2385
Sök

Köpa ny bil, BMW 540 IA eller Volvo 854 GLT? **Nya tekniska frågor**

12 086 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#1
Ska kasta ut forden nu och köpa en ny bil.

De bilar jag har längst upp på listan nu är antingen en Bmw 540IA E34 eller en Volvo 850 GLT.
Jag vetifan hur jag ska göra. Väljer jag Bmw har jag en på gång från en bekant, fräsh, 17000mil, fullutrustad, 93a för 23K. Väljer jag Volvo får de bli blocket, då vill jag ha nya med faceliften. Runt 20K mil. Bilarna kostar ungefär lika mkt att köpa, men Bmwn är ju helt klart dyrare att äga och köra.

Samtidigt som jag vill ha den sköna Volvo-5an och den allmänt trivsamma 850in så vore ju en fullutrustad Bmw helt fel? 850in känns på nått sätt nyare (ja, den är det oxå tongue men ja).
Andrahandvärdet är väl skit på en 540 antar jag, det är ju alltid en nackdel.

Om ni undrar varför  det står mellan en 170hk sug5a mot en 280hk V8 så finns de igentligen ingen förklaring. Blir de Bmw blir de 540, ex 530 kostar lite mindre o köpa men är i princip lika dyra o försäkra. Och en 540 är oftast snällare körd och mer utrustad. På Volvosidan är de helt enkelt så att jag behöver igentligen inte mer än 170hk, och tubromodellerna är så jävla dyra att både köpa och äga.

Ja.. vad säger ni?

Ps. Frågor om 540 E39 har varit uppe förr, men nu gäller det E34.
Senast redigerat av JapMax (14 februari 2008)

1 353 Inlägg
11 februari 2008
#2
helt klart BMW'n smile
Komforten går ju inte ens att jämföra mot en volvo av samma årsmodell.
volvo 170 hk, BMW 283 hk,
och båda drar ungefär lika mycket, omkring 1 liter blandad körning.

There's no replacement for displacement

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
11 februari 2008
#3
Jag har haft en e39 540 6vxl förut, i fallet med e34 jämfört med 850 så tycker jag BMW:n har följande fördelar: snyggare, mycket roligare att köra(driver på rätt hjulpar för det första) och komfortablare, mycket snabbare, snyggare.

Nackdelarna: troligen fler och dyrare fel, dyrare att tanka, brukar rosta en del, dyrare att försäkra.

Om du inte har ett väldigt bra kompis-pris så normalt sett så är den 540i man får för drygt 20000 inte i bästa skicket, man ska vara glad om den startar...

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2008
#4
Kört en 850 GLT, och den fick ju inte mig direkt att dra på smilbanden.

Det positiva:
Skönt motor ljud.

Det negativa:

SAAB-körställning
Motorn hörs bara efter 5500rpm
Saknar kännbar acceleration

Mina erfarenheter efter test av 850 GLT -94 på en bilfirma. Urk. roll

Nej kör på en BMW 540 eller kanske nåt slags mellanting? smile
Går väl att hitta en E34 med nån större sexa i till bra pris också.


12 086 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
#5
Niklasw skrev:
Jag har haft en e39 540 6vxl förut, i fallet med e34 jämfört med 850 så tycker jag BMW:n har följande fördelar: snyggare, mycket roligare att köra(driver på rätt hjulpar för det första) och komfortablare, mycket snabbare, snyggare.

Nackdelarna: troligen fler och dyrare fel, dyrare att tanka, brukar rosta en del, dyrare att försäkra.

Om du inte har ett väldigt bra kompis-pris så normalt sett så är den 540i man får för drygt 20000 inte i bästa skicket, man ska vara glad om den startar...

Den här bilen är i mkt bra skick, har har satt ut denför 35.. men som vanligt vill ingen ha dom.
Och han är "desperat"

Ventilkåpspackningarna och oljepumpen är bytt, bara en sån sak ska ju va guld värt på en 540.
Nä, bilen i fråga är de nog inga problem med. Det är mer principen..

Hittills verkar ju BMW va favoriten, jag visst är kvaliten bättre och utrustningsmässigt. Men E34 känns innuti så gamla jämfört mot en 850 ca 96 års modell.

684 Inlägg
11 februari 2008
#6
Ja Bmw:n känns ju som dyrare bil på alla sätt. Men är allt prima och bra, och framförallt att DU gillar den, så kör på den.

Vad gäller 850 GLT så är det en bra bil, go att köra, kanske ingen racer men det räcker. Gött acc med tanke på bilens storlek. Och lätta att förändra om man inte gillar "original" utseendet.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 februari 2008
#7
återigen jämföra månraket-med-trehjuling-syndromet...

