2845
Sök

Kommer du ha vinterbil nästa vinter?

671 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Snart halva februari.. om nån månad kommer sommarbilarna så sakteliga smyga sig ur sina vintergömmor. Eller har du kört din "sommarbil" hela vintern?

Jag valde att skaffa vinterbil i år... tänkte va snäll mot bettan å låta henne gå i "ide" för att slippa slask å salt å fula plåtfälgar... men nästa vinter vettefan asså. Har en grundutrustad golf III som vinterbil. Ingen skönhet precis... men det var ju inte det jag skulle ha den till i vinter ju, så den gör sitt jobb.

men jag har kommit fram till att den är rätt överflödig. det e ju nästan ingen vinter att tala om (bor/kör i östergötland) så jag skulle lika gärna kört astran känns det som. 

Så nästa vinter blir det nog att inskaffa feta 17" fälgar med M/S däck å köra den snyggare, roligare å säkrare opeln istället... varför låta skönheten stå å damma i ett garage i 4 månader? helt värdelöst... bara vaxa ordentligt på hösten å tvätta ofta under vintermånaderna så blir allt frid och fröjd...
(Sen kan man ge sig faan på att det blir en riktig vargavinter nästa år bara för det...) tongue

Hur har du gjort och varför? haft vinterbil eller kör du din bil året runt? å varför som sagt. kan va kul att höra lite åsikter.

hur som helst e det inte långt kvar till våren, det ska ni veta!  över till er...

Second is the first loser

Garaget Video Crew
842 Inlägg
9 februari 2008
Har kört min hela vintern har ju inte varit nära snö ens längst ner i sverige smile Ser ingen idè att ställa av den om det e bra väder, den e till för att köras smile

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
9 februari 2008
Tja då man pillat på bilen lite till å från så har man hafft den avstäld å åker Turbo pulka till vinter
bil med ......... smile å så blir det nästa vinter med så bilen e så pass låg så man ej vill agera snöplog
om det nu till visso skulle komma snö.

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Avstängd
76 Inlägg
9 februari 2008
Helt klart att jag kommer ha en vinterbil till nästa vinter med.

671 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Aydin skrev:

...å varför? smile

671 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
lonewolf-holm skrev:
å så blir det nästa vinter med så bilen e så pass låg så man ej vill agera snöplog
om det nu till visso skulle komma snö.

//S

det där e en bra poäng... min är också rätt låg å kommer bli något lägre detta år... men tror inte det har varit en enda sådan dag denna vinter hittils där jag har varit iaf... om det skulle komma snö så får jag väl åka buss eller cykla smile

fler åsikter!

1 436 Inlägg
9 februari 2008
jag kör två året-runt-bilar, en för att åka och en för att köra... har tyvärr bara råd att ha en påställd i taget så de fungerar som sommar och vinterbilar iaf... men tanken är att köra båda året runt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

89 Inlägg
9 februari 2008
kohler skrev:
Hur har du gjort och varför? haft vinterbil eller kör du din bil året runt? å varför som sagt. kan va kul att höra lite åsikter.

Jag kör min bil åretrunt och varför skulle man inte göra det roll

För och nackdelar enligt mig:

+ Säker, trygg, rolig och driftsäker vinterbil
+ Varför köpa en dyr bil och bara använda den en del av tiden man har den istället för att njuta av den medans man har den.
+ Klart billigare köra på vintern med den än skaffa sig en bil till och all jobb med extrabilen.
+ Bilar mår bättre av att köras än stå stilla.
+ 2 års garanti kvar på bilen om den skulle gå sönder.
+ En snödag hittills i år, annars mest regn och blött.
+ Den dagen man säljer den så får man inte mer betalt för den för att den har varit avställd.

-  1 stenskott på den hittills, kunde ha hänt på sommaren med.

Moderna bilar ska köras åretrunt, dum är man annars om man inte har gått om pengar och kan ha flera bilar i garaget. Kan förstå om man har en äldre bakhjuldriven bil utan ABS, antispinn och antisladd att man ställer av den på vintern av säkerhetsjäl.
Senast redigerat av R170 (9 februari 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
9 februari 2008
Nä. Bilar är till för att användas.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 723 Inlägg
9 februari 2008
Kör 245a under vintern. Pontiacen är okörbar vintertid utan varken ABS eller antispin.

Japan Quality
670 Inlägg
9 februari 2008
kohler skrev:
Snart halva februari.. om nån månad kommer sommarbilarna så sakteliga smyga sig ur sina vintergömmor. Eller har du kört din "sommarbil" hela vintern?

Jag valde att skaffa vinterbil i år... tänkte va snäll mot bettan å låta henne gå i "ide" för att slippa slask å salt å fula plåtfälgar... men nästa vinter vettefan asså. Har en grundutrustad golf III som vinterbil. Ingen skönhet precis... men det var ju inte det jag skulle ha den till i vinter ju, så den gör sitt jobb.

men jag har kommit fram till att den är rätt överflödig. det e ju nästan ingen vinter att tala om (bor/kör i östergötland) så jag skulle lika gärna kört astran känns det som. 

