3495
Sök

Käpa min fösta bil, under 10k. Förslag?

3 235 Inlägg
24 januari 2008
Köp en god tysk Golf eller Polo, kommer inte att ångra.
De är väldigt billiga att äga, och sen billig skatt+försäkring.
Delar finns det gott om, och de är ju så enkla! Rena lego om man ska mecka själv...smile

2 182 Inlägg
24 januari 2008
Niklas1987 skrev:
http://www.blocket.se/vi/14910342.htm?ca=14_s Eller en 360 GLS, ett riktigt klipp skulle ja säga

Jag har ju redan sagt det, ett riktigt klipp, billig å äga å köra, finns säkert billigare, men en så fräsch 360 för en så liten summa är svårt att hitta smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Smålänning
7 883 Inlägg
24 januari 2008
Nu är jag väll kanske lite partisk, men Saab 900 88 - 93. Hittar du en välvårdad sån så har du gjort ett kap. Jag rekommenderar lättrycksturbon, S, då får du samma försäkringspremie som en sugis, men lite bättre drag och trimningsmöjligheter smile
Delarna ligger på samma nivå som volvos, billigare på en del saker, dyrare på en del.
8-ventilaren är odödlig, men har ett gammalt insprutningssystem och är inte så snabb och rolig. 16v sugis som jag har är pigg och rolig på lägre växlar, men är inget fartvidunder. T16, fulltrycksturbon är go som fasen, och Aeron på 175 hk va på sin tid den snabbaste svenska bilen.
Dock är FTT:n lite dyrare i försäkring. Inte så stor bil heller smile

Att det blev saab för mig berodde på att jag fick 130 hk 16v för 7500 om året i premie istället för 116 hk 8v volvohästar för 8500 om året i premie. Men kolla vad premien ligger på hos dig, kan vara billigare att ha volvo hos dig.

Varför inte nån trevlig japanare? Nissan Primera går ju få för skapliga pengar, och är förbaskat bra bilar, och 16v:n går rätt bra.

FireTraXX skrev:
camaro67 skrev:
FireTraXX skrev:
Jag råder dig att spara lite till och köpa en vettig bil.

740 för 10k är en vettig bil. Jag kan inte komma på något som kan konkurera i den klassen. Fast om jag skulle köpa bil för 10 så hade de blivit en Vw typ1 före 68. Mycke fränare än så blir de inte big_smile

Jag menade att han inte skulle nöja sig med den klassen.
30-40-50 000kr till gör stoor skillnad.

Eftersom det också oftast blir en nyare bil så gör det stor skillnad i plånboken om den går sönder, + att försäkring oftast är dyrare.
Jag röstar för att börja med en billig bil, lär dig köra, och köp en riktig när du lärt dig köra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

OEM <3
6 957 Inlägg
24 januari 2008
En VW golf 2 eller 740, skulle nog ta en 740, inte jättebilliga i drift men pålitliga som få.

OEM <3

63 Inlägg
24 januari 2008
bor du i närheten av värmland kan du få köpa min 740 för 10000 om du vill. den blå då.
men annars så sattsa på en 740. kostar inte mkt att äga bortsett från bensinen. försäkringen min ligger på 352:- för halv och då är jag ändå 18 bast.

Filkörning?
852 Inlägg
24 januari 2008
jag skulle leta efter en gamal och lättmekad bil i hyffsat skick istället för en nyare i dåligt skick

de mesta på äldre bilar går att göra själv... eler praktiskt taget allt går att göra själv.. tongue

leta efter en amazon big_smile de e fina grejer ju

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
24 januari 2008
kör ferarri vettja ! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 januari 2008
Helt magnifikt. 239 inlägg och ingen rekomenderar en japansk bil. (jo en - Primeran!)
Mest pålitligt är en Toyota Carina eller Corolla för de pengarna. Punkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 638 Inlägg
24 januari 2008
Finns det inte miljoners sånna här trådar hmm
Men för 10 000kr skulle jag nog, som många här redan sagt, rekomendera en volvo 240/740.
Mer pålitlig bil för de pengarna får man nog leta efter. smile

