I första hand så ska du kolla var tillverkaren rekommenderar för olja.
Står det 10W-40 i boken så gäller 10W-40 motorolja, och inget "jag vill vara snäll och använda 0W-40" för då kan du få rätt så roliga problem om du har otur.
Om oljan är gjord av olja eller gemanipulerad olja ska inte vara av någon större betydelse sålänge oljan är godkänd för turboladdade bensinmotorer. (och man kör som folk

)
Dock så är det enklast om man säger turbo = Syntetolja.
Faktum kavarstår dock. När Scania hade problem med att kamaxlarna gick ner sig, så gjordes det prov mellan mineral och syntetolja, och faktum är att de allra flesta motorerna som drabbades av kamaxelhaveri hade gått på syntetisk motorolja... Vad det berodde på vet ingen...
Var en som berättade för mig när jag praktiserade på scaniaverkstad i skolan. Han trodde det berodde på att dåtidens (mitten 90-tal) syntetoljor helt enkelt blev för tunna och inte orkade bära belastningarna som blir i en lastbilsmotor, men jag vet inte... Han var dock en sån dära "gammal meck", så han överdrev kanske lite när han hyllade mineralolja... Men resutatet är förvånade ändå...
Dock skiljer sig ju lastbils och bilmotorer åt rätt mycket, och vid de höga varven som är i en bensinturbomotor så är syntet givet
