2942
Sök

850 -92 Problem

9 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Var ute och körde när bilen helt plötsligt började rycka till när jag körde över något stötigt typ grop eller
järnvägsspår. När jag menar rycka till är det som motorn hostar, typ hela motorn dör och det blir riktigt motstånd för en hundradelssekund och sedan går bilen som vanligt. Samtidigt som det rycker till blinkar lampan "Fel på motorelektroniken". Vid ett ryck förut idag så lös den konstant, passade på och kollade felkoder.

Sockel A6 1-4-4 "Belastningssignal från bränslesystemets styrenhet saknas"

Nollställde felloggen och lampan slocknade. Fast bilen rycker fortfarande och lampan blinkar till.

Någon som har någon fundering på vad som kan vara fel?
Känns som det måste vara glapp någonstans.
Har tagit ut styrenheten och kollat pinnar samt kontaktyta på kontaktdonerna, ser ok ut.

9 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
Efter 2 timmars felsökning i verkstan så hittade jag troligen felet.
2 riktigt kassa kontakter på styrkablar till kylfläkt reläerna. 1 kabel till varje.
Troligtvis har dessa glappat och orsakat fel i reläerna och på så vis har styrboxen ballat ur på felsignaler.
Hade igång bilen på tomgång knacka lite på reläerna och bilen hackade som den gjorde när jag körde stötigt.
Motorn näst intill dog.

Klippte bort kontakterna på styrkablarna och klämde dit egna hylsor och kontakterade direkt på reläerna och
walla, allt funkar hitils. Ska bara se så reläerna fungerar som dem ska efter detta. Huvudsaken är att bilen fungerar igen smile

3 235 Inlägg
25 januari 2008
Så bra att det löste sig:)

Det är ganska bra att gå igenom gamla ledningar som hänger löst i motorrummet. de har tendens att skava mot något, och sen kortslutas...sad

Sök