3572
Sök

tips och knep för fälgrengöring

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
börjar förbereda sommardäcken lite innan dom ska på och skulle behöva lite goda råd och knep vad det gäller rengöring då det är ett h----ete att komma åt alla små hörn och kanter. vad använder ni för medel och andra diverse verktyg.

Tidsoptimist
184 Inlägg
29 januari 2008
Ett hett verktyg är tandborsten. Åsså vanlig fälgrent. Det brukar funka.

Jag försöker iaf...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
alla tandborstar jag testat går bara av sad

819 Inlägg
29 januari 2008
på med duktigt med avfettning, spola av dom och gnugge med svamp och tandborste.
asfalststänk som sen sitter kvar löser du lätt bort med t-röd smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

DFFL
9 020 Inlägg
29 januari 2008
Avfettning och diskborste tar jag.
Mamma tyckte inte det var lika bra som jag när jag knyckte nya diskborstar lite då och då. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2008
Är det riktigt äckliga fläckar kan du ju grotta runt lite med välfuktad svinto-stålull.
Men det är ju slipande om det blir torrt så lär ju vara lite försiktig.. roll
Man vet ju inte förrän man provat. Svinto funkar ju till allt annat big_smile (typ avlutade trämöbler, diskhon, osv wink)

348 Inlägg
29 januari 2008
En produkt: Biltemas fälgrengöring

Den är funkar innehelsicke bra, spruta på och skölja av, kommer åt i skrömslen och allt.

Va dock försiktig när du använder det, andas inte in det, det smakar illa och känns som man vill spy. Skadar inte fälgen dock.
Senast redigerat av BBR (29 januari 2008)

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
kanske ska tilläggas att jag var lite slarvig i höstas och inte gjorde rent fälgarna så ofta för jag orkade inte stå ute i kylan och putsa på fälgarna så la  bara krutet på bilen så i kanterna lär de sitta som inivasken

10 Inlägg
31 januari 2012
Tjenare ! jag tänkte rengöra mina fälgar skitiga och säkert inte rengjorda på ett bra tag !
Så frågan är ju
Verktyg ?
medel ?

Mvh

15 Inlägg
31 januari 2012
CssXswe skrev:
Tjenare ! jag tänkte rengöra mina fälgar skitiga och säkert inte rengjorda på ett bra tag !
Så frågan är ju
Verktyg ?
medel ?

Mvh

Det står ju precis ovan?

Tror du tandborste och avfettning har slutat fungera?

10 Inlägg
31 januari 2012
LillaTobbe skrev:
CssXswe skrev:
Så frågan är ju
Verktyg ?
medel ?

Mvh

Det står ju precis ovan?

Tror du tandborste och avfettning har slutat fungera?

Man vet ju aldrig wink

nej så klart inte med tekniken går väl frammåt tänkte om det fanns nå mer effektivt smile

huh?
10 427 Inlägg
31 januari 2012
Mac 124 Prickbort
http://www.tomparacing.se/Mac124prickbort1L.jpg

Funkar bättre än allt annat jag provat hittills (diverse avfettning, fälgtvätt m.m. som man
kan köpa i vanliga butiker). Funkar utmärkt som grovrengöring innan tex vaxning av fälgar.

* Studerande *
563 Inlägg
31 januari 2012
BBR skrev:

Den är funkar innehelsicke bra, spruta på och skölja av, kommer åt i skrömslen och allt.

Va dock försiktig när du använder det, andas inte in det, det smakar illa och känns som man vill spy. Skadar inte fälgen dock.

Instämmer!  Till min förvåning är den oerhört effektiv, samt billig i pris.  Kör med en vanlig fälgborste (tvåsidig - grov/fin alt. smal).

huh?
10 427 Inlägg
1 februari 2012
Ljepone skrev:
BBR skrev:

Instämmer!  Till min förvåning är den oerhört effektiv, samt billig i pris.  Kör med en vanlig fälgborste (tvåsidig - grov/fin alt. smal).

Tycker inte att den är något särskilt bättre än tex Sonax eller Turtles dyrare varianter.
Plus att den är mindre mysig att andas in jämfört med de ovan nämnda.
Man får hålla andan när man knallar runt bilen och sprayar på fälgarna med
Biltemas. tongue

10 Inlägg
1 februari 2012
steifan skrev:
Mac 124 Prickbort
http://www.tomparacing.se/Mac124prickbort1L.jpg

Funkar bättre än allt annat jag provat hittills (diverse avfettning, fälgtvätt m.m. som man
kan köpa i vanliga butiker). Funkar utmärkt som grovrengöring innan tex vaxning av fälgar.

Det blir att testa den. Tack för alla svar smile

* Studerande *
563 Inlägg
1 februari 2012
steifan skrev:
Tycker inte att den är något särskilt bättre än tex Sonax eller Turtles dyrare varianter.
Plus att den är mindre mysig att andas in jämfört med de ovan nämnda.
Man får hålla andan när man knallar runt bilen och sprayar på fälgarna med
Biltemas. tongue

Haha! Kan instämma angå. att den inte e så trevlig att andas in. Men den funkar & gör rent. Klart bra fälgrengöring smile

Trummis
404 Inlägg
31 mars 2012
Bump!

Ska man spruta Biltemas fälgrengöring direkt på fälgen, eller ska man spola av den först?
Sen när man har rengöringen på, ska man bara gnugga bort den med diskborste, eller spola med vattenslang?

* Studerande *
563 Inlägg
31 mars 2012
Spola > Spraya > Borsta - Låt verka i 5 - 10min & spola sedan av.

Fälgrengöringen & bortsen (speciell avsedd) hittar du hos Biltema.

wink

Sök