3104
Sök

Volvo vad drar dom i bränsleförbrukning ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
24 oktober 2010
#61
volvo_245_racing skrev:
jag har absolut inga problem med att köra Volvo som drar runt 1,5 per mil. men 945an jag köpt nyligen drar strax under litern gamla Volvo bilar är det bästa en människa kan äga <3 fast om ca 3-5år så får det bli en Toyota Avensis bensin förbrukningen är gudomlig på en sådan 0,55 blandad körningen och dem är riktigt stiliga också wink

Våran 765:a drar mellan 1,2 och 1,3.........mycket kan tyckas men det är ju en Volvo men den är rätt skön att åka i trots sina 20 år och det finns nästan all lyx i den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

407 Inlägg
24 oktober 2010
#62
B230F sägs vara den snålaste av B230 motorerna.
Men jag undrar hur fan ni har fått ner dom till 0.8 i blandad körning.

Hur gör ni? Hur har ni servat bilen? Vad ska man göra för att få ner en sådan mjuk och seg orginalare till 0.8 blandad körning?

Måste få veta big_smile Blir ju jättebilligt att köra med en 740 som drar 0.8 blandat big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
24 oktober 2010
#63
Diesel_77 skrev:
B230F sägs vara den snålaste av B230 motorerna.
Men jag undrar hur fan ni har fått ner dom till 0.8 i blandad körning.

Hur gör ni? Hur har ni servat bilen? Vad ska man göra för att få ner en sådan mjuk och seg orginalare till 0.8 blandad körning?

Måste få veta big_smile Blir ju jättebilligt att köra med en 740 som drar 0.8 blandat big_smile

Det låter otroligt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

629 Inlägg
24 oktober 2010
#64
Diesel_77 skrev:
B230F sägs vara den snålaste av B230 motorerna.
Men jag undrar hur fan ni har fått ner dom till 0.8 i blandad körning.

Hur gör ni? Hur har ni servat bilen? Vad ska man göra för att få ner en sådan mjuk och seg orginalare till 0.8 blandad körning?

Måste få veta big_smile Blir ju jättebilligt att köra med en 740 som drar 0.8 blandat big_smile

Jag bytte tändkablar , tändstift , bränslefilter , luftfilter , olja och oljefilter.

Därefter ligger jag på 0.84 blandad (B230F).

Mröh

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 maj 2011
#65
Hallå! Jag skulle vilja veta hur ni får ner era volvo till runt 0.8 blandat. Jag är medveten att dom ska dra runt 0.8 blandat och kanske lite närmare 0.80 om man kör finare.
Var det att ni bytte bara tändkablar, tändstift, luftfilter, bränslefilter, olja och oljefilter? Finns det något mer?
Varför just tändkablar om dom är liksom...hela?

Jag har just gjort så bromsarna inte ligger på.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 maj 2011)


Forummoderator
26 339 Inlägg
23 maj 2011
#66
Volvo740-88 skrev:
Hallå! Jag skulle vilja veta hur ni får ner era volvo till runt 0.8 blandat. Jag är medveten att dom ska dra runt 0.8 blandat och kanske lite närmare 0.80 om man kör finare.
Var det att ni bytte bara tändkablar, tändstift, luftfilter, bränslefilter, olja och oljefilter? Finns det något mer?
Varför just tändkablar om dom är liksom...hela?

Jag har just gjort så bromsarna inte ligger på.

Prova att inte ha så tung högerfot så ska det nog ordna sig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 maj 2011
#67
AirOne skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hallå! Jag skulle vilja veta hur ni får ner era volvo till runt 0.8 blandat. Jag är medveten att dom ska dra runt 0.8 blandat och kanske lite närmare 0.80 om man kör finare.
Var det att ni bytte bara tändkablar, tändstift, luftfilter, bränslefilter, olja och oljefilter? Finns det något mer?
Varför just tändkablar om dom är liksom...hela?

Jag har just gjort så bromsarna inte ligger på.

Prova att inte ha så tung högerfot så ska det nog ordna sig..

Det finns väll inget mer? Jag ska nämligen renovera upp en Volvo 740...till. Nu denna gång så ska jag köpa en b230f och göra den helt ny. Men jag behöver tips på vad som ska bytas.


