3566
Sök

Hur långt får nybilstillverkarna gå?

23 Inlägg
11 december 2005
Trådstartare
#1
Har en Audi A4 -01:a. Har haft den i lite mer än ett år och i dagarna så gick glödlamporna till positionsljus (bak) och bromsljus i sönder. Åkte in på en mack och skulle byta när jag till min förvåning märkte att det inte fanns någon lucka för att komma åt dom söndriga glödlamporna! ... Trodde först att det fanns något enkelt knep och valde därför att slå ett öga i instruktionsboken.
Men vad stod det där!? Jo att man skulle kontakta en auktoriserad audiverkstad! För att byta en glödlampa!!?

Ju nyare bilarna blir desto mer kapslar dom in och "skyddar" komponenter så att man själv inte ska kunna "meka" med dom. Jag kan förstå att dom gör det med motorn och en del elkomponenter men när det kommer till rent underhållstekninska detaljer så tycker jag att detta är helt för jävligt! Det är tillräckligt dyrt att köpa och hålla en nyare bil utan att man ska behöva lämna in den på bluffreparationer. Vad är nästa steg? Plombera däcken så att man inte kan fylla på luft själv? Gömma tillgång till spolarvätska, motorolja eller kylarvätska. Eller ännu bättre! Sätt ett lås på motorhuven så att ENBART auktoriserad verkstad kan komma in i den!

Jag tänker givetvis att byta glödlamporna själv... men jag behöver tips om hur man gör detta.. Säljer hellre bilen till högstbjudande än att gynna denna bluffverksamhet som i detta fallet Audi står för.   

Vad tycker ni?


Administratör
2 978 Inlägg
11 december 2005
#2
Bak är ju jättesmidigt finns en liten rund bortagbar klädsel bit precis i kanten där du öppna bagageluckan "mot lamporna till" där sitter en skruv "stjärn" lossa den helt o bänd försiktigt ut lampan sen lossar du kontakten o lamphållaren o byter lampan bara "viktigt att du sätter dit exakt rätt lampor watt osv"

En kopp av den svarta såsen...

469 Inlägg
11 december 2005
#3
Malmö Krille skrev:
Har en Audi A4 -01:a. Har haft den i lite mer än ett år och i dagarna så gick glödlamporna till positionsljus (bak) och bromsljus i sönder. Åkte in på en mack och skulle byta när jag till min förvåning märkte att det inte fanns någon lucka för att komma åt dom söndriga glödlamporna! ... Trodde först att det fanns något enkelt knep och valde därför att slå ett öga i instruktionsboken.
Men vad stod det där!? Jo att man skulle kontakta en auktoriserad audiverkstad! För att byta en glödlampa!!?

Ju nyare bilarna blir desto mer kapslar dom in och "skyddar" komponenter så att man själv inte ska kunna "meka" med dom. Jag kan förstå att dom gör det med motorn och en del elkomponenter men när det kommer till rent underhållstekninska detaljer så tycker jag att detta är helt för jävligt! Det är tillräckligt dyrt att köpa och hålla en nyare bil utan att man ska behöva lämna in den på bluffreparationer. Vad är nästa steg? Plombera däcken så att man inte kan fylla på luft själv? Gömma tillgång till spolarvätska, motorolja eller kylarvätska. Eller ännu bättre! Sätt ett lås på motorhuven så att ENBART auktoriserad verkstad kan komma in i den!

Jag tänker givetvis att byta glödlamporna själv... men jag behöver tips om hur man gör detta.. Säljer hellre bilen till högstbjudande än att gynna denna bluffverksamhet som i detta fallet Audi står för.   

Vad tycker ni?

Hur mycket jobb är det att byta glödlampan då?
tänkte går det inte bara ta loss lite plastdelar och byta o sen skruva tillbaks?
Men håler med dig till 100%

Administratör
2 978 Inlägg
11 december 2005
#4
ps jag håller inte med dig alls när det gäller hur långt audi med fler får gå då jag är mek på just vw och audi o ser hur en del kunder som "kan själv" både bryter sönder o sätter halvljuslapor uppochner med felaktig ljusbild som följd osv finns massvis med ex men om du åker till en vw verkstad så tror jag inte dom tar så mycket  för detta "vi gör inte det i alla fall" mvh

En kopp av den svarta såsen...

