3317
Sök

Passar en m90 låda där en m46 har settat?

4 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
1
Senast redigerat av Ferken (1 oktober 2015)


17 Inlägg
1 februari 2008
#2
allt är relativt...
ja en m90 passar där en m46 har setat men det är spräng koporna som skiljer sig..
nu vet jag inte vilken motor eller bil di har men låt säga.. nu gissar jag lite.. men vi säger att du har en 740 med b230 motor å m46 låda då kan du ta en växellåda från en 940 med b230 motor som är utrustad men m90.
varför jag är lite över tydlig här är att m90 finns även till 960 men raksexan (2,5 å 3,0)! de som är roligt men DEN m90:n är att den passar på de 5 cylindriga motorerna som du hittar i 850/v70 å på de modell programmet hittar vi en kortare motor än sexan å med mer effekt ( t-5)


17 Inlägg
1 februari 2008
#3
...glömde säga att kardan och spakställ troligen behöver bytas/ändras!


Meister
6 763 Inlägg
1 februari 2008
#4
RoadRunner68 skrev:
allt är relativt...
ja en m90 passar där en m46 har setat men det är spräng koporna som skiljer sig..
nu vet jag inte vilken motor eller bil di har men låt säga.. nu gissar jag lite.. men vi säger att du har en 740 med b230 motor å m46 låda då kan du ta en växellåda från en 940 med b230 motor som är utrustad men m90.
varför jag är lite över tydlig här är att m90 finns även till 960 men raksexan (2,5 å 3,0)! de som är roligt men DEN m90:n är att den passar på de 5 cylindriga motorerna som du hittar i 850/v70 å på de modell programmet hittar vi en kortare motor än sexan å med mer effekt ( t-5)

Och den från 960 heter m90h har jag för mig big_smile


486 Inlägg
1 februari 2008
#5
RoadRunner68 skrev:
...glömde säga att kardan och spakställ troligen behöver bytas/ändras!

+ växellådsbalk och lamell.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2008
#6
kardanen måste ju bytas som sagt, spakstället sitter ju oftast kvar, lika så balken...

kardan, lamell behövs...


turboabstinens
442 Inlägg
19 februari 2008
#7
Kardan från 940 passar väl? Och lamell, är det andra splines?
I övrigt samma svänghjul på motorerna va? Då kan man ju ta en eftermarknadslamell till 940.

och spakställ passar rätt på eller?
Senast redigerat av bluelight (19 februari 2008)

ocertifierad klåpmekare

Öh, barlös.
300 Inlägg
19 februari 2008
#8
M90 lådan är den slitstarkaste av alla M lådor right? Är det någon just skilnad på dem i utformning än just sprängkåpan ?

247 Inlägg
6 mars 2008
#9
du måste byta svänghjul med, lammelen är större till m90, sen är det andra splintes

116 Inlägg
21 januari 2010
#10
Hej, då kan man alltså ta allt från en 940 utrustad med m90, svänghjul,lamell,tryckplatta,låda,kardan. och allt passar en 740 men b230F motor?

940GL,855t5,740GL,945TIC,740GL,945GL,740GL,745 GLT16v,900SE 2.0T,940 TIC,940 ltt,850,740 GL,760TIC.

326 Inlägg
7 mars 2010
#11
lånar tråden lite. har nyss köpte en b230fk som satt ihop med m90låda så tänkte höra om jag då bara köper en sinterlamell med samma mått som till svänghjulet och splines till m46/m47? smile ville helst slippa köpa m90lådan för att de blir bmw låda senare smile
Senast redigerat av grindborg1 (8 mars 2010)



Sök