BMW: Fet V8 4.4 Liter 286hp 440nm slutar ALDRIG AXXA grym bil!

Tiptroniclådan rekommenderar jag starkt, växlar helt otroligt överlag och du har mycket frihet i egna växlandet.

Bakhjulsdriven är en helt annan känsla även om man inte kör på ställ hela dagarna

Åkkomforten (ljud, sittställning m.m) är så bra den kan bli i en bil från samma tid

Bmw 5 serien är bland de mest prisvärda bilarna som finns att köpa, ju större motor desto mer för pengarna, skulle tro att det är p.g.a. att dom kostar en del att äga å laga. Men kostar det så smakar det.

Volvon vet jag inte så mkt om... men egentligen.. vem bryr sig? wink

Sky´s the limit...

684 Inlägg
11 februari 2008
#8
Rushman skrev:
återigen jämföra månraket-med-trehjuling-syndromet...

BMW: Fet V8 4.4 Liter 286hp 440nm slutar ALDRIG AXXA grym bil!

Tiptroniclådan rekommenderar jag starkt, växlar helt otroligt överlag och du har mycket frihet i egna växlandet.

Bakhjulsdriven är en helt annan känsla även om man inte kör på ställ hela dagarna

Åkkomforten (ljud, sittställning m.m) är så bra den kan bli i en bil från samma tid

Bmw 5 serien är bland de mest prisvärda bilarna som finns att köpa, ju större motor desto mer för pengarna, skulle tro att det är p.g.a. att dom kostar en del att äga å laga. Men kostar det så smakar det.

Volvon vet jag inte så mkt om... men egentligen.. vem bryr sig? wink

Tror ju inte det fanns tiptronic 93. E34 det gällde, inte e39

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 februari 2008
#9
villon skrev:
Rushman skrev:
återigen jämföra månraket-med-trehjuling-syndromet...

BMW: Fet V8 4.4 Liter 286hp 440nm slutar ALDRIG AXXA grym bil!

Tiptroniclådan rekommenderar jag starkt, växlar helt otroligt överlag och du har mycket frihet i egna växlandet.

Bakhjulsdriven är en helt annan känsla även om man inte kör på ställ hela dagarna

Åkkomforten (ljud, sittställning m.m) är så bra den kan bli i en bil från samma tid

Bmw 5 serien är bland de mest prisvärda bilarna som finns att köpa, ju större motor desto mer för pengarna, skulle tro att det är p.g.a. att dom kostar en del att äga å laga. Men kostar det så smakar det.

Volvon vet jag inte så mkt om... men egentligen.. vem bryr sig? wink

Tror ju inte det fanns tiptronic 93. E34 det gällde, inte e39

Jaså! Läste inte ordentligt, nej tiptroniclådan, eller steptronic som jag tror bmw kallar det, kom -96 med E39:an! Vet mindre om E34, men försök spara till E39:an smile

Sky´s the limit...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 februari 2008
#10
Som sagt lite som att jämföra en månraket med en trehjuling.

Har du råd så skulle jag ta 540'n.
Den kommer dricka MYCKET mer bensin, kosta mycket mer i försäkring och servicarna är mycket dyrare.

Ang. 850 GLT så är det en ganska bra motor. Den orkar med och känns inte direkt slö om man inte är en "räser".
Tyvärr dricker den nästan lika mycket soppa som T5'orna under helt normal körning, vilket ses som ganska mycket eftersom den ligger 55hk back jämfört med turbon.

Båda är sköna att åka i. Är 850'n dessutom utrustad med skinnsäterna så är dom väldigt bra att åka långt i.

Årsmodell på 850'n?
Satsa på en 95-97 om du får välja. Då får du både face liften och en allmänt bättre bil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

12 086 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#11
John87 skrev:
Som sagt lite som att jämföra en månraket med en trehjuling.

Har du råd så skulle jag ta 540'n.
Den kommer dricka MYCKET mer bensin, kosta mycket mer i försäkring och servicarna är mycket dyrare.

Ang. 850 GLT så är det en ganska bra motor. Den orkar med och känns inte direkt slö om man inte är en "räser".
Tyvärr dricker den nästan lika mycket soppa som T5'orna under helt normal körning, vilket ses som ganska mycket eftersom den ligger 55hk back jämfört med turbon.

Båda är sköna att åka i. Är 850'n dessutom utrustad med skinnsäterna så är dom väldigt bra att åka långt i.

Årsmodell på 850'n?
Satsa på en 95-97 om du får välja. Då får du både face liften och en allmänt bättre bil.