2 600 Inlägg
24 januari 2008
synd att du inte ville ha en ford. annars hadde du kunnat hitta en fin sierra smile
Senast redigerat av klimpan (24 januari 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

542 Inlägg
24 januari 2008
gör som en kompis gjorde köp en renult 5a han gav 2000kr för den och har den kvar efter två år

försäkring kostade ca 1600kr på ett år och skatten låg på 900kr året och drar ca 0,5liter milen

8 156 Inlägg
25 januari 2008
Skaffa en billig skattebefriad veteranbil. T.ex. Volvo Amazon. Blir det något fel på dom så finns det oftast en mekaniker som kan fixa dom billigt. Reservdelar finns i överskott. Det mesta kan man laga själv dessutom.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 924 Inlägg
25 januari 2008
ja skulle rekommendera att spara ihop lite pengar till för det är mest skit under 10k som kostar mer än det smakar att underhålla

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 januari 2008
Aker_s40 skrev:
Finns det inte miljoners sånna här trådar hmm
Men för 10 000kr skulle jag nog, som många här redan sagt, rekomendera en volvo 240/740.
Mer pålitlig bil för de pengarna får man nog leta efter. smile

Q: Är en Volvo för 10000kr mer pålitlig än en Toyota för 10000kr?
A: Nej.

Phaetoon skrev:
Skaffa en billig skattebefriad veteranbil. T.ex. Volvo Amazon. Blir det något fel på dom så finns det oftast en mekaniker som kan fixa dom billigt. Reservdelar finns i överskott. Det mesta kan man laga själv dessutom.

Fast du som har en PV själv vet ju att delarna börjar bli ganska (jä-ligt) dyra och svårare att få tag på. Tyvärr. Det är inte längre så att alla slitdelar finns på Biltema och Mekonomen. En liten skock nasare i detta land har gjort till sin livsuppgift att göra det mer eller mindre omöjligt för Sven E. Banan som bara är 18-19år att äga en Amazon eller PV. Ta tex CVI eller Volvolelle som inte levererar om man beställer för under 500kr. Kul.

Tyvärr är nog dagarna förbi när det gick att som 18 åring köpa en Amazon och sedan ha en billig bil. Förövrigt har ju inköpspriserna pipit iväg ganska rejält så de som finns för 10k är ofta rullande renoveringsobjekt.

Återigen, vill man ha en billig bil som håller så är det en Corolla 90-92 för de pengarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
25 januari 2008
Köpte min 740 för 8000:-, bytte avgassystem som kosta 1100:-, nytt kyl kosta 800:-.. Så runt de pengarna kan jag absolut rekomendera 740, dessutom åker man hyffsat bekvämt i dem och de är bara att lasta in polarna där bak med gott om plats.
Sen att den drar något mer bensin än vissa andra bilar tycker jag man kan leva med...

BE*CE
419 Inlägg
25 januari 2008
Audi 80 1.8s mkt fin bil går bra och drar lite soppa typ 0.65-0.75l/mil
kostar typ 3900:- om året i försäkring på mej 18år hos atava

Volvo R racing

2 021 Inlägg
25 januari 2008
våga bryta trenden me o köra 740 som förstabil alla har ju fan de, finns bra mkt bättre bilar för liknande pengar

Reparatör
630 Inlägg
25 januari 2008
Rille0 skrev:
våga bryta trenden me o köra 740 som förstabil alla har ju fan de, finns bra mkt bättre bilar för liknande pengar

kan du inte ge lite förslag om det nu "finns bra mkt bättre bilar för liknande pengar"

ja är i varje fall nyfiken på vilka tongue

4 Inlägg
25 januari 2008
jo 740:n har alla haft som första bil ( jag med hehe ), är dock en jäkla trisst bil enligt mej. köp en gammal toyota starlet, bakhjuls drift o ca 800kg wink

Sök