3461
Sök

100W xenon lampa i original H1 sockel - går det?

1 353 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
såg att nåkab sålde 100W xenon lampor som passade rakt i vanlig H1 sockel, men borde man inte skjuta säkringar på löpande band då, eller fungerar det?

jag skulle behöva lite bättre lyse, då bmw har värdelöst original..

There's no replacement for displacement

81 Inlägg
23 januari 2008
det är ingen Xenon isf, kan vara en 100 watt xenon-lookalike (blåglas, annordlunda gasblandning osv - men likförbannat en vanlig H1'a halogen lampa).

Xenonlampor kräver ballaster, och har helt andra sockelfattningar än H*-lampor.
Senast redigerat av zewmah (23 januari 2008)

1 353 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
jo, det var det jag misstänkte också.
men om man ska tro på deras beskrivning på det hela så är det en xenon som man kopplar in på vanlig H1.

"100 Watts H1 xenonlampa, passar alla bilar med H1 sockel. Avsett för rally och racing. Helt nyutvecklad H.I.D. Xenonlampa från Japan med 6 mån. Garanti. (100W) 12V. 295:- / par."

det var ju inte såå stora pengar så får väl handla och se vad som händer smile

There's no replacement for displacement

12 086 Inlägg
24 januari 2008
zewmah skrev:
det är ingen Xenon isf, kan vara en 100 watt xenon-lookalike (blåglas, annordlunda gasblandning osv - men likförbannat en vanlig H1'a halogen lampa).

Det har dom inte alls, alla eftermarknadssatser jag sätt säljs i de flesta socklar.
Orginalmonterade xenonljus kan va lite egna mellan bilmärken.

"Xenon"lampan han menar för 295kr är inte äkta xenon, nej! smile

Btw, 100W Xenon kommer säkert snart, 50W finns ju nu, de ska ju bara ta sin tid så alla kan köpa svagare först! smile

Alla (vad jag vet) orginalmonterade xenonljus och de flesta (de finns alltså 50w) eftermarknadskitten säljs med 35w effekt.

Thorssa
24 januari 2008
Att ingen anmäler dem för falsk marknadsföring snart...

8 156 Inlägg
24 januari 2008
http://www.cartoys.se/ShowProduct.aspx?prodid=423
Artnr:CT13923
Beskrivning:
Lampa xenon-gas XT H7 Platinum 12v 100w 2-pack
Pris: 169,00 kr
Enhet: st.

Känns lite konstigt, men söker man på google så finns det en hel del ställen där man kan köpa 100W.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
24 januari 2008
En dum fråga då..

Man riskerar inte att smälta lamphuset om man smäller dit en så mycket starkare lampa?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 644 Inlägg
24 januari 2008
John87 skrev:
En dum fråga då..

Man riskerar inte att smälta lamphuset om man smäller dit en så mycket starkare lampa?

Nja kablarna lär ju kunna gå åt helvette smile

Vet på en s40 var den en gubbe som satt i starkare lampor för att få bättre ljus då där man skiftar ljus mellan halvljus och parkeringsljus osv.. hela det skiten smälte på baksidan..

Johan Lindgren

134 Inlägg
24 januari 2008
Man bör inte sätta in en allt för stark lampa i bilens orginal lysen.
Det finns stor risk att man bränner reflektorerna då dom inte är byggt för så starka lampor och på det sättet så kommer man att få sämre lyse även fast det är en starkare lampa.

Men byter man ändå bör man tänka på att inte ha hellyset på när man står still då det blir mer värme då än när man kör. smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
24 januari 2008
Patriiik skrev:
Det finns stor risk att man bränner reflektorerna då dom inte är byggt för så starka lampor och på det sättet så kommer man att få sämre lyse även fast det är en starkare lampa.

Att byta från 35w till 55w borde ju vara safe iaf smile

Men 100w känns lite overkill.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

134 Inlägg
24 januari 2008
John87 skrev:
Patriiik skrev:

Att byta från 35w till 55w borde ju vara safe iaf smile

Men 100w känns lite overkill.

Ja precis, finns många bra lampor,  man behöver inte stirra sig blind enbart på wattantal.
Men Vanliga Hella och Bosch extraljus har 50w lampor i sig, 100w sätter nästan alla i dom men det rekomenderas inte att sätta i starkare lampor,  och då är dom reflektorerna ändå byggd för att klara mycket mer..

Det bästa om man vill ha bra lyse är att xenonkonvertera orginallysena eller att köpa extraljus.

