4 februari 2008
Trådstartare
En bekant klagade över att det skrek i bilen när hon startade. Aha, generatorremmen..var det inte, fjäderbelastad spännrulle.
Om det skriker så laddar det väl mycket, jodå 55A till batt. Bilen var lite seg vid start - jag bytte till nytt batteri. Nu laddade det "bara" 50A. (Mätt med tångampmeter)
H-e.. Fel på spänningsregulatorn? Ordnade en sprillans och bytte. Dessförinnan hade jag mätt upp alla 9 dioderna, både likriktar- och magnetiseringsdioder med multimeter. Alla tycktes vara OK.
In med generatorn i bilen. Laddade fortfarande - 50A! Detta i ett nytt, fulladdat, batteri.
Nu har hon med vänliga kompisars hjälp fixat in en annan, beg generator i bilen. Tyvärr skriker det fortfarande vid start.
Har inte möjlighet att kolla laddningen, nu, då bilen finns 7 mil bort.
Det finns ju bara två (tre med jord) anslutningar till gen.
Kan det vara något yttre fel som påverkar laddningen ? Via den tunna kabeln...?
Bil: Seat Cordoba -98 1.6l 57kW