4568
Sök

Mineralolja eller helsyntet?

RS
886 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#1
Tänkte höra efter vad folket tycker om mineralolja och helsyntet (till turbomotorer främst) Vilket föredrar ni?

Jag har lite svårt att säga om det ena är bättre än det andra, för jag är ingen expert på olja.

Focus RS

214 Inlägg
10 februari 2008
#2
Alltid helsyntet till turbomotorer. Punkt slut..

RS
886 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#3
900 Power skrev:
Alltid helsyntet till turbomotorer. Punkt slut..

varför?

Focus RS

17 Inlägg
10 februari 2008
#4
håller med. Basta. Så länge inte motorn har gått 42000 & "beckar" som en polsk timmerbil så håller jag på helsyntet. allt går så mycket lättare då, ha ha.


Slav
58 Inlägg
10 februari 2008
#5
Finns inget som säger att helsyntet är bättre än mineral olja. Jag vet många mekaniker som påstår att helsyntet skulle vara sämre än mineralolja. Och min farsa som jobbar med olja och hydraulik hela dagarna håller med dom.

Mer laddtryck!

RS
886 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#6
ok, jo helsyntet smörjer bättre och så. Men det kan väl inte va så att en turbomotor plötsligt skulle rasa bara för att man inte kör helsyntet i den?

Focus RS

3 123 Inlägg
10 februari 2008
#7
I en turbomotor tenderar oljan att bli varmare än i en sugmotor, jag skulle aldrig få för mig att köra annat än helsyntet...

Gå in på zatzy.com och sök på olja + JohanB så finns det läsning hela kvällen...


RS
886 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#8
viccoA skrev:
I en turbomotor tenderar oljan att bli varmare än i en sugmotor, jag skulle aldrig få för mig att köra annat än helsyntet...

Gå in på zatzy.com och sök på olja + JohanB så finns det läsning hela kvällen...

Jo jag har läst vad han skrivit, men flera mekaniker som jag pratat med säger att det spelar absolut ingen roll vilket man använder. Vilka ska man då tro på tongue

Focus RS

Slav
58 Inlägg
10 februari 2008
#9
Bostrom skrev:
viccoA skrev:
I en turbomotor tenderar oljan att bli varmare än i en sugmotor, jag skulle aldrig få för mig att köra annat än helsyntet...

Gå in på zatzy.com och sök på olja + JohanB så finns det läsning hela kvällen...

Jo jag har läst vad han skrivit, men flera mekaniker som jag pratat med säger att det spelar absolut ingen roll vilket man använder. Vilka ska man då tro på tongue

Samma dom jag pratat med. Inklusive min farsa då. Mineraloljan är ju bra nu för tiden att det funkar absolut lika bra. Men syntetoljan är bra mycket dyrare. Särskilt om man ska ha en hög viskositet som man måste ha när det blir varmt som i en turbobil.

Mer laddtryck!

8 156 Inlägg
10 februari 2008
#10
Beror väl lite på hur man kör också? Kör man som en biltjuv ständigt och jämt så kan nog helsyntet vara ett bra förslag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

5 710 Inlägg
11 februari 2008
#11
Danne_89 skrev:
Finns inget som säger att helsyntet är bättre än mineral olja.

Det finns tonvis med information som säger motsatsen......här kommer några exempel:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490

Läs på där och prata omkull de gamla meckarna och farsgubben wink

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
11 februari 2008
#12
Skulle aldrig köra annat än helsyntet i en prestandamotor.. De som säger emot har nog aldrig kollat hur en motor ser ut invändigt när de är körda på enbart mineralolja. Helsyntetoljan är renare än mineraloljorna och håller även motorn renare invändigt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2008
#13
I första hand så ska du kolla var tillverkaren rekommenderar för olja.

Står det 10W-40 i boken så gäller 10W-40 motorolja, och inget "jag vill vara snäll och använda 0W-40" för då kan du få rätt så roliga problem om du har otur.

Om oljan är gjord av olja eller gemanipulerad olja ska inte vara av någon större betydelse sålänge oljan är godkänd för turboladdade bensinmotorer. (och man kör som folk wink )

Dock så är det enklast om man säger turbo = Syntetolja.

Faktum kavarstår dock. När Scania hade problem med att kamaxlarna gick ner sig, så gjordes det prov mellan mineral och syntetolja, och faktum är att de allra flesta motorerna som drabbades av kamaxelhaveri hade gått på syntetisk motorolja... Vad det berodde på vet ingen...
Var en som berättade för mig när jag praktiserade på scaniaverkstad i skolan. Han trodde det berodde på att dåtidens (mitten 90-tal) syntetoljor helt enkelt blev för tunna och inte orkade bära belastningarna som blir i en lastbilsmotor, men jag vet inte... Han var dock en sån dära "gammal meck", så han överdrev kanske lite när han hyllade mineralolja... Men resutatet är förvånade ändå...

