 500 kr i böter så snutarna kan ju nada rediga stolpskott

vad va inte godkänt enligt polisen då?

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 januari 2008
Moser skrev:
volvo_dude skrev:

vad va inte godkänt enligt polisen då?

strålkastare handbroms osv då har bilen precis passerat me blankt papper dåligt sne man blev

38 Inlägg
22 januari 2008
Denxor skrev:
Jag var inne i stan i helgen och blev invikad av någon reflexgubbe, jaha.. polisen, man fick visa körkort och blåsa. När man gjort det så börjar dem undra om verkligen bilen ska låta så mycket som den gör, har en japsdämpare. Så dem bad mig att gasa lite. Jag gasade upp till typ 1500 varv, så den inte skulle låta alldeles för mycket.  Nej nej, jag får gasa sa en av poliserna, han gasade ju på lite mer, så bilen brölade så in i ...

Jaha, så fick man en ombesiktning på avgassystemet för avgasljudnivån var för hög.

När jag besiktigar bilen så monterar jag insatsen i japsen, förhoppningsvis så går den igenom.
Men sedan efter besiktningen när den är godkänd vad händer om polisen tar mig igen och klagar på att den låter för mycket. Får jag böter då om dem ser att jag har fått en anmärkning på ljudnivån från avgasröret tidigare?

samma sak hände mig, där satt 4 poliser bakom bilen o lyssnade dom stoppade in en handduk i japsedämparen, o bad mig gasa sen kommer polisen fram o säger till mig : du har hål på dit avgassystem, jaha svara jag det var ju trevligt. så jag fick besigtiga om avgassystemet sa han o dom inne på bilprovningen skratta bara, fjönt poliser sa dom:P

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 januari 2008
när jag övningskörde blev jag stoppad för blåskontroll med en annan volvo
hade raka rör och poliserna sa fan va den låter grymt hur har du gort så den låter så sa dom
raka rör sa jag ^^
och när jag besiktade så gick den igenom dom mätte inte ens ljudet :S och den lät kan jag lova
det enda dom klagade på var att det sprikca i framrutan och hemabyggd vinge som var typ 50cm hög ^^

hater
656 Inlägg
22 januari 2008
Denxor skrev:

Du far fangelse!

Haha vad tror du de kan gora egentligen. Du far ombesiktning igen + en bot.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 januari 2008
som någon skre.. så kan polisen böta fast SBP ahr godkänt den.. jag besiktigade min nissan i torsdes och gubben sa att den lät för högt.. så sa jag att avgassystemet var utprövat och sånt för bilen. hansa att det får abra låta måttligt mer än orginal om man kollar i regelboken.. men han satte ingen 2a på det för han vet att många brukar trycak dit en extra dämpare m.m inför besiktning ochs en ta bort det... snällt av honom... men fast han godjkännd det kan ju polisen hata det..
MEN.. polisen måste väl mäta ordentligt... inte gissa... finns väl regler.. om avstånd och underlag som bilen ska stå på vid mätning så ljudet inte studsar? erl ahr jag fel?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

258 Inlägg
22 januari 2008
du får en till ombesiktning om du träffar på mer tjurskallar,  ja o nåra kompisar har blivit stanande flera gånger med en liten ljuddämpare sen raka rör. dom säger inget om det .. olika från polis till polis

enpetar-klubben

217 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
takidas skrev:
du får en till ombesiktning om du träffar på mer tjurskallar,  ja o nåra kompisar har blivit stanande flera gånger med en liten ljuddämpare sen raka rör. dom säger inget om det .. olika från polis till polis

Jo det är sant. Blev stoppad 15 min tidigare samma kväll. Då sa poliserna inget om ljudnivån..

Sök