517 Inlägg
23 maj 2011
#68
då äldre volvos oftast bara har fyrpetade lådor med ev. overdrive så lär man ju inte ha allt för hög marschfart om man vill komma ner i förbrukning...

1 339 Inlägg
23 maj 2011
#69
Volvo740-88 skrev:
Hallå! Jag skulle vilja veta hur ni får ner era volvo till runt 0.8 blandat. Jag är medveten att dom ska dra runt 0.8 blandat och kanske lite närmare 0.80 om man kör finare.
Var det att ni bytte bara tändkablar, tändstift, luftfilter, bränslefilter, olja och oljefilter? Finns det något mer?
Varför just tändkablar om dom är liksom...hela?

Jag har just gjort så bromsarna inte ligger på.

Du vet att det är svårt att undgå att du och Diesel_77 är samma person? roll


Tändkablar kan bytas vid behov


1 938 Inlägg
24 maj 2011
#70
Volvo740-88 skrev:
AirOne skrev:
Volvo740-88 skrev:
Hallå! Jag skulle vilja veta hur ni får ner era volvo till runt 0.8 blandat. Jag är medveten att dom ska dra runt 0.8 blandat och kanske lite närmare 0.80 om man kör finare.
Var det att ni bytte bara tändkablar, tändstift, luftfilter, bränslefilter, olja och oljefilter? Finns det något mer?
Varför just tändkablar om dom är liksom...hela?

Jag har just gjort så bromsarna inte ligger på.

Prova att inte ha så tung högerfot så ska det nog ordna sig..

Det finns väll inget mer? Jag ska nämligen renovera upp en Volvo 740...till. Nu denna gång så ska jag köpa en b230f och göra den helt ny. Men jag behöver tips på vad som ska bytas.

Frågan är om du skall ge dig på att renovera en motor när du inte ens vet vad en renovering innebär.

1 146 Inlägg
24 maj 2011
#71
hur räknar man ut hur mkt sin bil drar?
tips?


Forummoderator
26 339 Inlägg
24 maj 2011
#72
aqulio skrev:
hur räknar man ut hur mkt sin bil drar?
tips?

1. Du ställer dig vid pumpen.
2. Tankar. Säg att det går i:                                                     60 liter.
3. Du noterar hur långt du har kört. Du har kört låt oss säga: 70 mil
4. Dela dessa två.
5. Slutsats: Bilen har dragit 0.8 liter per mil.
Senast redigerat av AirOne (24 maj 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

42 Inlägg
9 oktober 2011
#73
Mitt färska rekord ligger på 0,78 l/milen 740 Gl -90 (B230F+M47)

Blandad ligger den la runt 0,95 för mig om jag kör hyffast lugnt

(Det gör stor skillnad om bromsarna inte ligger på, talar av egen erfarehet wink )


1 938 Inlägg
9 oktober 2011
#74
AirOne skrev:
aqulio skrev:
hur räknar man ut hur mkt sin bil drar?
tips?

1. Du ställer dig vid pumpen.
2. Tankar. Säg att det går i:                                                     60 liter.
3. Du noterar hur långt du har kört. Du har kört låt oss säga: 70 mil
4. Dela dessa två.
5. Slutsats: Bilen har dragit 0.8 liter per mil.

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 oktober 2011
#75
Glesmark skrev:
AirOne skrev:
aqulio skrev:
hur räknar man ut hur mkt sin bil drar?
tips?

1. Du ställer dig vid pumpen.
2. Tankar. Säg att det går i:                                                     60 liter.
3. Du noterar hur långt du har kört. Du har kört låt oss säga: 70 mil
4. Dela dessa två.
5. Slutsats: Bilen har dragit 0.8 liter per mil.

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Jajo men..jag tror trådskaparen fick en bild av hur man kan göra i alla fall.
Sen får nog denne räkna ut att man såklart kör tills det helt enkelt behövs mer bensin, och gör uträkningen då..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 327 Inlägg
9 oktober 2011
#76
Glesmark skrev:
AirOne skrev:
aqulio skrev:
hur räknar man ut hur mkt sin bil drar?
tips?