8 156 Inlägg
24 januari 2008
Jag läste en intressant sak någonstans. Värmeutvecklingen på 50W xenon kan vara mindre än på vanliga 35W. Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Motorman
44 Inlägg
24 januari 2008
100watts lampor har funnits länge och kan köpas på dom flesta ställen (mekonomen,biltema,mackar osv)

SQ
1 343 Inlägg
24 januari 2008
POhlson skrev:
100watts lampor har funnits länge och kan köpas på dom flesta ställen (mekonomen,biltema,mackar osv)

100w ja, men inte 100w Xenon..

Ljudnörd!

134 Inlägg
24 januari 2008
Phaetoon skrev:
Jag läste en intressant sak någonstans. Värmeutvecklingen på 50W xenon kan vara mindre än på vanliga 35W. Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig?

Det ska vara så att det blåare ljuset inte utvecklar lika mycket värme.
Läser du ett biltest och om en bil som har xenon men ingen strålkastar torkare så får dom oftast minus, för då klara värmen från lampan inte klarar av att smälta snön.

Därför är det också lättare att xenonkonvertera om man vill ha ett bra ljus pga att dom inte ger samma värme och då tar heller inte reflektorerna lika mycket stryk.

2 924 Inlägg
24 januari 2008
kolla upp vad nya reflektorer kostar till din bil först för de bör du kalkylera med eftersom dina nuvarande kommer bli kassa bara efter ett par månader.... blir billigare att xenon-konvertera, var inte dumsnål...

~ Life is short, have FUN! ~

Thorssa
24 januari 2008
Patriiik skrev:
Phaetoon skrev:

Det ska vara så att det blåare ljuset inte utvecklar lika mycket värme.
Läser du ett biltest och om en bil som har xenon men ingen strålkastar torkare så får dom oftast minus, för då klara värmen från lampan inte klarar av att smälta snön.

Därför är det också lättare att xenonkonvertera om man vill ha ett bra ljus pga att dom inte ger samma värme och då tar heller inte reflektorerna lika mycket stryk.

Det är väl kanske inte själva färgen som gör att de inte bildar lika mycket värme utan snarare xenontekniken smile En xenonlampa finns ju i fler färger än blått wink Men det stämmer att en 50W xenonlampa utvecklar mindre värme än en halogenlampa.

12 086 Inlägg
24 januari 2008
Alla reflektorer pajjar inte av 100w, av min erfarenhet och allmän koll klarar många reflektorer 100w lampor men alla gör de inte, därför varnas man.

Att xenon utvecklar mindre värme är ju bara ett bevis på att mer energi går till ljus än förspillas på värme!
Färgen på xenonljus mäts ju i Kelvin (av försäljarna), vilket är en enhet för värme. Desto blåare ljus däeso högre Kelvin, ta tex 8000K xenon, 8000 Kelvin det motsvarar ca 7700 grader celcius. Och det är satan varmt det =P Men antar att de är gasen som brinner i den temperaturen och spridningen är minimal.

Det här med kelvin och ljusfärg är inget jag har belägg för utan bara egna slutsatser. Men någon sanning borde det ju ligga i det.

8 156 Inlägg
26 januari 2008
När jag skrev 50W jämfört med 35W så menade jag mellan "starka" xenon och vanliga xenon.
(inte halogen). Jag var visst ganska så otydlig wink
Iaf. Det ska tydligen vara så att 50W genererar mindre värme. Kan ju vara så att 35W är "effektsänkta" för att de inte ska vara för starka och att de då genererar mer värme istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Maskinförare
1 163 Inlägg
26 januari 2008
JapMax skrev:
zewmah skrev:

Det har dom inte alls, alla eftermarknadssatser jag sätt säljs i de flesta socklar.
Orginalmonterade xenonljus kan va lite egna mellan bilmärken.

"Xenon"lampan han menar för 295kr är inte äkta xenon, nej! smile

Btw, 100W Xenon kommer säkert snart, 50W finns ju nu, de ska ju bara ta sin tid så alla kan köpa svagare först! smile

Alla (vad jag vet) orginalmonterade xenonljus och de flesta (de finns alltså 50w) eftermarknadskitten säljs med 35w effekt.

Finns 55W's xenon som max förtillfället att köpa.
jag har 3st 55W, 2st 50W och 2st 35W i bilen 6000K
Senast redigerat av _Spawned_ (26 januari 2008)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Sök