3895
Sök

förbrukning före och efter chip (v40 2.0T -02)

244 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder... vad har skillnaden blivit i förbrukning efter chip?

Jag har funderingar på att chippa bilen men vet inte om det är värt det om bilen börjar dra på tok för mycket soppa... Jag åker rätt mycket med tanke på att jag bor 5 mil från jobbet så det blir rätt mycket landsväg för min del.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

128 Inlägg
25 januari 2008
#2
jao_joo skrev:
Som rubriken lyder... vad har skillnaden blivit i förbrukning efter chip?

Jag har funderingar på att chippa bilen men vet inte om det är värt det om bilen börjar dra på tok för mycket soppa... Jag åker rätt mycket med tanke på att jag bor 5 mil från jobbet så det blir rätt mycket landsväg för min del.

Jag har min bil chippad hos ATM, och jag vill ju säga att det finns en skillnad på förbrukningen.
Jag har dock S40 T4-03, Jag har ca 3-4 mil till jobb och enligt färddatorn så drar den ca 5.5-7L/100km
(70-90 vägar)
Vet inte om skillnaden varierar på model och om färddatorn vissar rätt men man får ju hoppas smile

MvH

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2008
#3
Känns precis som jag svarat på detta här om dagen, gör en sökning.

men mer effekt och lägre förbrukning går ej hand i hand...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

244 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#4
torpis skrev:
Känns precis som jag svarat på detta här om dagen, gör en sökning.

men mer effekt och lägre förbrukning går ej hand i hand...

Du svarade att den inte drar mindre men jag bara undrar hur mycket mer den drar med steg 1. Vad gäller dieselbilar kan mer effekt och mindre förbrukning gå hand i hand vad jag har förstått på folk som har kcrboxar i sina bilar.

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

244 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#5
Hörde ryktas om civincobox... är det något att ha istället för ett vanligt chip?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 januari 2008
#6
jao_joo skrev:
Hörde ryktas om civincobox... är det något att ha istället för ett vanligt chip?

Då kan du mappa själv, men piggybacken är begränsad.  just fas 2 2.0t har klena kolvar så inte mycket marginal för hemmapularen att göra misstag tyvärr. skall man köra magert så ökar temepraturerna och motorn blir mer spikbenägen.  På E85 kan man åka snålare men det kostar på miljön istället.

Om vi säger att ett bra chip sänker förbrukningen med 5% (tar bort marginaler för 91oktan mm) så skulle du spara 700kr per år i bensin om du kör 2000mil. På 8år skulle chippet betalt sig på bensinen, så hur gärna man än vill så är det svårt att räkna hem det "bara sådär"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

244 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
jao_joo skrev:
Hörde ryktas om civincobox... är det något att ha istället för ett vanligt chip?

Då kan du mappa själv, men piggybacken är begränsad.  just fas 2 2.0t har klena kolvar så inte mycket marginal för hemmapularen att göra misstag tyvärr. skall man köra magert så ökar temepraturerna och motorn blir mer spikbenägen.  På E85 kan man åka snålare men det kostar på miljön istället.

Om vi säger att ett bra chip sänker förbrukningen med 5% (tar bort marginaler för 91oktan mm) så skulle du spara 700kr per år i bensin om du kör 2000mil. På 8år skulle chippet betalt sig på bensinen, så hur gärna man än vill så är det svårt att räkna hem det "bara sådär"

räkna hem det är ju omöjligt med tanke på att bilens värde dessutom sjunker...
Det enda jag tänker på är så att förbrukningen ligger ungefär där den ligger idag för då blir det inte så dyrt att köra med chippet...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2008
#8
jao_joo skrev:
Det enda jag tänker på är så att förbrukningen ligger ungefär där den ligger idag för då blir det inte så dyrt att köra med chippet...

ja den drar inte mer på samma effekt, trimfirmorna är inte på och justerar på låglast (Volvo har ju trots allt plöjt ner många miljoner på mjukvaran) utan de justerar mappen för att kunna hantera högre laddtryck utan att spika.  Alla T4 och 2.0t med "300hk kittet" dvs större turbo och original kammar ligger kring ~0.75 på motorvägen om man vill åka i den farten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

244 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#9
torpis skrev:
jao_joo skrev:
Det enda jag tänker på är så att förbrukningen ligger ungefär där den ligger idag för då blir det inte så dyrt att köra med chippet...

ja den drar inte mer på samma effekt, trimfirmorna är inte på och justerar på låglast (Volvo har ju trots allt plöjt ner många miljoner på mjukvaran) utan de justerar mappen för att kunna hantera högre laddtryck utan att spika.  Alla T4 och 2.0t med "300hk kittet" dvs större turbo och original kammar ligger kring ~0.75 på motorvägen om man vill åka i den farten.

blivit erbjuden en lite större turbo. KKK K24 eller vad den hette. Kan den vara bra att ha i min? Den plus öppet filter, 2,5" efter katt och annan mjukvara? Kan inte speciellt mycket om trim så tar gärna emot tips smile

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa


Sök