1. Du ställer dig vid pumpen.
2. Tankar. Säg att det går i:                                                     60 liter.
3. Du noterar hur långt du har kört. Du har kört låt oss säga: 70 mil
4. Dela dessa två.
5. Slutsats: Bilen har dragit 0.8 liter per mil.

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.


1 938 Inlägg
9 oktober 2011
#77
Aero T16 skrev:
Glesmark skrev:
AirOne skrev:

1. Du ställer dig vid pumpen.
2. Tankar. Säg att det går i:                                                     60 liter.
3. Du noterar hur långt du har kört. Du har kört låt oss säga: 70 mil
4. Dela dessa två.
5. Slutsats: Bilen har dragit 0.8 liter per mil.

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 oktober 2011
#78
Glesmark skrev:
Aero T16 skrev:
Glesmark skrev:

Rätt formulering är väl annars att tanka fullt, nollställa trippen och köra tills bilen börjar hosta om man verkligen vill få fram vad den drar.
Sen dela antalet liter soppa på antalet mil man kört.


Eller så tankar man och kör och lägger inte allt för mycket vikt på vad bilen drar.
Den kommer ju aldrig börja tanka i sig av att man kör ändå så.... tongue

Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Då föredrar jag mitt sätt faktiskt.
Jag kollar snittet lite då och då - var och varannan tankning - och ska man då hålla på och köra tills man verkligen får soppatorsk..nej det klarar jag mig utan.
Att tanka fullt, köra tills man är på reserven - och lite till - och sen tanka, då får man veta på ett ungefär, vad snittet är.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 938 Inlägg
9 oktober 2011
#79
AirOne skrev:
Glesmark skrev:
Aero T16 skrev:

Mycket dumt och meningslöst sätt att testa bränsleförbrukningen. Varför skulle det vara bättre att bilen hostar? Ska man cirkulerar runt benisin macken som en hök tills bilen börjar hosta? Inte bra för en bränslepump att köras tom.

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Då föredrar jag mitt sätt faktiskt.
Jag kollar snittet lite då och då - var och varannan tankning - och ska man då hålla på och köra tills man verkligen får soppatorsk..nej det klarar jag mig utan.
Att tanka fullt, köra tills man är på reserven - och lite till - och sen tanka, då får man veta på ett ungefär, vad snittet är.

Alla gör som dom vill, själv bryr jag mig inte, man tankar och kör,  börjar tankmätarn lysa så är det dags att tanka, svårare behöver det inte vara.

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 oktober 2011
#80
Glesmark skrev:
AirOne skrev:
Glesmark skrev:

Då ska jag upplysa dig om en revolutionerande pryl, åtminstone för dig, som för oss andra människor är mest känd som reservdunken.
Den finns i ett flertal olika färger t.ex grön, röd, blå och svart.

Detta är sättet för att verkligen få reda på din exakta bränsleförbrukning du haft under den bränslemängd du precis kört slut.

Kan ju tanka bilen och se hur mycket som får plats och dra av det på den mängd du tankade i, och sen dela det på mängden mil du kört.
Finns flera sätt, folk får väl tänka lite själva om dom vill köra tills bilen hostar, eller tankar och sätter sig och räkna.
Att bränslepumpen skulle ta märkbar skada av att gå "torr" tror jag inte på, körde min förstabil snustorr så många gånger när jag gick i skolan och hade det oerhört stora studiebidraget på på otroliga 900 kr något att tanka för.

Då föredrar jag mitt sätt faktiskt.
Jag kollar snittet lite då och då - var och varannan tankning - och ska man då hålla på och köra tills man verkligen får soppatorsk..nej det klarar jag mig utan.
Att tanka fullt, köra tills man är på reserven - och lite till - och sen tanka, då får man veta på ett ungefär, vad snittet är.

Alla gör som dom vill, själv bryr jag mig inte, man tankar och kör,  börjar tankmätarn lysa så är det dags att tanka, svårare behöver det inte vara.

Nej..men du menar ju att man ska köra tills man verkligen får soppatorsk..
Hur ska du ha det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök