Nu är jag väll kanske lite partisk, men Saab 900 88 - 93. Hittar du en välvårdad sån så har du gjort ett kap. Jag rekommenderar lättrycksturbon, S, då får du samma försäkringspremie som en sugis, men lite bättre drag och trimningsmöjligheter
Delarna ligger på samma nivå som volvos, billigare på en del saker, dyrare på en del.
8-ventilaren är odödlig, men har ett gammalt insprutningssystem och är inte så snabb och rolig. 16v sugis som jag har är pigg och rolig på lägre växlar, men är inget fartvidunder. T16, fulltrycksturbon är go som fasen, och Aeron på 175 hk va på sin tid den snabbaste svenska bilen.
Dock är FTT:n lite dyrare i försäkring. Inte så stor bil heller
Att det blev saab för mig berodde på att jag fick 130 hk 16v för 7500 om året i premie istället för 116 hk 8v volvohästar för 8500 om året i premie. Men kolla vad premien ligger på hos dig, kan vara billigare att ha volvo hos dig.
Varför inte nån trevlig japanare? Nissan Primera går ju få för skapliga pengar, och är förbaskat bra bilar, och 16v:n går rätt bra.
FireTraXX skrev:
camaro67 skrev:
FireTraXX skrev:
Jag råder dig att spara lite till och köpa en vettig bil.
740 för 10k är en vettig bil. Jag kan inte komma på något som kan konkurera i den klassen. Fast om jag skulle köpa bil för 10 så hade de blivit en Vw typ1 före 68. Mycke fränare än så blir de inte
Jag menade att han inte skulle nöja sig med den klassen.
30-40-50 000kr till gör stoor skillnad.
Eftersom det också oftast blir en nyare bil så gör det stor skillnad i plånboken om den går sönder, + att försäkring oftast är dyrare.
Jag röstar för att börja med en billig bil, lär dig köra, och köp en riktig när du lärt dig köra.