2537
Sök

apelsinskal (lack) :S

469 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
hej jag har fått ett litet fel som jag skulle vilja har råd om, de e så att jag lacka om bilen för inte så länge sen men efter lackningen så vart det som apelsinskal och inte slätt och fint ( min första lackning ).
Nu till frågan, hur skall jag gör för att få det slätt och fint innan jag kör på med klarlack?
Tack på förhand // niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

584 Inlägg
31 januari 2008
exoop skrev:
hej jag har fått ett litet fel som jag skulle vilja har råd om, de e så att jag lacka om bilen för inte så länge sen men efter lackningen så vart det som apelsinskal och inte slätt och fint ( min första lackning ).
Nu till frågan, hur skall jag gör för att få det slätt och fint innan jag kör på med klarlack?

slipa ned o lacka om?

469 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
okej är det så illa? det går inte med rubbing eller nått sånt?

schtek
478 Inlägg
31 januari 2008
Eddie_Boy skrev:
exoop skrev:

slipa ned o lacka om?

word

Hojmek
748 Inlägg
31 januari 2008
Vissa våtslipar ju smile

584 Inlägg
31 januari 2008
exoop skrev:
okej är det så illa? det går inte med rubbing eller nått sånt?

Ne ja vet bara att min kompis slipade ner o lackade om när det blev så för honom..

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
31 januari 2008
Borde räcka med att våtslipa, slipa ner allt och lacka om tycker jag låter lite väl drastiskt....

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
31 januari 2008
Ska du ändå lägga klarlack så blir det som en vanlig mellanslipning. Slipa ner bilen med 1000 torrslip på oscilerande maskin. Sedan på med klarlacken.
Svårare än så är det faktist inte:)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

188 Inlägg
31 januari 2008
Våtslipa det så blir det bra wink

http://www.garaget.org/?car=19616
Jens Hedström
Kör volvo 855 R med steg 4trimm från Autotech

469 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
okej jag ser att det finns ett övervägande svar så jag gör så och provar:P tack för svaren

158 Inlägg
31 januari 2008
våtslipa med 1500 eller 2000 papper, sen e de bara o polera så slipper du klarlacka igen

4 670 Inlägg
31 januari 2008
a du en gör slipa inte igenom lacken då är de bara o lacka om!

158 Inlägg
31 januari 2008
om  man slipar igenom me våtslippapper så suger man riktigt hårt..... de räcker att ta en kloss me 2000papper o bara dra nåra gånger, man behöver inte stå o nöta som fan,

4 670 Inlägg
31 januari 2008
jo men det är lätt gjort om man ska slipa ner en hel bil!

158 Inlägg
31 januari 2008
sant, men man får ta de försiktigt,,big_smile

469 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
jag ska åka och köpa 2000 papper imorgon så får jag se hur det blir:P hoppas det blir bra:P så tråkigt med knottrig lack:S

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
31 januari 2008
De flesta bilar har ju lite apelsinskal-lack från fabrik om man kollar nära. Inget man märker direkt tycker jag.
Men det är ju jävligt najs att kunna ta extrema närbilder med en systemkamera för att skryta hur bra lack man har. smile

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
1 februari 2008
En fråga..

Varför lägga ner mååånga timmar att först slipa, sen vara en duktig polerare för att få bort alla djupa repor från 2000 våtslip om du ändå ska lägga klarlack?
Prova på en liten yta att våtslipa och sedan polera, tänk sen att du ska göra denna procedur på HELA bilen:)

Ska du nu inte lägga klarlack om det blir bra finish, så använd en oscilerande slipmaskin och börja med antingen 2000 eller 3000 Abralon. Kan slipas antingen vått eller torrt.(beroende på hur bra man slipar utan att polera igenom. Man bör tänka på att det måste finnas en del material kvar efter slip för att kunna polera utan att gå igenom)
Avsluta sedan med 4000 Abralon om du inte vill polera så hårt. Ytan blir aningen blank nu, så en polering utan att polera speciellt aggressivt går bra nu.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

2 februari 2008
Ja skulle lägga om, då oftast inte alltid men oftast det är väldigt lite klarlack där du laggt "apelsinskal"
Nu va de länge sen ja gjorde de så men ändå big_smile

Sök