22 februari 2008
Trådstartare
Jag har nu kommit fram till att dessa irridiumstift verkligen är bra!!!
Låt mig berätta....
Jag var ute med bilen på E4:an idag. Jag har en ganska liten och klen bil så när det kommer en brant uppförsbacke och jag ligger på femman så orkar motorn knappt hålla farten.
Har jag då gasat lite extra så har motorn börjat brumma, brrrrrrr. Släpper jag av gasen så tystnar det. Bosse bildoktorn gav en förklaring till detta fenomen en gång och det hela beror på att vid belastning av motorn så ökar trycket i cylindern, och när trycket ökar så försämras samtidigt gnistan, därav kan motorer brumma eller vibrera när man pressar de på hög växel i uppförsbackar, särskilt om stiften är slitna eller om tändningen i övrigt fungerar dåligt.
Nu till det roliga, detta fenomen som jag alltid har haft emr eller mindre på min bil är helt borta i och med de nya stiften!!!
Jag försökte verkligen provocera fram brummandet idag men det gick inte. Tidigare så har jag trott att det var fläktremmen som brummade, men nu vet jag att det var detta fenomen med dålig gnista under högt tryck som skapade ljudet.
Detta var ett riktigt bra kvitto på att dessa stift verkligen fungerar som de utlovar tycker jag!
Jag är därmed mycket nöjd med mitt köp!
Det ska bli intressant att kolla sen om bensinförbrukningen har förändrats också.
Jag ska förövrigt beställa mer stift, om någon är intresserad så kan jag köpa åt dej, 90kr stiftet inkl frakt vill jag ha.
Senast redigerat av Loffe123 (22 februari 2008)