Dock skiljer sig ju lastbils och bilmotorer åt rätt mycket, och vid de höga varven som är i en bensinturbomotor så är syntet givet smile
Senast redigerat av twin_cam (11 februari 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Slav
58 Inlägg
11 februari 2008
#14
jonTe skrev:
Danne_89 skrev:
Finns inget som säger att helsyntet är bättre än mineral olja.

Det finns tonvis med information som säger motsatsen......här kommer några exempel:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490

Läs på där och prata omkull de gamla meckarna och farsgubben wink

Det är faktiskt ingen gammal mekare. Han är i 30 årsåldern. Och extremt duktig.
Och jag litar hellre på hans erfarenheter och kunskaper faktiskt. Han känar inte pengar på att sälja den dyra syntetoljan så han är en mycket mer neutral källa enligt mig. Men nu kör jag inte ens turbo bil och jag får min olja gratis så jag kan köra på den bästa mineral oljan. Så för mig spelar det ingen roll ^^
Senast redigerat av Danne_89 (11 februari 2008)

Mer laddtryck!

RS
886 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#15
Markus_MR2 skrev:
Skulle aldrig köra annat än helsyntet i en prestandamotor.. De som säger emot har nog aldrig kollat hur en motor ser ut invändigt när de är körda på enbart mineralolja. Helsyntetoljan är renare än mineraloljorna och håller även motorn renare invändigt.

Har hört precis motsatsen att det är mineralolja som ska vara renare och hålla motorn renare, genom att ta bort massa slagg och gamla lagringar. Dessutom är ju mineralolja tjockare än syntetolja så den tätar bättre. Har jag hört fel då?yikes
Senast redigerat av Bostrom (11 februari 2008)

Focus RS

3 235 Inlägg
11 februari 2008
#16
Bostrom skrev:
Markus_MR2 skrev:
Skulle aldrig köra annat än helsyntet i en prestandamotor.. De som säger emot har nog aldrig kollat hur en motor ser ut invändigt när de är körda på enbart mineralolja. Helsyntetoljan är renare än mineraloljorna och håller även motorn renare invändigt.

Har hört precis motsatsen att det är mineralolja som ska vara renare och hålla motorn renare, genom att ta bort massa slagg och gamla lagringar. Dessutom är ju mineralolja tjockare än syntetolja så den tätar bättre. Har jag hört fel då?yikes

Det beror ju på viskositeten.
Finns både trög-och lättflytande oljor, mineral som syntet.


5 710 Inlägg
11 februari 2008
#17
Danne_89 skrev:
jonTe skrev:
Danne_89 skrev:
Finns inget som säger att helsyntet är bättre än mineral olja.

Det finns tonvis med information som säger motsatsen......här kommer några exempel:
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe … eId@100490

Läs på där och prata omkull de gamla meckarna och farsgubben wink

Det är faktiskt ingen gammal mekare. Han är i 30 årsåldern. Och extremt duktig.
Och jag litar hellre på hans erfarenheter och kunskaper faktiskt. Han känar inte pengar på att sälja den dyra syntetoljan så han är en mycket mer neutral källa enligt mig. Men nu kör jag inte ens turbo bil och jag får min olja gratis så jag kan köra på den bästa mineral oljan. Så för mig spelar det ingen roll ^^

Då bör han någongång varit på en dragning om olja (t.ex Castrols oljekurs) som även där förklarar skillnaderna.
Fördelaran med syntetolja är inget jag/vi hittar på....det är allmänt känt.
Att det fungerar med minerlaolja är en annan sak.....

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
11 februari 2008
#18
>>Boström, läs faktan i de länkarna jag postade så slipper du fundera, det du "hört" stämmer dåligt.....

MVH Jonas
..............

Blivande servicetekniker
117 Inlägg
11 februari 2008
#19
Vet folk som fått kamras efter oljebyte från syntet till mineral. Enda gången jag kan säga att jag skulle rekomendera mineralolja är om bilen fått det orginal. Annars ska man köra på syntet.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!

3 123 Inlägg
11 februari 2008
#20
Bostrom skrev:
viccoA skrev:
I en turbomotor tenderar oljan att bli varmare än i en sugmotor, jag skulle aldrig få för mig att köra annat än helsyntet...

Gå in på zatzy.com och sök på olja + JohanB så finns det läsning hela kvällen...

Jo jag har läst vad han skrivit, men flera mekaniker som jag pratat med säger att det spelar absolut ingen roll vilket man använder. Vilka ska man då tro på tongue

JohanB har inte bara "skrivit". Han är nog en av de mest pålästa som jag känner iaf.
Du kan inte jämföra en skicklig meckare med någon som lagt ner år av fritidsforskning i oljor och dess egenskaper... cool



Sök