2539
Sök

Bmw, tungtrampade?

1 131 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#1
Provkörde en 323a idag..
Ratten va jävligt trög, ska det va så?

Sen även gasen å kopplingen var väldigt tungtrampade, är bmw sådana? eller bara den jag körde? (96a förmodligen gått över 30' i praktiken men inte på mätarn)
Tyckte det va värre än min gamla 740....

Även backen väldigt trög, hur funkar den? ska man dra den allt va man kan te vänster så det klickar till å sedan skjuta upp den? ägern sa det iaf, men a verkade lite underligt....


annars verkar bmw vara en skön bil, sitter bra å så iaf:)


dARKiE
5 031 Inlägg
28 januari 2008
#2
ratten ska gå mjukt om det är servo på den,
Min gamla E34 -88 var ganska hård på kopplingen men inte gasen..

Backen ska man skjuta till vänster sedan upp ja, fast man ska inte behöva ta i som en idiot. Tror du ska vänta på en annan bmw. Den verkar ganska slut ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

transportkonsult
284 Inlägg
28 januari 2008
#3
Shit jag trodde inte man trampade runt med någon bil sen flintas tid?

Bottles are for babys. Real men get blown.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 januari 2008
#4
gasen på min bmw är trögare än på 245an, men styrningen är inte så jätte trög, iofs lite beroende på vad jag har för däck fram, har jag på 17"arna så blir den trögare.. och växelspaken ska vara ett lite "lätt" tryck till vänster för at bakspärren ska !"gå ur"

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 131 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#5
Darkie skrev:
ratten ska gå mjukt om det är servo på den,
Min gamla E34 -88 var ganska hård på kopplingen men inte gasen..

Backen ska man skjuta till vänster sedan upp ja, fast man ska inte behöva ta i som en idiot. Tror du ska vänta på en annan bmw. Den verkar ganska slut ;D

Servo va det, men a gnisslade å grejer så antar att den va helt slut...

Åfan, ska det gå så trögt? lr ska det klicka lr nått? Han sa ta i bara, keej....
A sant, den ska jag verkligen inte ha....

Kopplingen kan juh få vara hård, men gasen asså shit, gick väldigt trögt men inte så att man fick kramp i benet men trögt gick det smile


Thorssa
28 januari 2008
#6
Rigg0 skrev:
Provkörde en 323a idag..
Ratten va jävligt trög, ska det va så?

Sen även gasen å kopplingen var väldigt tungtrampade, är bmw sådana? eller bara den jag körde? (96a förmodligen gått över 30' i praktiken men inte på mätarn)
Tyckte det va värre än min gamla 740....

Även backen väldigt trög, hur funkar den? ska man dra den allt va man kan te vänster så det klickar till å sedan skjuta upp den? ägern sa det iaf, men a verkade lite underligt....


annars verkar bmw vara en skön bil, sitter bra å så iaf:)

Kopplingen och även gaspedalen upplever jag som trögare på E36 än på många andra bilar. Även styrningen är lite trögare. Första gången jag skulle lägga i backen vågade jag inte ta i så mycket som man måste på dem, det är ganska trögt förbi spärren!

1 131 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#7
Thorssa skrev:
Rigg0 skrev:
Provkörde en 323a idag..
Ratten va jävligt trög, ska det va så?

Sen även gasen å kopplingen var väldigt tungtrampade, är bmw sådana? eller bara den jag körde? (96a förmodligen gått över 30' i praktiken men inte på mätarn)
Tyckte det va värre än min gamla 740....

Även backen väldigt trög, hur funkar den? ska man dra den allt va man kan te vänster så det klickar till å sedan skjuta upp den? ägern sa det iaf, men a verkade lite underligt....


annars verkar bmw vara en skön bil, sitter bra å så iaf:)

Kopplingen och även gaspedalen upplever jag som trögare på E36 än på många andra bilar. Även styrningen är lite trögare. Första gången jag skulle lägga i backen vågade jag inte ta i så mycket som man måste på dem, det är ganska trögt förbi spärren!

hm.. men hur tröga ska dem vara egentligen? är van vid min 740(som gått en hel del/sleten) å den e trög, men bmw var juh extremt trög jämfört med 740in? Går det å få gasen mjukare?


Thorssa
28 januari 2008
#8
Det går ju inte att förklara. Prova några fler och jämför, det är nog enda sättet att märka om det är något fel på den.

1 131 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#9
Thorssa skrev:
Det går ju inte att förklara. Prova några fler och jämför, det är nog enda sättet att märka om det är något fel på den.

sant, ska görat!


