3894
Sök

hur kan man få tag på färgkod till omlackad bil?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
har ett problem, ska bättra på färgen på 240n lite, men den är omlackad, så köper jag färg vi färgkoden så kommer den inte va vit längre utan kommer bli orange, vilket jag inte gärna vill tongue

så hur ska man få fram rätt färg? skulle gissa på att dom lackat i ngn 240 orginalvit, hur många finns den i? provade med polarens 740 vita färg, men den var inte samma..

mvh Båge

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Bilplåtslagare
70 Inlägg
5 februari 2008
Vissa lackerings-firmor använder sig av en "kamera" som kan läsa av färgen, du kan ju försöka hitta någon sådan som kan hjälpa dig. Annars så brukar det finnas olika varianter av färgkoder där man kan försöka hitta rätt nyans..  jag försökte hitta till min, fanns 6-7st olika på samma färgkod.
Kolla med olika firmor så får vi hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
ok tack för det svaret smile ska leta lite!

ngn mer som har tips?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Lackerare
159 Inlägg
5 februari 2008
Åk till en lackerings firma eller din lokala lackaffär, där har dom som förra talare sa, en kamera som läser av färgen.....

Eller så har dom en massa provkartor och en speciell lampa som avger 99 % dagsljus, eftersom det är en sak att lacka den inne, sedan rulla ut den i dagsljuset, så kan det skifta i färg.

När du sedan har fått fram rätt färgkod så skriv ner den och förvara den på ett säkert ställe om du skulle behöva den igen vid ett senare tillfälle.

Lycka till smile

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/

Sök