Några cm över maxmarkeringen är farligt. du kan pressa olja ur tätningar och upp förbi kolvringar. Har du mer än det kan du spränga motorblocket.
Kolvarnas undersida får absolut inte komma i kontakt med oljenivån för då spränger du blocket i värsta fall. Kolven vill ner till sitt ND (nedre dödläge) och hindras den av oljan kommer det byggas upp ett tryck inne i blocket som måste ta vägen någon stans. Har du tur går bara vevaxeltätningen, har du otur har du ett motorblock i två delar....
Max-sträcket finns där av en anledning och verkstaden som inte uppmärksammar detta bör du aldrig mer anlita och svartlista! Tyder på stor okunskap om hur en motor fungerar.
Till dig som överfyller olja i entreprenadmaskiner för att kunna köra i lutningar.. Gör inte det, ska du promt köra i extrema lutningar så byt oljetråg, finns tråg med skvalpskott som håller oljan kvar trotts lutning.. Annars är det torrsump som gäller...
/Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...