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 januari 2008
#10
Tungtrampade ?

jo man brukar få knuffa dom rätt ofta wink


3 059 Inlägg
28 januari 2008
#11
På mina är styrningen väldigt lätt.. servo på båda.

Kopplingen är väldigt lätt på min 320. förvisso har den just fått ny koppling och uttrampningslager.. allt har blivit uppsmort. Den var trög tidigare, men när det var uppsmort vid uttrampningslager och det bytat så smeker man ner den.. Det gamla uttrampningslagret gick ganska trögt smile
Kopplingen på min 316 är bara lite trögare än på min 320.. men inget som är jobbigt eller värre än andra bilar.

Backen på min 320 går lätt och fint att få i.. Lite trögare på min 316 men inte mycket.. ett liiiitet "hack" på båda när man för spaken till vänster, men att trycka i den går som på alla andra bilar.

320 har gått 19 och 316 har gått 13


1 131 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#12
Smajly skrev:
På mina är styrningen väldigt lätt.. servo på båda.

Kopplingen är väldigt lätt på min 320. förvisso har den just fått ny koppling och uttrampningslager.. allt har blivit uppsmort. Den var trög tidigare, men när det var uppsmort vid uttrampningslager och det bytat så smeker man ner den.. Det gamla uttrampningslagret gick ganska trögt smile
Kopplingen på min 316 är bara lite trögare än på min 320.. men inget som är jobbigt eller värre än andra bilar.

Backen på min 320 går lätt och fint att få i.. Lite trögare på min 316 men inte mycket.. ett liiiitet "hack" på båda när man för spaken till vänster, men att trycka i den går som på alla andra bilar.

320 har gått 19 och 316 har gått 13

Najs! bara å serva dem så ska det vara lungt me andra ord? smile


3 059 Inlägg
29 januari 2008
#13
Ja alltså en bil som är regelbundet servad och väl omhändertagen håller lite bättre...

Att det är lugnt vill jag låta vara osagt ang den bilen du har testat. Låter ju som att uttrampningslagret börjar kärva på den..
Att gasen e trög ser ja själv inte som ett större problem.. Säkert det lättare att fixa..
Är dte servo på den och den ändå känns trög tyder ju på fel.. e där servo-olja på den? Pumpen kass?

Ska tillägga att på sommaren sitter det 17" på båda mina bilar, 320 (-96) har 225 breda och 316 (-97) har 205 breda..

Men jag hade nog gjort som dom andra säger.. testa fler bilar.. Du kan tro jag testa många 320 touring innan jag hittade denna jag har nu.. skoja asså sicka skitbilar de fanns.. den ena värre än den andra och ändå kan dom vara betydligt nyare.. Just som du säger om den du kollat på.. gnisslar o skriker, trög här o trög där..
Svårt o tro att vissa överhuvutaget är rädda om sina bilar.. trasiga inredningar och tillomed trasiga innertak i bilar som "bara" är 10-12 år gamla.. Ja även det i nyare bilar..

Kan tipsa om Autopower ( http://www.autopower.se )
Endast BMW relaterat furom om det är just BMW du söker efter..
Kolla deras köp/begagnat guide så får du lite tips:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E36/
Senast redigerat av Smajly (29 januari 2008)


DFFL
9 020 Inlägg
29 januari 2008
#14
Jag har visserligen bara kört BMW-bilar som varit mindre än 2 år gamla.
Men alla har varit ganska lättstyrda och alla har varit automatare tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 januari 2008
#15
Jag har inte haft några problem med som det, utom att styrningen är lite trögare just på grund av breda och låg profildäck, men kan ändå vrida ratten men lillfingret när bilen står still.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

155 Inlägg
29 januari 2008
#16
Samma här, min koppling är väl lite hårdare än på volvon som jag kör vintertid... men annars inga problem.


159 Inlägg
29 januari 2008
#17
Bmw är sådana!   De ska ju va trögt, så man får lite känsla wink

Hk is how hard you hit the wall, Nm is how far you take the wall whit you :)

2 283 Inlägg
29 januari 2008
#18
Om du tycker den kopplingen är hård så testa trycka ned en äldre 911...

R.I.P. Michael Jackson!

1 131 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#19
bmw32 skrev:
Bmw är sådana!   De ska ju va trögt, så man får lite känsla wink

Så gasen ska vara trögare en kopplingen?


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
#20
Är det inte bara nån form av uppsmörjningsfråga då?
Allt kan väl kärva ihop litegrann..

Men är ju aldrig fel på en BMW, så kanske är för klena benmuskler? (hö hö, humor på lågnivå)



Sök