2550
Sök

Vw Golf 1-77 som dör!

40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja!

Det är så att jag har en golf 1 77 som dör när den blir varm. Jag har bytt rotor fördelarlock konning brytarspetsar tändspole tändkablar förgasare bränslepump bränsleledningar. Så när bilen blir varm dör den och om man pumpar med gasen som fan så hackar den sig fram typ

3 235 Inlägg
27 januari 2008
#2
kanske inte så konstigt med tanke på åldern...


261 Inlägg
27 januari 2008
#3
är det luftpump på motorn, som återcirkulerar avgaserna in i insuget igen?


40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#4
Beatnikbandit skrev:
är det luftpump på motorn, som återcirkulerar avgaserna in i insuget igen?

Jo det är det men den är inte påkopplad

40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#5
Det är så att det det sitter en gummislang mellan tanken och tanklocket som läcker lite. kan det inte vara så att den suger luft där och att sedan bensinen förångas?

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2008
#6
Axelll skrev:
Tja!

Det är så att jag har en golf 1 77 som dör när den blir varm. Jag har bytt rotor fördelarlock konning brytarspetsar tändspole tändkablar förgasare bränslepump bränsleledningar. Så när bilen blir varm dör den och om man pumpar med gasen som fan så hackar den sig fram typ

Bytte du allt detta efter att problemen kommit? Jag antar att det är så, men anledningen till att jag frågar är att det ibland dyker upp dåliga reservdelar. T ex kondensatorer är ganska ofta kassa. Det är en ganska omfattande renovering du gjort om du bytt alla de grejjerna.

Har du luftrenare med förvärmningsspjäll? Kolla då så det inte är stängt.

Igentäppt vevhusventilation? Långsökt men jag vet att det lett till motorstörning då den blir varm.

Hur långt har den gått? Kan det vara fördelardrev eller fördelaraxel som är sliten? Om bussningarna är slitna (fördelaraxeln glappar) så går den ofta sämre då den blivit varm. Vicka på fördelaraxeln där man sätter fast rotorn. Den ska inte glappa alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#7
caromania skrev:
Axelll skrev:
Tja!

Det är så att jag har en golf 1 77 som dör när den blir varm. Jag har bytt rotor fördelarlock konning brytarspetsar tändspole tändkablar förgasare bränslepump bränsleledningar. Så när bilen blir varm dör den och om man pumpar med gasen som fan så hackar den sig fram typ

Bytte du allt detta efter att problemen kommit? Jag antar att det är så, men anledningen till att jag frågar är att det ibland dyker upp dåliga reservdelar. T ex kondensatorer är ganska ofta kassa. Det är en ganska omfattande renovering du gjort om du bytt alla de grejjerna.

Har du luftrenare med förvärmningsspjäll? Kolla då så det inte är stängt.

Igentäppt vevhusventilation? Långsökt men jag vet att det lett till motorstörning då den blir varm.

Hur långt har den gått? Kan det vara fördelardrev eller fördelaraxel som är sliten? Om bussningarna är slitna (fördelaraxeln glappar) så går den ofta sämre då den blivit varm. Vicka på fördelaraxeln där man sätter fast rotorn. Den ska inte glappa alls.

¨
Okej jo jag har bytt allt det. jo tror det är det den som sitter under generatorn och är rem driven? tror att mätarn står på 13000 men den har säkert gått runt.

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2008
#8
Nu är jag inte med... Du pratar om luftpumpen nu? Men den hade du ju kopplat bort? Det är nog inte där felet är om de två gummislangarna som går upp till insuget är pluggade. Förövrigt skulle bilen gå illa hela tiden om felet låg där.

Fördelaraxeln är den som går rakt igenom fördelardosan ner i motorn. Ta loss rotorn och vicka på axeln. Den ska inte gå att vicka i sidled. Den går kanske att skruva lite på men det gör ingenting.

Byt till din gamla kondensator.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Nu är jag inte med... Du pratar om luftpumpen nu? Men den hade du ju kopplat bort? Det är nog inte där felet är om de två gummislangarna som går upp till insuget är pluggade. Förövrigt skulle bilen gå illa hela tiden om felet låg där.

Fördelaraxeln är den som går rakt igenom fördelardosan ner i motorn. Ta loss rotorn och vicka på axeln. Den ska inte gå att vicka i sidled. Den går kanske att skruva lite på men det gör ingenting.

Byt till din gamla kondensator.

okej jo den är bortkopplad. okej jag ska gå ut och pröva med en gång..
men om den går och vicka i sidled ska jag byta den då? har nämligen en annan fördelare på en annan bil..

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 januari 2008
#10
Har du en annan fördelare så är det ju en bra idé. Kolla bara så den du byter till är i bättre skick. Byt kondensatorn när du ändå håller på.

Har du automatchoke? Är det en Solex 35 pdsit?
Senast redigerat av caromania (27 januari 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

40 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#11
caromania skrev:
Har du en annan fördelare så är det ju en bra idé. Kolla bara så den du byter till är i bättre skick. Byt kondensatorn när du ändå håller på.

Har du automatchoke? Är det en Solex 35 pdsit?

okej men jag har bytt kondensatorn. nej har bytt till ett insug och förgasare från en golf1 83 med manuell choke.

19 Inlägg
29 april 2012
#12
Hej, har du fått ordning på problemet? För jag har samma problem med min golf 1 -82. Tack på förhand!smile

Bobo

40 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#13
Bobo_bil skrev:
Hej, har du fått ordning på problemet? För jag har samma problem med min golf 1 -82. Tack på förhand!smile

Hej!

Ja nu är det ju 5 år sen jag hade bilen men det var så att det var rost i tanken som orsakade det hela. så satte dit ett litet bränslefilter på sugröret, det hjälpte ett tag så en rekommendation är att riva ner tanken o byta alt renovera smile


Sök