Hejsan alla bilentutiaster där ute! Tänkte att någon kanske kunde ge mig lite råd och hjälp angående hur jag ska lösa ett litet problem jag har.
Saken är så här:
Jag har en BMW 318i (E46) ifrån 98. Den funkar finfint i det stora hela men det är ett par saker som jag varit lite orolig och osäker på. Jag har endast haft bilen i snart 3 månader. Och problemet har hållt på i kanske 2 utav dessa månader, tror jag.
Problemet är detta att jag har ett problem med något i bromsanordningen på vänster framhjul. Jag har tagit bort bromsoket för att göra en kontroll av det, till ytan så såg den relativt fräsch och fin ut, men problemet är det att kolven som ska trycka till beläggen mot skivan inte alltid åker tillbaka efter att man bromsat. Detta har då skapat ytterligare ett problem i det att jag fortfarande kör med en delvis (fast inte mycket) lite intryckt broms i ena bromsskivan, vilket i sin tur har börjat leda till stundtals otroligt irriterande ratt-vibrationer som ibland inte försvinner på ett bra tag. Och sedan när jag stannar och går ur bilen så är bromsskivan på vänster fram alltid mycket hetare än alla andra, och luktar dessutom lite smått bränt, vilket givetvis inte alls gör mig lugn.
Jag är mycket medveten om att man inte egentligen ska köra runt med bilen om det förekommer ett sånt här problem, men jag har inte haft så mycket val, och ekonomin har inte helt o hållet tillåtit mig att fixa problemet tidigare. Och jag känner mig inte direkt jättesugen på att lägga ner flera tusen för att få de nödvändigaste grejerna fixade. För jag vet att om jag byter ut bromsoket (som troligen är boven i dramat) på vänster fram, så ska man egentligen samtidigt byta även höger fram, och lägg därtill kanske nya slangar och bromsvätskor och dessutom byta ut den förmodligen fööör slitna bromsskivan.
Det är pengar som kanske är väl investerade om jag fixar detta, men jag önskar och undrar om ni tror att det finns nån annan lösning som inte kommer kosta lika mycket. Om jag måste byta ut delarna, måste jag nödvändigtvis byta ut allt på samma axel, eller kan jag skippa det?
Skulle vart oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite erfarna och smarta tips. Jag är verkligen ingen expert på bilar, jag är egentligen bara sugen på att få min bil att funka felfritt. Utan att saker och ting ska falera totalt och gå sönder för evigt.
Tack på förhand!
Saken är så här:
Jag har en BMW 318i (E46) ifrån 98. Den funkar finfint i det stora hela men det är ett par saker som jag varit lite orolig och osäker på. Jag har endast haft bilen i snart 3 månader. Och problemet har hållt på i kanske 2 utav dessa månader, tror jag.
Problemet är detta att jag har ett problem med något i bromsanordningen på vänster framhjul. Jag har tagit bort bromsoket för att göra en kontroll av det, till ytan så såg den relativt fräsch och fin ut, men problemet är det att kolven som ska trycka till beläggen mot skivan inte alltid åker tillbaka efter att man bromsat. Detta har då skapat ytterligare ett problem i det att jag fortfarande kör med en delvis (fast inte mycket) lite intryckt broms i ena bromsskivan, vilket i sin tur har börjat leda till stundtals otroligt irriterande ratt-vibrationer som ibland inte försvinner på ett bra tag. Och sedan när jag stannar och går ur bilen så är bromsskivan på vänster fram alltid mycket hetare än alla andra, och luktar dessutom lite smått bränt, vilket givetvis inte alls gör mig lugn.
Jag är mycket medveten om att man inte egentligen ska köra runt med bilen om det förekommer ett sånt här problem, men jag har inte haft så mycket val, och ekonomin har inte helt o hållet tillåtit mig att fixa problemet tidigare. Och jag känner mig inte direkt jättesugen på att lägga ner flera tusen för att få de nödvändigaste grejerna fixade. För jag vet att om jag byter ut bromsoket (som troligen är boven i dramat) på vänster fram, så ska man egentligen samtidigt byta även höger fram, och lägg därtill kanske nya slangar och bromsvätskor och dessutom byta ut den förmodligen fööör slitna bromsskivan.
Det är pengar som kanske är väl investerade om jag fixar detta, men jag önskar och undrar om ni tror att det finns nån annan lösning som inte kommer kosta lika mycket. Om jag måste byta ut delarna, måste jag nödvändigtvis byta ut allt på samma axel, eller kan jag skippa det?
Skulle vart oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite erfarna och smarta tips. Jag är verkligen ingen expert på bilar, jag är egentligen bara sugen på att få min bil att funka felfritt. Utan att saker och ting ska falera totalt och gå sönder för evigt.
Tack på förhand!
0
0
0
0