3531
Sök

Volvo motor i E30?

Smålänning
7 883 Inlägg
25 maj 2008
#41
Får väll säga det igen:
Han ville inte ha spydiga kommentarer om hur dumt det är, utan bara om det går att regga!
Personligen föredrar jag en motor man kan hitta delar till på böndernas åkarar än en motor där bara oljefiltret kostar 100 spänn...
iNFiNiTi skrev:
E30 går visst att regga med turbo... Vad är det som hindrar? åldern är ju troligen älde än 90, däremot går det inte regga om den ifall han tar bort katteen. vis det är en 90a. då blir det felaktig besikting. Men nepp, går att turboregga en sugbmw.

Lite skillnad på att regga med en fabriksbyggd turbomotor och en turbokonveterad motor...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 867 Inlägg
25 maj 2008
#42
E30 med B230FK är ju skitbra banbil, det har bevisats flera gånger.
Att det är "synd" att stoppa traktormotor i en E30 kan jag till viss del hålla med om, men E30 är till för att byggas om, så det är bara fett med såna mods.
En kille här i stan har E30 med b230fk, lättad och jävlig med chippad motor så går den riktigt bra.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
25 maj 2008
#43
varför inte stoppa i en bmw turbo snurra eller blir det för mycke hk då?
typ från en 745a


18 Inlägg
25 maj 2008
#44
Hertigen skrev:
varför inte stoppa i en bmw turbo snurra eller blir det för mycke hk då?
typ från en 745a

Hur menar du? 230fk har samma effekt som en 320 (orginal)


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
25 maj 2008
#45
hehe får precisera mig en bmw turbo snurra från en 745 är en rad 6a
saxxat från wiki :

The 745i was a special high-performance model offered in left-hand-drive European markets between 1979 and 1986. It was originally fitted with a specially-prepared 3.2 L type-M30 six cylinder engine and a turbocharger producing 10 psi of boost, BMW engine code M102. In 1984 the engine grew to 3.4 L, BMW engine code M106, produced 6 psi intake pressure, and produced the same power output as the M102.

Model     Engine                       Power                           Torque                  Built
                                PS     kW     hp     at rpm     N·m     ft·lbf     at rpm
745i     3205 cc I-6     252     185     249     5200     374     276     2600     1980−1982
745i     3430 cc I-6     252     185     249     4900     374     276     2200     1983−1986


486 Inlägg
25 maj 2008
#46
Jag hade nog byggt på en S40 T4 motor hellre än en rödblockare. Mindre vikt.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

328 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#47
hur gör man med kardan och det`?

277 Inlägg
18 juli 2008
#48
Sen kan du få upp 745:an turbosexa 90 hk med bara chippning

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

328 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#49
Finns det nån adapter så att man kan använda orginal växelllåda på bmwn till b230ft? skulle nog underlätta så slipper man bygga om kardan och de?

328 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#50
Ingen som vet? Eller måste man tillverka sån själv?

Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
#51
iNFiNiTi skrev:
NxV skrev:
Det finns bättre sätt att försöra en bmw på, tex att köra in den i en bergvägg.

Så sant... jag tror tom att det är lättare att bara turbokonventera en 325 motor.


AeroMalm skrev:
stackars e30....om du skule få en hjärttransplantion.. hade du velat fåett grishjärta då? haha:D

Precis en vacker jättevacker kvinna. sen ett hjärta från en stor fet bonnagubbe smile jag menar, jag vill ju inte att brudarna ska rapa och klia sig mer i röven än mig...

Vill man ha den reggad med turbo så är det ju bara motorbyte som gäller enligt sfro:s regler..
Har en polare som håller på att få i en volvo maskin i sin E30.. Det ska finnas övergångar från bmw växel låda på volvo motorer..
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=30 kolla här så tror jag att du hittar det du letar efter.. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 juli 2008
#52
Tomas_H skrev:
Jag hade nog byggt på en S40 T4 motor hellre än en rödblockare. Mindre vikt.

Blir ett väldigt smutt och förhållandevis potent motorpaket, T4 98-00 med 19T och E85.  Kring 350hk och ganska lätt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
#53
torpis skrev:
Tomas_H skrev:
Jag hade nog byggt på en S40 T4 motor hellre än en rödblockare. Mindre vikt.

Blir ett väldigt smutt och förhållandevis potent motorpaket, T4 98-00 med 19T och E85.  Kring 350hk och ganska lätt smile

Det hade ju varit en bra variant då du måste ta ett nyare motorpaket med kat för att kunna regbesiktiga.. Du måste även byta alla bromsar + huvudbromscylindern.. T.ex från en 325:a då plockar man ju även bakaxeln så man får en diffad axel..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

328 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
#54
På KLRacings hemsida står det såhär om adaptrarna:

Endel jobb för att montera denna
ex: ingående axel blir för kort , styrning måste då svarvas
ber, på koppling så kan ev splinesen bli för korta till lamellen


Skulle nån kunna förklara lite, förstår inte riktigt vad dom menar

4 Inlägg
10 september 2009
#55
hejsan vi har nu byggt en bmw e30 med b230 et motor i fick i gång den i dag är ett helvete å göra de om man inte vet vad man sysslar med tog nästan 3 timmar att bara få i motorn men nu är den i gång å i mån ska de täst köras å den är redan reggad med volvo turbo men med lätt tryck turbo så det går:)


ElectroRaggare
885 Inlägg
12 september 2009
#56
jonteboy skrev:
hejsan vi har nu byggt en bmw e30 med b230 et motor i fick i gång den i dag är ett helvete å göra de om man inte vet vad man sysslar med tog nästan 3 timmar att bara få i motorn men nu är den i gång å i mån ska de täst köras å den är redan reggad med volvo turbo men med lätt tryck turbo så det går:)

Grattis då smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

200 Inlägg
2 december 2010
#57
Jag har samma fundering att sätta i  min volvo turbomotor i en e30 . men hur fungarar det med all el boxar osv ?
Flyttar man med volvos system eller ?
Mvh


227 Inlägg
2 december 2010
#58
Bjura_e30 skrev:
Jag har samma fundering att sätta i  min volvo turbomotor i en e30 . men hur fungarar det med all el boxar osv ?
Flyttar man med volvos system eller ?
Mvh

Jajjemen, du plockar dit volvons motorstyrning alternativt ett eftermarknads sprut.

TurboBiten
76 Inlägg
17 januari 2011
#59
B230FK+TDS ZF låda+328 E36 kardan a la specialé + 188 lamell diff är mitt recept.

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)

130 Inlägg
3 mars 2011
#60
Hallå undrade bara vad slut resultatet blev?. Blev det någon Bmw med volvo motor?smile mvh


Sök