-MR2- skrev:
Hej,
Tänker kränga mina bilar som jag har för tillfället och skaffa mig en året runt bil, men jag vill fortfarande ha en bil som är rolig och som bjuder på god komfort och allt det där.
Tänkte jag skulle skaffa en volvo. Och då en Volvo C70 T5 från -99. Vad tror ni?
Är det en bra bil? Komfort? Prestanda? Kända fel?
Finns det gott om prestanda uppgraderings möjligheter?
//Simon
C70n är en bra bil. Som vilken X70 som helst att äga.
Om du köper en bil årsmodell -99 eller senare har eller kommer det elektriska gasspjället gå sönder. En dyr operation när det händer.
Kolla så all elektrisk utrustning funkar, elstolar och att taklucka inte läcker om det finns.
Lyssna efter vindbrus från framdörrarna, de kan börja hänga lite med åren då de är för tunga för gångjärnen.
Bilarna har för små stänkskydd som gör att framdäcken blästrar dörrarna från lack.
Kolla så stolarna går att fälla som de ska, brukar ha problem med vajrarna.
Kolla så inte de bakre sidorutorna läcker in vatten, kan göras med en vattenslang om man har tillgång till det vid titten.
Framvagnen slits hårt som på alla X70, läckage mellan motor och låda ska man se upp med.
Komforten är underbar i de skålade och bekväma förarsätena (fåtöljerna?)

Finns hur mycket som helst i trimväg, rådet är nog att köpa en T5. Går att få upp 2.5T/2.4T med men det krävs mer utbyte av hårdvara isf. För det skiljer turbo, cylindervolym (LTT är större), spridare med mera om du väljer en lättryckare iställer för T5. Men vid vanlig körning räcker en lättryckare gott o väl.
Mvh
Anders