3372
Sök

Om man blir tagen för fortkörning som övningskörare?

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Vad händer om man blir tagen för fortkörning som övningskörare? Gäller då fortfarande att man blir av me kortet över 30 km/h för fort. Eller e dem hårdare mot dem som övningskör?

Borde ju vara samma eftersom man kör med farsans eller morsans körkort.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Bildrulle
499 Inlägg
11 februari 2008
Men vem skulle låta en övningsförare köra mer än 30+ över hastighetsgränsen?

Troligtvis indraget tillstånd i några år.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
En sak jag ska tillägga.

Jag skapade inte tråden för att få veta hur lämpligt de är eller vem som skulle låta mej göra de.

Jag vill veta från en säker källa vad som händer, inget mer.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

DFFL
9 020 Inlägg
11 februari 2008
Du blir av med lämpet och din mamma/pappa blir av med körkortet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
JB skrev:
Om du blir stoppad för fortkörning under övningskörning så blir det samma böter (indraget körkort vid grov hastighetsöverträdelse) som för en person med körkort. Detta för att under övningskörning så är det handledarens ansvar att den som övningskör håller sig till lagen, dennes ansvar, dennes körkort.
M.a.o så är det handledaren som åker på böter eller blir av med körkortet.
Hoppas det svarar på din fråga.
Mvh //Jocke

Japp mycket bra svar. Tack.

Att dem får böter innebär väl automatiskt att dem inte längre e lämpliga enligt vägverket att övningsköra med mej? Är de inte så?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

DFFL
9 020 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
JB skrev:
Om du blir stoppad för fortkörning under övningskörning så blir det samma böter (indraget körkort vid grov hastighetsöverträdelse) som för en person med körkort. Detta för att under övningskörning så är det handledarens ansvar att den som övningskör håller sig till lagen, dennes ansvar, dennes körkort.
Mvh //Jocke

Att dem får böter innebär väl automatiskt att dem inte längre e lämpliga enligt vägverket att övningsköra med mej? Är de inte så?

När man inte längre har körkort så får man inte övningsköra med någon...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 Inlägg
11 februari 2008
Har också en fråga inom området. Vad händer om den som övningskör blir stoppad med alkohol i blodet?

Dvs. om man nu är 17 år och kör med en låg promillehalt i blodet (dvs. lägre än straffgränsen, ingen rattfylla). Kan man bli anklagad för något då?

3 Inlägg
11 februari 2008
JB skrev:
Lämpen ryker omedelabums!
Vidare kommer handledaren anses vara olämplig och kommer förlora sitt handledartillstånd.

Lämpen?

Har det äns något att göra med trafiksäkerheten? Så länge man håller sig under promillegränsen så borde man väll vara godkänd att vistas på vägarna, är väll snarare socialen som blandar sig in som en vanlig fyllerunda på stan.

Så säg att man tar 2-3 bärs kvällen innan och ca. 15 timmar efter sätt man sig bakom ratten, har man några spår kvar så förlorar alltså handledaren tillståndet och något mer som jag inte förstod ryker? tongue

MVH Jesper

Japan Quality
670 Inlägg
11 februari 2008
Ursäkta jag lånar tråden lite. Följdfråga Till Er som undrar. Varför köra för fort samt sätta sig bakom ratten med alkohol i blodet? Ni har ju körkortet inom räckhåll.
Senast redigerat av Powerman (11 februari 2008)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Konbanan skrev:
JB skrev:
Mvh //Jocke

Jo tack de har jag klart för mej. Men jag frågade om när man får böter.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 februari 2008
Har man såna här frågor bör man nog inte ens satsa på att ta ett körkort för man e ju uppenbarligen inte trafikmogen alls...hoppas denne person som nu frågorna gäller avstår tills han/hon är vettigt funtad

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Powerman skrev:
Ursäkta jag lånar tråden lite. Följdfråga Till Er som undrar. Varför köra för fort samt sätta sig bakom ratten med alkohol i blodet? Ni har ju körkortet inom räckhåll.

Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen.

Alkohol i blodet kör jag aldrig med, jag respekterar den lagen till 100% för den e jävligt vettig.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Har man såna här frågor bör man nog inte ens satsa på att ta ett körkort för man e ju uppenbarligen inte trafikmogen alls...hoppas denne person som nu frågorna gäller avstår tills han/hon är vettigt funtad

Grattis du har blivit utsedd till att vara en trafikmogen person smile Hur känns det big_smile?

Jag skrev lite längre upp att ni skulle bespara mej sånt skit.

