2944
Sök

Avslag på besikting

352 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Tjenis, köpte mig en gammal Isuzu Gemini GTI för ett par veckor sedan och just nu har jag fixat den inför besiktning. Har fixat det som jag vet inte skulle kunna gå genom bes. men har ett par saker som jag är osäker på hur pass allvarligt de tar på sådanna saker.

Bakdämparna är lite smått dåliga, bilen gungar inte men det är nästan gränsfall på det, avsllag?
om framvagnen inte är riktigt ballanserad, ratten wobblar i vissa farter, avslag?
framskärmar sitter inte 100% fast nedtill, avslag?

/MVH polaren

saab expert
248 Inlägg
27 januari 2008
varför inte byta bakdämpare? det går garanterat inte igenom om den inte stannar efter 2 gungningar. farligt att åka omkring så. ratten vibrerar beror på vinna skivor i fram byt! skärmarna är nog 2a på med om du inte sätter fast dom eller byter till bättre mvh niklas

Körv
3 535 Inlägg
27 januari 2008
Du kan få nedslag på länkarmar och spindelleder om du har otur, fjädringen tror jag ska gå bra.

Truckdriving Man

352 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Det är en ganska ovanlig bil så det är inte så lätt att hitta delar =P var till mekonomen och fråga om dämpare men de kunde inte få tag på det tyvärr och han bad mig gå till märkes verkstad isf om de kunde få fram delar.

Körv
3 535 Inlägg
27 januari 2008
Du får muta besiktningsmannen big_smile haha nejdå

Truckdriving Man

8 156 Inlägg
28 januari 2008
Om dom klagar på dessa grejer så får du vara medgörlig och säga att du har planerat att fixa grejerna.
Be gärna om tips på var man kan hitta saker och ting.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 januari 2008
Det beror nog nästan helt på vilken besiktningsman du råkar ut för... Du kan komma igenom fint men oxå få anmärkningar på allt. din vibrerande ratt beror troligtvis på dåligt balanserade däck vilket dom nästan garanterat inte kommer märka. stötdämparna är nog ett gränsfall. har nog mest att göra med om du råkar få "rätt" besiktningsman. Även framskärmarna är det nog så med. men om dom bara sitter löst längst ner borde dom väl vara ganska lätta att få fast på nåt finurligt sätt... Borde inte vara så svårt bara man har lite uppfinningsrikedom tongue Jag skulle chansat, satt fast skärmarna o åkt in. Har du tur kommer du ju igenom o har ett år till på dig o fixa detta. Har du otur åker du ju som mest på en ombesiktning vilket ju inte är så farligt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

352 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Du har väldigt rätt ang. det =P vissa skiter i mycket och andra ska påpeka ALLT verkligen!!
Men skärmarna sitter bara löst nertill och jag har inte orkat sätta på sidokjolarna som då håller fast de =P
måste hålla på o borra fästen undertill och har inte haft ork till det ännu men har 2 veckor kvar till bes.
Sen ratten vibrerar så funderar jag på om det kan vara bromsbeleggen som ligger i lite smått för jag böt från sommmardäck till vinter och problemet kvarstod, eventuellt en framvagnsinställning?

Smålänning
7 883 Inlägg
28 januari 2008
Hehe smile Om den inte gungar utan bara är nära behöver du nog ite oroa dig. En polares golf slutar aldrig gunga om man trycker ner den fram smile Och den har gått igenom.

Vibrationerna ska du nog kolla dock. KAn vara dåligt balanserade däck, och då går den igenom om det inte märks i läg fart, men ä det skivorna så går den inte igenom.

Framskärmarna går igenom sålänge det inte finns vassa kanter som sticker ut och dom inte riskerar att lossna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

352 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Nu har jag varit ute o tagit en liten ride.. och det jag märker är iaf att ratten gungar liiiiite liiite lite när jag åker i ca 25-30km/h och samt vid ca 70.. men bara lite som sagt.. men när jag precis köpte bilen då jag körde hem den hade ju den stått länge så ratten wobbla ganska krafigt just då men har gett upp nu, som sagt vid 2 tillfällen men det är inte jämnt heller utan lite då o då smile
Vad verkar vara problemet? ^^

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 februari 2008
Polaren skrev:
Nu har jag varit ute o tagit en liten ride.. och det jag märker är iaf att ratten gungar liiiiite liiite lite när jag åker i ca 25-30km/h och samt vid ca 70.. men bara lite som sagt.. men när jag precis köpte bilen då jag körde hem den hade ju den stått länge så ratten wobbla ganska krafigt just då men har gett upp nu, som sagt vid 2 tillfällen men det är inte jämnt heller utan lite då o då smile
Vad verkar vara problemet? ^^

Det skulle kunna vara så enkalt att däcken är lite ovala, typ alla däck är ju lite ihopsjunkna längst ner o om bilen har fått stå ett tag så behåller däcken lite av den formen även efter att man har åkt iväg, dom blir sedan rundare allt eftersom man kör. detta blir tydligare på däck med hög profil. Om man tar exempelvis en traktor så märks det väldigt tydligt om den har stått ett tag...

352 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Men jag har bytt till vinterdäck och de låg innuti bilen smile de var inte ovala, dock var sommardäcken lite platta menmen..
Kan det vara eventuellt en framvagnsinställning som räcker bara?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2008
Blev vibrationerna annorlunda så fort du bytte till vinterdäck? Och i så fall har dom varit likadana under hela tiden med vinterdäcken på?

352 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
njääe.. inget som jag kunde märka starkt iaf, som sagt så när jag körde iväg den skaka det skapligt mycket men blev betydligt mindre sen.. samt efter jag bytte till vinterdäcken så skakade det på samma sätt och har inte förändrats!.. skumt som fan =P

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 februari 2008
Ja men då borde det ju iaf inte ha nåt med hjulen att göra. Vad som då kan vara problemet vågar jag inte svara på... skulle ju kanske kunna hjälpa med en framvagnsinställning.

Sök