Alltså det är inte mkt skillnad i pris, inköpspriset är inte problemet.
Försäkringen på BMW är ca tusingen dyrare. Och vad det gäller soppaförbrukning så självklart drar en V8en del sås. Men det gör en volvo med.

Jag tycker 850 är trevliga bilar, men de efter 95 då. De äldre känns så jävla gamla, ser ju ut som en 740 innuti. Men alla jag frågat som kört GLT tycker dom är skitslöa =/ Lutar åt en Bmw alltså..

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 februari 2008
#12
JapMax skrev:
Alltså det är inte mkt skillnad i pris, inköpspriset är inte problemet.
Försäkringen på BMW är ca tusingen dyrare. Och vad det gäller soppaförbrukning så självklart drar en V8en del sås. Men det gör en volvo med.

Jag tycker 850 är trevliga bilar, men de efter 95 då. De äldre känns så jävla gamla, ser ju ut som en 740 innuti. Men alla jag frågat som kört GLT tycker dom är skitslöa =/ Lutar åt en Bmw alltså..

Inköpspriset är inte så stor skillnad på, nej. Men att äga en Volvo 540 kostar mycket mer än att äga en 850 GLT.
Jag hade tagit BMW'n om jag hade haft råd (har planer på att köpa mig en 540 E39) då det är mycket mer bil för pengarna jämfört med 850'n (som inte är en dålig bil).

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

735 Inlägg
12 februari 2008
#13
23k är ett kap för en fullutrustad 540 E34 om den ens är i närheten av det goda skick som du skriver... Om du anser dig ha råd med denna bil, åk å köp! Men tänk på att den bilen börja komma upp i det miltalet då plastkulorna börjar ge med sig i automatlådan(Om detta inte redan är fixat dvs).
Att oljepumpen är kollad var som du själv skriver guld! Bultarna till denna brukar vibrera sönder..

Hur säker är du på miltalet? 17k låter lite... Men iof är det skitsamma i denna prisklass. Då är ju skicket viktigast!

Men som sagt, passa dig för plastkulorna! DYRT!

43 Inlägg
12 februari 2008
#14
Hade också valt 540in om den är i det skicket du beskriver, en kompis har en sådan du funderar på och den bytte vi plastkulorna på i automatlådan, tror det står på autopower hur man gör, inte spec. invecklat.


12 086 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#15
joska skrev:
Hade också valt 540in om den är i det skicket du beskriver, en kompis har en sådan du funderar på och den bytte vi plastkulorna på i automatlådan, tror det står på autopower hur man gör, inte spec. invecklat.

Ofan? Det låter ju intressant, inte för att lådan är paj men de vet man ju aldrig när de kommer.
Blir väl en 540 snart då smile Får nog sålt både Calibran och Forden den här veckan, sen jävlar smile

huh?
10 427 Inlägg
12 februari 2008
#16
Aldrig funderat på en Volvo 960 / S90 1995< ?

+
Bakhjulsdrift
'Stor' motor
Komfort

-
Bränsleförbrukning (säkert värre än 540n.)

Nåt i stil med denna:
http://www.blocket.se/vi/14859145.htm?ca=14_s
Senast redigerat av steifan (12 februari 2008)


1 353 Inlägg
12 februari 2008
#17
sen om man får tag på en 6 vxl manuell BMW 540 så får man nog ner förbrukningen en del om man kan låta bli att gasa då, förstås smile
dock är dom lite sällsynta ^^

There's no replacement for displacement

12 086 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#18
Batta skrev:
sen om man får tag på en 6 vxl manuell BMW 540 så får man nog ner förbrukningen en del om man kan låta bli att gasa då, förstås smile
dock är dom lite sällsynta ^^

Och kostar helvete.

Va hos en bekant bmwmek idag. Fråga lite ang vanliga fel mm mm. Han hävda att de här med lossnande bultar vid oljepumpen är mer lr mindre myt. Han hade ALDRIG råkat ut för det under sina 30 år som bmwmek, det som va vanlig fel va oljeläkage vid topplockspackningen och trågpackning.

396 Inlägg
13 februari 2008
#19
e34? sjukt kass känsla på en bmw eg. åtminstone jag skulle aldrig köpt, och då är man ändå ganska öppensinnad, tycker jag själv iaf. 540 för mej är blårök, ELFEL och oljudsmotorer.

Avstängd
386 Inlägg
13 februari 2008
#20
Ja du det e inte mycke att fundera på köp BMWn du kommer inte att ångra dig sen så står sig dom bättre i pris i längden. Håller med om att du ska försöka hitta en 6växlad! Skrota planerna på att köpa nån gammal hisinge traktor köp tysk kvalite!


Sök