Jag är i alla fall så pass trafikmogen så att jag inte behöver sitta över internet o ta emot råd om hur jag ska köra. Sköt du din körning.
Senast redigerat av Konbanan (11 februari 2008)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 februari 2008
Konbanan skrev:
Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen.

Hoppas du får böter.
Speciellt eftersom du övningskör (om jag tolkade det rätt).

EDIT:
Ähh vafan.. Jag kör också för fort ibland kanske jag ska tillägga.
Tycker bara det är en lite nonchalant inställning. "Jag tycker inte något är bra så jag skiter i det".
Senast redigerat av John87 (11 februari 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
John87 skrev:
Konbanan skrev:

Hoppas du får böter.
Speciellt eftersom du övningskör (om jag tolkade det rätt).

EDIT:
Ähh vafan.. Jag kör också för fort ibland kanske jag ska tillägga.
Tycker bara det är en lite nonchalant inställning. "Jag tycker inte något är bra så jag skiter i det".

Japp jag övningskör smile

Jag vill veta vad som händer så man kan hålla sej inom rimliga gränser.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Blyfot
142 Inlägg
11 februari 2008
FireTraXX skrev:
Konbanan skrev:
JB skrev:
Mvh //Jocke

men hur blir det med böter då.. om min handledare drar på sig böter för fortkörning så får jag fortfarande köra med denne va? eller anses denne olämplig då med?

MVH

Sleeper
3 084 Inlägg
11 februari 2008
dessutom är det ju olagligt att dricka alkohol när man är under 18

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

83 Inlägg
11 februari 2008
inga special regler när man övningskör mer än att det är handledaren som är ansvarig och får ta smällen om man åker fast, plus att "eleven" blir av med lämp för en bra tid framöver. vet dock inte om både handledaren och eleven får böter var för sig eller om det bara är handledaren.
Med andra ord, samma alko och hastighetslagar som vanligt...

"Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen."
Ok vid vilken tidpunkt då? hastigheterna är väl satta för att passa alla förhållanden?
En regnig kväll med mkt trafik så är det (iaf enligt mig) nästan lite väl fort med 110 på vissa vägar (särskilt när man ser hur folk kör).
En klar sommarnatt med bilfri väg däremot, då är de en helt annan sak smile

men som sagt, hastighetsbegränsningarna finns för att passa alla alltid! o även om man har koll på sin bil så vet du aldrig va alla andra ute i trafiken hittar på...

Variabel hastighet på alla (större) vägar NU tack!! smile
Senast redigerat av abe-gbg (11 februari 2008)

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
abe-gbg skrev:
inga special regler när man övningskör mer än att det är handledaren som är ansvarig och får ta smällen om man åker fast, plus att "eleven" blir av med lämp för en bra tid framöver. vet dock inte om både handledaren och eleven får böter var för sig eller om det bara är handledaren.
Med andra ord, samma alko och hastighetslagar som vanligt...

"Jag kör för fort för att jag anser att hastighetsbegränsingarna är satta för lågt, speciellt på motorvägen."
Ok vid vilken tidpunkt då? hastigheterna är väl satta för att passa alla förhållanden?
En regnig kväll med mkt trafik så är det (iaf enligt mig) nästan lite väl fort med 110 på vissa vägar (särskilt när man ser hur folk kör).
En klar sommarnatt med bilfri väg däremot, då är de en helt annan sak smile

men som sagt, hastighetsbegränsningarna finns för att passa alla alltid! o även om man har koll på sin bil så vet du aldrig va alla andra ute i trafiken hittar på...

Variabel hastighet på alla (större) vägar NU tack!! smile

Självklart ska man köra fort vid rätt tillfällen. Det händer ofta att jag kör under hastighetsbegränsningen när de regnar mycket. Men när de e bra väder o inte allt för många bilar tycker jag inte de e några problem me fri hastighet på motorvägen.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

V-Power
1 186 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
JB skrev:
Konbanan skrev:
Mortalis skrev:

Grattis du har blivit utsedd till att vara en trafikmogen person smile Hur känns det big_smile?

Jag skrev lite längre upp att ni skulle bespara mej sånt skit.

Jag är i alla fall så pass trafikmogen så att jag inte behöver sitta över internet o ta emot råd om hur jag ska köra. Sköt du din körning.

Hej och hå! Du min vän, med risk för att låta elak så måste jag bara säga en sak.
Väx upp, klipp dig, raka dig och skaffa ett jobb! SEN kan vi snacka körkort. Jag utgår ifrån att din handledare/pappa/mamma är införstådd i din attityd till trafikregler och då måste jag fråga, fick denne körkortet med Veckorevyn?

Är du avundsjuk för att jag utvecklas snabbare än dej i trafiken? big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Sök