Var på en verkstad imorse och de utförde oljebyte och oljefiltersbyte på min Saab 9000i.
När jag senare på kvällen mätte oljenivån fanns det olja ungefär 3 cm över max-strecket.
Körde även bort och köpte luftfilter eftersom jag antog att det lika bra är att byta alla filter samtidigt. Jag vet inte dock om bränslefiltret ska bytas och jag har ingen aning hur man undersöker det.
Imorgon ska jag köra bort och be dem pumpa/suga ut överflödig olja!
Är det farligt med för mycket olja? Klarar bilen köra bort till verksta'n åtminstone?
Den unge grabben som jobbar på mekonomen sa att packningar kan skadas och i värsta fall kommer oljan att läcka och spruta överallt.
När jag gjorde så på min av misstag så tryckte det ut olja förbi kolvringarna så det vart bara en jävla massa rök..hade tur å klara packningar men det kan trycka sönder mer saker så jag skulle inte åka 1 meter med bilen...bogsera ist..onödigt att chansa!!!
Offtopic körde en saab 900 för ett par dagar sen och fyfan vilken acceleration dem har. Skämdes lite över min 9000 en kort stund. 900:an är väl lättare än 9000 var min slutsats. Äsh jag har ingen aning.
ja det är inte så jättebra med för mkt olja, det kan tränga upp olja och brännas fast lite här och där, även trögheten i vevhuset samt vevhusventilationen påverkas mkt negativt!
Jag har ungefär 7km till verksta'n och har verkligen inte råd att bogsera just nu. Men man tycker att den ska klara ungefär en kvarts körning bara. Om man kör lugnt och sakta.
Ska jag hyra en bogseringsfirma då är det för att jag vill ta den till skroten. Dem tar mkt.
eller så ringer du till verkstan och frågar vad dom tycker om dom säger kör så är det bara köra och om motorn rasar så ska verkstan stå för det eller så kommer dom och hämtar bilen så slipper du oroa dig
varför inte bara öppna på oljepluggen lite och låta det sippra ut dem dära 3cm för att vara på den säkra sidan. Man förlorar oftast mot företag om det blir någon fight imellan privatperson och företag.
Det hade jag gjort ialf och slippa tänka på att "oj, nu måste jag köra lugnt och inte gasa/varva för mycket"
jag är ingen mekaniker, därför vet jag inte var pluggen sitter. Men jag måste ändå fråga vilken olja de använde så att jag inte häller fel när det är fåfyllningsdags!