Så nästa vinter blir det nog att inskaffa feta 17" fälgar med M/S däck å köra den snyggare, roligare å säkrare opeln istället... varför låta skönheten stå å damma i ett garage i 4 månader? helt värdelöst... bara vaxa ordentligt på hösten å tvätta ofta under vintermånaderna så blir allt frid och fröjd...
(Sen kan man ge sig faan på att det blir en riktig vargavinter nästa år bara för det...) tongue

hur som helst e det inte långt kvar till våren, det ska ni veta!  över till er...

Har också en vinterbil som jag rattar. Kör även jag omkring i E-län.

Vintern är dock inte slut än wink

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

1 079 Inlägg
9 februari 2008
skönt att ha en bil på vintern och till och från jobbet som det inte är så noga med. fint att ha en fin bil som inte blir nerskitad av vardagssysslor wink

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
9 februari 2008
Köpte en 740 i höstas för att s40n är så låg.. Och så ville jag ha en bil att sladda med i snön.. men nån snö har de ju inte blivit så de har inte känts så nödvändigt hitills, ända till jag la på vinterdäcken på s40n nu för att besikta, då sjönk den ännu mer och tror jag skrapade i stänkskydden 3 gånger på en dag. Så den får stå till våren.
Sen tycker jag det är skönt att ha två bilar, en man bryr sig om och en "slit och släng" bil där man inte behöver va så noga, dessutom aptråkigt att tvätta på vintern, 740n tvättar jag till våren... och har man råd med två varför inte? omväxling förnöjer:)
Senast redigerat av R_fused (9 februari 2008)

Avstängd
76 Inlägg
9 februari 2008
kohler skrev:
Aydin skrev:

...å varför? smile

För att inte smuttsa ner den vackra damen som går i ide under vintern big_smile

89 Inlägg
9 februari 2008
Aydin skrev:
kohler skrev:
Aydin skrev:

...å varför? smile

Bilen behöver inte vara smutsig för det är vinter, det gäller ju vårda och sköta om den mera på vintern vilket är roligt. Jag brukar få kommentarer som att "Tvättar du bilen varje dag eller ?" smile

Avstängd
76 Inlägg
9 februari 2008
R170 skrev:
Aydin skrev:
kohler skrev:

...å varför? smile

Bilen behöver inte vara smutsig för det är vinter, det gäller ju vårda och sköta om den mera på vintern vilket är roligt.

Jag håller med dig men man ska ha tid också, när jag tvättar bilen tar det mig ca 3 timmar då är hon ordentligt ren, om jag ska bara spola av henne snabbt ja räkna med att det tar 45 minuter.
Det kan låta paranoidakti men tro mig kan bekräfftas av ett antal meddlemar här inne wink
Som jag brukar umgås med big_smile

89 Inlägg
9 februari 2008
Aydin skrev:
Jag håller med dig men man ska ha tid också, när jag tvättar bilen tar det mig ca 3 timmar då är hon ordentligt ren, om jag ska bara spola av henne snabbt ja räkna med att det tar 45 minuter.
Det kan låta paranoidakti men tro mig kan bekräfftas av ett antal meddlemar här inne wink

Kan ju var så och alla kan ju inte tvätta på gården heller vilket tar mera tid om måste åka till en tvätthall. Jag gör en ordentlig tvätt 1-2 ggr/veckan på garageuppfarten när det inte är minusgrader vilket det inte verkar blir nuförtiden och det är gjort på en 30-40 minuter efter mycket träning.

Avstängd
76 Inlägg
9 februari 2008
R170 skrev:
Aydin skrev:

Kan ju var så och alla kan ju inte tvätta på gården heller vilket tar mera tid om måste åka till en tvätthall. Jag gör en ordentlig tvätt 1-2 ggr/veckan på garageuppfarten när det inte är minusgrader vilket det inte verkar blir nuförtiden och det är gjort på en 30-40 minuter efter mycket träning.

Nice wink själv har jag en tvätthall i garaget och tvättar själv med bilen 2ggr minst i veckan, detta gör jag under nätterna helst mellan 00.00 - 04.00 så blir ingen sur att jag står och okuperar tvätthallen i flera timmar, man får ju respektera sina grannar :-)

Billackerare
737 Inlägg
9 februari 2008
Min Corrado G60 har jag som bruksbil/vinterbil som jag kör med året runt, till jobbet och affären och överallt i övrigt under vinter halvåret. Även vid sämre väder på sommaren.

Min GTI var tänkt som bruks bil innan jag gjorde i ordning den men numera har jag den bara på sommar halvåret. Fin åkning och lite som bruksbil vid fint väder sommar tid alltså. Dock aldrig till jobbet. Till bilträffar ifall jag inte tar turbo corren eller om jag hittar någon annan som kan köra den.

Min Corrado VR6R 3.0 Turbo använder jag bara vid fint väder. Till träffar o.dyl. Ner på stan när jag känner för det.

En av fördelarna med att ha vinter bil (det finns många) är att varje vår när jag tar fram dem andra 2 bilarna så känns det som att man har köpt 2 nya bilar. En härlig känsla. big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Medlem 5280
552 Inlägg
9 februari 2008
StaunteD skrev:
Ingen snö = Inget salt och grus = ingen vinterbil

Om det inte blir snö vill säga..

Så fort det blir minusgrader och det är blött på vägbanan så är dom där o saltar dom små asen.. Den dagen dom slutar med saltet den dagen kommer jag sluta att skaffa en vinterbil.

Sök