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
11 december 2005
#5
Jovisst man kan gö om man är okunnig råka hälla spolarvätska i oljan om det skulle gå illa. Men att baka in bilen så extremt så att man inte kan byta glödlampor själv då har det gått för långt. Det är bara ett nytt sätt för bilmärkena att tvinga bilägarna att välja just deras värkstäder. Precis som allt annat med specialnycklar, släckning utav servicelampa mm.

186 Inlägg
11 december 2005
#6
Men sätter man lampor etc. fel så måste man vara VÄLDIGT okunnig eller bara så stressad att man gör fel...i det fallet får man ju helt enkelt skylla sig själv. Biltillverkarna ska ju inte försöka förhindra att man själv ska kunna underhålla bilen om man så vill. Garantin behöver inte täcka det i så fall.
hehe hade en kompis som var så stressad att han hällde spolarvätska i kylarvätskebehållaren... motorn föll ihop efter 1 timme......

Catch me if you can!

12 086 Inlägg
12 december 2005
#7
Daniel T skrev:
ps jag håller inte med dig alls när det gäller hur långt audi med fler får gå då jag är mek på just vw och audi o ser hur en del kunder som "kan själv" både bryter sönder o sätter halvljuslapor uppochner med felaktig ljusbild som följd osv finns massvis med ex men om du åker till en vw verkstad så tror jag inte dom tar så mycket  för detta "vi gör inte det i alla fall" mvh

Så för att det finns några ljushuvven ska alla andra få sota?
Byta lampor.. det är lixom bara en sån grej som man SKA kunna byta. Och är man så korkad så man inte kan byta en lampa kan man väl betala några hundra för att få det bytt. Men frågan är hur de på verkstan ska byta den om den är så jävlig o komma åt?

Administratör
2 978 Inlägg
12 december 2005
#8
Så för att det finns några ljushuvven ska alla andra få sota?
Byta lampor.. det är lixom bara en sån grej som man SKA kunna byta. Och är man så korkad så man inte kan byta en lampa kan man väl betala några hundra för att få det bytt. Men frågan är hur de på verkstan ska byta den om den är så jävlig o komma åt?

Men den är inte jävlig att komma åt jag beskrev ju ganska utförligt hur man gör, och det är alltid dom stora massorna som får lida för dom fås dumhet, men faktum är att dom flesta klarar inte att byta lampor själva och jag tycker att det är ett billigt pris att betala för jag antar att han inte köpte en audi för att den är så jävla kantig o har så en pytteliten motor i fronten utan snarare för att den ser ut just som den gör o då har tillverkaren fått göra vissa lösningar som tyvär alla inte gillar. Men som sagt har man en gång bytt lampa på en A4a så är det en baggis nästa gång med.

En kopp av den svarta såsen...

460 Inlägg
12 december 2005
#9
Jag och mittt företag byter gödlampor åt kunderna om det inte stör våra ordinarie kundjobb på verkstan

23 Inlägg
12 december 2005
Trådstartare
#10
Svar till Daniel.

Först vill jag bara tacka dig för din beskrivning hu man byter glödlampan... kom på det själv efter ett tag.
Men jag måste också kritisera ditt inlägg lite. Du tycker tydligen att man får skylla sig själv om man köper en bil med lite rundare former.... skulle det vara så svårt att fixa en smart lösning på hur man byter en glödlampa? Jag förstår om det är problem om man har en V8 eller 12.a men jag har en 1,8 liters fyrcylindrig turbomotor med en massa plaskåpor runt om!
Det är säkert jättelätt att byta lampor när man väl vet hur. Det jag stör mig på är att om man slår upp instruktionsboken så står det bara kontakta verkstad. BLUFF! Inget annat än bluff! 

Men som sagt du har rätt till din åsikt. wink


Administratör
2 978 Inlägg
13 december 2005
#11
Malmö krille då missuppfatta du mig lite tror jag. Vad jag menade va att för att få en kompakt bil med en viss design så kan tillverkaren tvingas till dessa åtgärder "montera lamporna på lite udda sätt" dock så menar jag inte att det inte borde stå i en instruktions bok, ex fram måste du montera bort hela stålkastaren för att få lamporna bytta o det är oxo lätt om man vet hur man gör men dom kostar ex antal tusen kr st vill du ändå chansa o skruva bort en sån med beskrivning i en instruktionsbok? Jag är lite kluven när det gäller sånt här för er som inte har tummen mitt i handen så borde det finnas en instruktionsbok på hur man gör men det finns minst lika många med tummen mitt i handen som inte borde få röra bilen själva o tyvär går det inte att ha både och.

En kopp av den svarta såsen...

Mr
267 Inlägg
13 december 2005
#12
sälj skiten o köp V8.. där får du göra precis som du vill o de finns nästan inga verkstäder som ens VILL försöka laga nåt tongue...

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

10 287 Inlägg
13 december 2005
#13
Ni vet hur jävligt det är på nya bilar (-06 etc)?

Tex:
- Byta glödlampa kräver serviceåterställning annars tänds inte den bytta lampan då funktionen tas över av annan glödlampa.
- Byta bromsbelägg kräver serviceåterställning för bilen vet att beläggen var slut. Sätter man dit nya så nyper den bromsarna stumma.
- Beräkning av bromstemperatur som varnar om styrsystemet tycker att dina bromsar är för varma ( dvs du kan inte byta till bättre skivor och belägg för det fattar inte styrsystemet).
- Du kan inte uppgradera din stereo då hela bilen har en identitet från fabrik och byter du stereo så kommunicerar inte resten av bilen med stereon längre (tex ljudnivå vid fartökning, inspelade varningsljud etc).
- Du kan inte chippa en diesel då det är så jävla många miljöfunktioner och liknande att om du höjer trycket så dödar du halva bilen.

Kul va !

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
13 december 2005
#14
För mig folkvagn gjorde denna dundertavlan på golf3  eller om det va golf 4 
att man måste lämna in bilen för byta . 
Jag vet att renault scenic av 04 årsmodell har en skön dum i huvet konstruktion som kräver demontering av halva fronten  för komma åt lampan fram (går en stor balk mitt i vägen) 
Så är det med design före praktiskt tänkande (ej smart konstruktionstänkade).  och hur man nu klantar tilll med ljusbilden är rätt fantastiskt  ....   lampan går i regel bara att sätta i på 1 sätt.

Men idag ska en svensson inte ha något tekniskt kunnande alls att kunna byta en lampa om bilproducenter får härja fritt   . det är mycket $$$  i att en verkstad tjänar pengar  änn att kunden byter lampan . Inget annat .

smile


12 086 Inlägg
13 december 2005
#15
Kom på en sak, vill kasta skit över Wahlstedhs i Motala.. en polare till mig lämna in sin Audi A4a där på service. Hör o häpna hur resultatet blev:

En baklampa tog dem 4 timmar att byta
Bromsljuset i bakrutan bytte dom inte "för dom kom inte åt"
Dock knäckte hans sidokjol och sa inget om det.
En varning om bremsh licht (stavning=P) i panelen kunde dom inte släcka för att stereon va ivägen.

O ni verkstäder snackar om att vi förare är odugliga. Som tur är kör jag en omodern 94 och slipper tillverkarnas hyckleri. smile

251 Inlägg
13 december 2005
#16
tog bort hela strålkastaren på min mors bil när ja bytte lampan

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

1 639 Inlägg
13 december 2005
#17
Tur man inte kör Audi då... Tar ca 25 sek att byta den krångligaste lampan på min bil (i mörker), trots att det är en lite speciell bil ! smile

Och VW koncernens rykte vad gäller service och kundrellationer känner väll dom flesta till, botten i undersökningar många år i rad..
Senast redigerat av mrcelica (13 december 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Carpenter
310 Inlägg
13 december 2005
#18
Tänk om 10-15 år när alla nya prestanda bilar fullproppade med elektronik pajjar!!

Lär ju inte bara vara att åka till skroten å hämta iallafall!

Dyrt!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 december 2005
#19
Men det är ju inte så mycket vi kan göra egentligen tongue vi får bara vänta och se hur det blir big_smile


76 Inlägg
13 december 2005
#20
Kan man inte göra en service på sin bil själv ska man inte ha en.

BMW 320i E21


Sök