Zairon skrev:
AirOne skrev:
Zairon skrev:
Sopgubbarna hindrar jag inte, därimot så posten.. jo visst.. hade dom gått eller cyklat hade det inte varit några problem för dom.. men dom måste ju köra på trottoaren, och det kan väl inte vara lagligt igentligen?
Någon som är bilburen brevbärare här som brukar köra på trottoaren när ni delar ut post? Kör ni på trottoaren även om det står en polis o ser? Lite nyfiken...
Säger inte att jag har rätt i att stå framför brevlådan, även om jag inte har några andra alternativ, men tycker inte att brevbärare har rätt att köra på trottoaren heller.
Jag har provat distrikt med cykel och bil på ett och bara bil på andra. I samhällen - inte alla men dom jag känner till - så har vi dispens för att köra utan bälte och köra på trottoarerna. Nu säger jag inte att man kör där så mycket man kan men vad gör man då när man ska nå lådan och har - uträknat - 6 sekunder på sig på varje låda. Man har inte tid att kliva ut och in varje gång.
Och jo vi kan skita i att dela ut posten på enskilda adresser om det inte passar oss, tex inte skottat eller bil i vägen. Men snäll som man är så kliver man i djupsnön och halkar, eller går runt biljävlarna, allt för att posten ska komma fram och dom snälla goa kunderna inte ska gnälla.
Just ja. Jodå jag har kört på trottoarerna framför polisen. Dom vinkade. Jag vinkade. Och så var det med det. Har även blivit stoppad en gång, men då var det nyblivna aspiranter som var ute och tränande.
Okey, intressant!
Alltid kul att veta sånt..
Därimot tycker jag absolut inte dom har "rätt" att göra en repa på bilen pga att man står i vägen. Finns ju oftast en anledning till varför man står där, vilket inte ni känner till. I mitt fall finns det ingen annan parkering. Då är det ju bättre att inte lämna ut posten.. faktiskt
Nej klart man inte siktar på att repa en bil som står i vägen, men jag menar att ägaren inte ska bli förvånad om dom nu varit så lata att dom har ställt sig i vägen och där är en repa på bilen. Oavsett om det är en brevbärare, ambulans, brandbil eller polis i utryckning som har krånglat sig förbi.
Jag kommer aldrig repa en bil med vilja, även om det har varit nära många gånger. Vi är liksom fler
än bara brevbärare som vill komma förbi..
Och det här med att lämna ut posten. Jag har bland annat lämnat posten under torkaren ett par gånger då det varit fullständigt omöjligt att komma fram på annat sätt - om jag inte har velat krypa över bilen dvs.
En gång - vilken tog priset rejält för årets idiot - var det en kund som jagade ikapp mig genom ett bostadsområde för att skälla ut mig. Jag kom med förklaringarna att det var solsken och inte en vindpust, samt det vanliga att vi har 6 sekunder på oss uträknat att få i posten i lådan och att vi inte har tid att kliva ur för varje gång. Jag tänker inte upprepa hans svordomar och hotelser men han ska vara glad att han lever idag, med tanke på mitt humör som för den dagen, var ovanligt kontrollerat.
Ja visst, jag känner inte till alla anledningar till varför folk ställer sig på alla dom mest underliga platser, men jag tror inte övriga befolkningen känner till en brevbärares vardag heller. Ni skulle gott följa med hela bunten så ni skulle få en liten inblick i alla fall.
Vore inte mer än rätt.