3391
Sök

Får ingen midbas ur framsystemet.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Hej. Vart nere i garaget ikväll och pillade. Satte i mina nya högtalare i dörrarna (kicker ks65.2). Men blev förvånad över att de inte spelade någon midbas (men midbasen spelade men dock inget kraftigt, så den fungerar). Så jag började då kolla delningarna på steget, och vred och vände på alla knappar utan någon förändring. Bytade även kanaler på steget (Dls 4-kanals steg) utan framsteg. Kopplade även förbi delningsfiltret för att se om det var de som störde men ikke. Så min tanke då var att det kunde vara någon inställning på min stereo möjligtvis. Förstår mig knappt på den själv det är en Alpine CDA-9853R. Vet någon vad felet kan vara?
Senast redigerat av Kornz (3 februari 2008)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 februari 2008
Om du inte förstår hur stereon funkar så är faktiskt instruktionsbiken ett bra tips att läsa.

Sätt alla inställningar i stereon på flat när du ställer stegen, sen kan du finjustera efter olika musik på stereon.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 februari 2008
sen tar det även tid för högtalarna att spela in sig...det var ju nya högtalare va?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
mickinho skrev:
sen tar det även tid för högtalarna att spela in sig...det var ju nya högtalare va?

Jo det förstår jag ju. Men en midbas ska väll inte bara spela diskant????

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 februari 2008
Kornz skrev:
mickinho skrev:

9853an har väl inbygda filter om jag inte missminner mig, så förmodligen har du valt nån utav lågnivåutgångarna som är ställd att spela typ 1000Hz och upp eller nåt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Kornz skrev:
mickinho skrev:

9853an har väl inbygda filter om jag inte missminner mig, så förmodligen har du valt nån utav lågnivåutgångarna som är ställd att spela typ 1000Hz och upp eller nåt.

mvh Jonas

Får vänta tills det blir säsong o ta ut bilen och köra ner den till ljudbyggaren i stan så får han kolla på de, han är ju väldigt duktig på de, men kan kolla med o byta från front till rear på lågnivån.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 februari 2008
Kornz skrev:
jonash skrev:
Kornz skrev:

mvh Jonas

Får vänta tills det blir säsong o ta ut bilen och köra ner den till ljudbyggaren i stan så får han kolla på de, han är ju väldigt duktig på de, men kan kolla med o byta från front till rear på lågnivån.

Kolla inställningarna först, och ställ filtrena på "noll".

Manualen har du väl?! Annars finns den på nätet.

mvh Jonas

Subarist
131 Inlägg
5 februari 2008
Har du kollat så att kablarna är rätt kopplade så inte högtalarna spelar ur fas?
Jag har samma problem i min bil med mina DLS-högtalare. Polarn, som är bra att ljud, säger att det låter som de spelar ur fas. Jag har dock kollat x-antal gånger och det är rätt kopplade... Intsällningarna i stereon och steget är FLAT.
Nu har jag slut på ideer och är också intresserad av vad proffsen har för tips.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 februari 2008
Hur spelar diskanten då? Tänkte så du inte kopplat fel på delningsfilterna..

Har du två steg så ska du inte göra något i stereon alls, utan sköta allt med stegens filter.

Min erfarenhetn gäller Pioneer och JVC, men där gäller det att bryter man ferkvensen i stereon så klipper det så plötsligt, så det kan låta skrikigt och hackigt.

Vi gjorde då i en polares bil. Allt skrek och visste inte vad det berodde på, då ställde vi stereon på FLAT och bara ställde stegen så blev det perfa.
Stegens filter klipper mjukare, så det inte blir några hopp.

Men om midbasen bara spelar diskant så måste du ha kopplat delningsfiltret fel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 februari 2008
twin_cam skrev:
Hur spelar diskanten då? Tänkte så du inte kopplat fel på delningsfilterna..

Har du två steg så ska du inte göra något i stereon alls, utan sköta allt med stegens filter.

Min erfarenhetn gäller Pioneer och JVC, men där gäller det att bryter man ferkvensen i stereon så klipper det så plötsligt, så det kan låta skrikigt och hackigt.

Vi gjorde då i en polares bil. Allt skrek och visste inte vad det berodde på, då ställde vi stereon på FLAT och bara ställde stegen så blev det perfa.
Stegens filter klipper mjukare, så det inte blir några hopp.

Men om midbasen bara spelar diskant så måste du ha kopplat delningsfiltret fel.

Om han kopplat dte fel så är diskanten garanterat död...

mvh Jonas

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 februari 2008
Som mickinho skrev tidigare så spela in dom å se om det blir bättre
är förmodligen ganska styva när dom e nya
Senast redigerat av BBAD (5 februari 2008)

340 Inlägg
5 februari 2008
BBAD skrev:
Som mickinho skrev tidigare så spela in dom å se om det blir bättre
är förmodligen ganska styva när dom e nya

Men snälla det lär ju inte vara därför de inte låter. Det är snarare som flera nämnt felkopplat.

huh?
10 427 Inlägg
5 februari 2008
Är inte så att högtalarna sitter lite 'slappt' i dörrsidorna/motsvarande då?
Tappas väl en del kräm om dom inte sitter stenhårt.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Är inte så att högtalarna sitter lite 'slappt' i dörrsidorna/motsvarande då?
Tappas väl en del kräm om dom inte sitter stenhårt.

Jag har gjort ordentliga bafflar i mdf och allt sitter som de ska hårt o jäkligt. Har kollat alla kopplingar och så det är inget fel på det. Även provat koppla förbi delningsfiltret så det är inte det som är problemet iheller. Manualen till stereon har jag inte kvar.
Skulle det kunna vara att de gamla inställningarna sitter kvar i stereon sen min förra bil ? För då körde jag diskanterna och midbasarna seperat på kanalerna på steget. Det var dock ljudbyggaren som fixade detta till mig.

@Jonash, vet du vart man kan få tag i en manual till stereon?

1 634 Inlägg
5 februari 2008
testa "reset" på stereon. Jag råkade ut för det en gång att all midbas försvann, lyckades fan inte hitta felet, ställde om allt men ingen skillnad, då tryckte jag in reset och sen funkade det som det skulle. Det var en Alpine 9853R jag hade.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Solfilmsmontör
947 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
testa "reset" på stereon. Jag råkade ut för det en gång att all midbas försvann, lyckades fan inte hitta felet, ställde om allt men ingen skillnad, då tryckte jag in reset och sen funkade det som det skulle. Det var en Alpine 9853R jag hade.

Mvh Andreas

sitter den knappen bak till eller?

1 634 Inlägg
6 februari 2008
Vet inte var den sitter på din, men på min har jag för mig att den satt på framsidan någonstans, en liiite jäkla knapp, du måste ha en spetsig penna lr något annat för att trycka in den.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 februari 2008
på min alpine 9883r så sitter reset knappen under fronten, nere till vänster. det e ett litet hål med en knapp i. som andreas_gbg_ säger så e det bara att peta med en spetsig penna.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
ska kolla upp detta till helgen. Tackar för alla svar i tråden

1 634 Inlägg
10 februari 2008
Hur gick det?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök