3427
Sök

sjuka lagar?

517 Inlägg
9 februari 2008
newkie skrev:
Siarnaq skrev:
Jag ska inte ens börja på "svenska lagar".

Hela jävla systemet är ju hur jävla retarded som helst. Borde vara som USA, där allt är på EGET ANSVAR.

Men du... Flytta till USA då om allt är så jävla bra där...Bara för att nått står i aftonbladet innebär det inte att det är sant...

Att komma å gnälla på lagen när man åkt dit tycker jag också är lite löjligt. Man måste ha körkort för att bogsera och för att bli bogserad så är det med den saken. Har man inte körkort men gör det ändå ska man inte komma å grina om det efter heller. Det här är samma sak som dom som gnäller på polisen för att dom åkt på fortkörningsböter...

Kan tillägga att en jag känner som var i USA och körde 20-30 kilometer i timmen för fort, fick 10 000 kr i böter....

/Martin - Wolfsburg GTI

53 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Visst borde jag haft bättre koll på lagen, men jag tycker ändå att straffet är alldeles för hårt. Om jag hade fått en varning istället eller 1-2 månaders indraget körkort så kunde jag ha accepterat straffet eftersom jag ändå gjort ett litet misstag, men 6 månader tycker jag är alldeles för mycket, det är väl ganska enkelt att bedöma att det jag gjorde inte innebär nån större trafikfara eftersom jag ändå har traktorkort. Vad jag har hört så får man nästan alltid 6 månader indraget körkortstillstånd för olovlig körning, om det inte är grov olovlig körning vill säga. Tycker man borde se på varje trafikbrott lite mer från fall till fall. När jag överklagade så hade jag hjälp av en advokat men detta hjälpte inte... Vid värre brott som t ex rattfylla tycker jag självklart att man ska få ett kännbart straff.

1 079 Inlägg
9 februari 2008
Personligen tycker jag det var lite väl hårt straff det borde varit en förmildrande omständighet eftersom du har traktorkortet, med andra ord hade det suttit en LGF skylt på så hade det varit OK under exakt samma förutsättningen nämligen en bogsering i 30km/h, men det är ju så det brukar vara när man normalt sett sköter sig åker man på någon mindre förseelse så får man ett jäkla straff medans "stamkunderna" får rabatter. 6månader är lite väl hårt, däremot 3månader låter ju mer rimligt, 6månader är ju typ vad man skulle få om man blåser om en polisbil i 150 på 90väg.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
9 februari 2008
Madhouse skrev:
Personligen tycker jag det var lite väl hårt straff det borde varit en förmildrande omständighet eftersom du har traktorkortet, med andra ord hade det suttit en LGF skylt på så hade det varit OK under exakt samma förutsättningen nämligen en bogsering i 30km/h, men det är ju så det brukar vara när man normalt sett sköter sig åker man på någon mindre förseelse så får man ett jäkla straff medans "stamkunderna" får rabatter. 6månader är lite väl hårt, däremot 3månader låter ju mer rimligt, 6månader är ju typ vad man skulle få om man blåser om en polisbil i 150 på 90väg.

Nej, då får man 5månader... iallafall var det så för några år sedan...

Jag körde dock inte om honom, jag körde bara ifrån en civilsnut som hann ikapp mig när jag saktade in längre bort. Ovetandes om att det var en civilsnut.

Polisen erkände dock att det inte var något fel på min körning som sådan... bara hastigheten... smile

Ojoj, känner att moralpoliser kommer hacka på mig i denna tråd nu... big_smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
9 februari 2008
Kan bara säga som så att det är ju olovlig körning! Du hade ju inte körkort på bil och det var ju det du satt i! Hade du tagit A-traktorn och bogserat med hade det ju gått bättre! Du framför ju bilen och då spelar det ju ingen roll om den rullar i nedförsbacke eller bogseras! Det är lika olagligt ändå! Tycker att olovlig körning var rätt för det är vad det är!

-Mike-

Sök